از دلیل تا درمان پولیپ بینی

به گزارش تور تایلند، پولیپ بینی، بافتی نرم، غیرسرطانی و بدون درد است که داخل بینی یا در سینوس ها تشکیل می گردد. پولیپ در اثر بیماری های التهابی مزمن ایجاد می گردد. آسم، عفونت های طولانی مدت، آلرژی، حساسیت ها و یا اختلال در سیستم ایمنی باعث این التهابات هستند.

از دلیل تا درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی

پولیپ بینی بافت نرم و بدون دردی است که در داخل راستا هوایی فرد رشد نموده است. این رشد معمولاً در قسمت بالایی سینوس ها (جایی که چشم ها، بینی و گونه ها به هم می رسند) اتفاق می افتد.

گاهی اوقات به علت فقدان عصب در این ناحیه فرد ممکن است از ابتلای خود به پولیپ بینی بی اطلاع باشد. پولیپ بینی میتواند رشد کند. حتی به قدری بزرگ گردد که کل راستا هوایی شخص را مسدود کند. باعث انسداد مزمن مجاری تنفسی گردد.

گرفتگی بینی اگر با داروهای ضد حساسیت یا با داروهای بدون احتیاج به نسخه سرما خوردگی هم درمان نمی گردد ممکن است پولیپ بینی باشد.

در اصل پولیپ بینی رشد خوش خیم بافت داخل بینی یا مخاط آن می باشد.1

علت پولیپ بینی

پولیپ بینی در داخل بافت ملتهب مخاط بینی رشد پیدا می نماید. مخاط بینی همان لایه مرطوب بینی است که از بخش های داخل بینی و سینوس حفاظت نموده و هوای داخل بینی را مرطوب می سازد. در طول دوره عفونت یا حساسیت فصلی، مخاط بینی متورم و قرمز شده و ممکن است به قدری مایع فراوری کند که از بینی خارج گردد.

در صورتی که این عارضه طولانی مدت گردد، ممکن است باعث تشکیل پولیپ در داخل بینی گردد. پولیپ یک بافت رشد نموده داخل بینی (شبیه کیست کوچک) است که می تواند راستا هوایی بینی فرد را مسدود سازد. بعلاوه گاهی اوقات رشد پولیپ در داخل بینی فرد بدون هیچ مشکل قبلی و بدون علت اتفاق می افتد. اما معمولاً مواردی هستند که باعث تحریک و رشد پولیپ می شوند.

عوامل ایجاد نماینده این بیماری شامل موارد زیر می شوند:

عفونت سینوسی مزمن یا بازگشت پذیر

آسم

رینتیت آلرژیک (تب یونجه)

فیبروز کیستیک

سندرم چورگ - اشتراوس

حساسیت به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن یا آسپرین

گاهی اوقات ایجاد پولیپ بینی در افراد به علت سابقه خانوادگی و یا به علت عکس العمل متفاوت ژن هایشان در برابر التهاب ایجاد خواهد شد.1

علائم پولیپ بینی

پولیپ های بینی رشد نرم و بدون دردی را در راه های تنفسی بینی دارند. آنها اغلب در مناطقی رشد می نمایند و ایجاد می شوند که سینوس های فوقانی در بینی شما تخلیه شده و شما حتی نمی دانید که پولیپ دارید زیرا آنها عصب ندارند.

پولیپ ها می توانند به مقدار کافی بزرگ شوند تا مجاری بینی شما را مسدود نمایند و در نتیجه گرفتگی مزمن ایجاد گردد. علائم شامل موارد زیر است:

احساس مداوم گرفتگی در بینی

آبریزش بینی

فراوری مخاط های زیاد بینی و خارج شدن از گلو

گرفتگی بینی

کاهش حس بویایی

تنفس به وسیله دهان

احساس درد در پیشانی یا صورت

آپنه خواب

خر و پف های شدید

در صورت وجود عفونت سینوسی علاوه بر پولیپ ، ممکن است درد یا سردرد نیز ایجاد گردد.2

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می گردد؟

متخصص گوش و حلق و بینی شما با یک وسیله به نام اندوسکوپ، بینی شما را معاینه می نماید. پولیپ بینی با این روش قابل مشاهده خواهد بود. اگر پولیپ در سینوس های شما نفوذ نموده باشد ، ممکن است پزشک شما احتیاج به انجام آندوسکوپی بینی داشته باشد.

در این روش متخصص گوش و حلق و بینی خوب یک لوله نازک و انعطاف پذیر با یک نور و دوربین را به قسمت های داخلی بینی راهنمایی می نماید تا بتواند با مشاهده بهتر ، درمان موثری را انتخاب نماید.

برای مشخص مقدار و محل دقیق پولیپ ممکن است یک سی تی اسکن یا اسکن MRI لازم باشد. پولیپ ها به عنوان نقاط مات روی این اسکن ها ظاهر می شوند. اسکن بعلاوه می تواند نشان دهد که آیا پولیپ، استخوان را در ناحیه صورت تغییر شکل داده است. این تصویر برداری بعلاوه می تواند انواع دیگری از رشد که ممکن است از نظر پزشکی جدی تر باشند ، از جمله ناهنجاری های ساختاری یا رشد سرطانی را نشان دهد.

آزمایشاتی که به منظور شناخت علت آلرژی هستند، می توانند به پزشکان یاری نمایند تا منبع التهاب مداوم بینی را مشخص نمایند.2

درمان پولیپ بینی

1-درمان دارویی
قدم اول درمانی درتمام افراد مبتلا به پولیپ بینی درمان دارویی است.که شامل قطره ها و اسپری و قرص های حاوی کورتون هستند.

این داروها باعث کاهش ااتهاب و مقدار پولیپ و بهبود در علائم آن مانند گرفتگی بینی می شوند.

زمان اثرگذاری این داروها ممکن است 1 تا 2 هفته بطول انجامد و معمولا قطره ها برای 4 تا 6 هفته تجویز می شوند و قرص های حاوی کورتون (پردنیزون) اگر استفاده شوند، برای مدت کوتاهتری مصرف می شوند و برای جلوگیری از عوارض آن بتدریج کم شده و قطع می شوند.

نکته مهم که باید یادمان باشد این است که این دارودرمانی کاملا تحت نظر جراح بینی باشد و سرخود آنها را مصرف نکنیم

2-جراحی
در صورت بزرگ بودن پولیپ ها و علایم انسدادی پیشرفته ناشی از آنها و یا عد م موثر بودن درمان دارویی ، انجام عمل جراحی توصیه می گردد.که شامل برداشتن پولیپ ها با وسیله مخصوص جراحی یا با یاری اندوسکوپ است.

این عمل تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و به تنهایی یا همراه با رینوپلاستی انجام می گردد.

در بیماری که برای جراحی بینی مراجعه نماید و در آنالیز ها پولیپ بینی داشته باشد، درمان پولیپ باید قسمتی از عمل جراحی باشد.

انجام جراحی زیبایی بینی بخصوص در مواردیکه پهنا و سایز بینی کوچکتر می گردد، در بیمارانی که مشکل پولیپ های بینی در آنان برطرف نشده است ،موجب تشدید انسداد بینی می گردد.

پولیپ ها معمولابه راحتی برداشته می شوند ولی با احتمال عود بالایی همراه هستند که درمان مناسب و کامل آلرژی در مواردی که فرد از علایم آن رنج می برد، می تواند این احتمال را کاهش دهد.3

پیشگیری پولیپ بینی

با انجام اقدامات زیر می توانید تا حد زیادی از بروز پولیپ بینی یا بازگشت پولیپ بعد از درمان جلوگیری کنید:
مدیریت آلرژی و آسم
توصیه ها و نسخه های درمانی پزشکتان را دنبال کنید.

در صورتی که علائم کنترل نشد، بهتر است در خصوص فرایند درمانی و علائمتان با پزشکتان صحبت کنید.

دوری از تحریک نماینده های تنفسی

تا جای ممکن از تنفس در هوای آلوده و در معرض تحریک نماینده هایی که باعث تورم و التهاب سینوس و بینی می گردد، بپرهیزید. به عنوان مثال از محرک هایی مثل سیگار، مواد شیمیایی، گرد و خاک و ریز گرد ها دوری کنید.

تمرین بهداشت
سعی کنید به طور منظم در طول روز دست هایتان را بشویید. این عمل از برترین راه ها برای پیشگیری از ورود عفونت های باکتریایی و ویروسی به داخل سینوس ها و مجاری بینی است.
مرطوب کردن فضای خانه
استفاده از دستگاه های بخور و تصفیه رطوبت ساز با بهبود کیفیت تنفس از التهاب و بسته شدن راستا تنفسی جلوگیری نموده و انتقال خلط را از سینوس ها را راحت تر خواهد کرد.
قرقره کردن بینی
از اسپری آب نمک یا شوینده های بینی برای شست و شوی مجاری تنفسی خودتان بهره ببرید. با این تکنیک جریان خلط در بینی بهبود یافته و آلرژن ها و مواد محرک خارجی به مجاری تنفسی شما وارد نخواهد شد.
استفاده از اسپری های تنفسی
می توانید اسپری های تنفسی بدون نسخه را از داروخانه ها گرفته یا محلول آن را در داخل منزل تهیه کنید.

برای تهیه اسپری بینی از آب مقطر استریل شده و یا آبی که به مدت یک دقیقه جوشانده شده بهره ببرید.

اجازه دهید تا آب سرد شده و آن را از داخل صافی بسیار ریز عبور دهید.

محلول آب و نمک برای خود تهیه نموده و آن را داخل ظرف اسپری بینی یا قوطی قطره خالی بریزید.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.drzafarmand.com

3.www.drsoudmand.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1938

به "از دلیل تا درمان پولیپ بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان پولیپ بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید