اقتصاد مشارکتی در دنیای گردشگری مجازی
به گزارش تور تایلند، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که امروز در جهان، قصد سفر و سرگرمی و حتی تحصیل دارند، از پرتال های اینترنتی و به خصوص سایت های معتبر، برای کسب اطلاعات و مشاوره تخصصی استفاده می نمایند. بسیاری از پرتال های وب، از منابع گوناگون برای تقویت منابع اطلاعاتی خود استفاده می نمایند. سایت های گردشگری نیز، از این قاعده مستثنی نیستند. با
اقتصاد آنلاین، یعنی کارآفرینی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات و در واقع، این نوع اقتصاد، از دهه هشتاد میلادی به طور جدی وارد مقولات تئوریک و عملیاتی تجارت جهانی شد. امروزه، توریستی مجازی، نقش قابل توجهی در تجارت الکترونیک سالانه جهان داراست و صدها میلیون توریست، به وسیله پرتال های ارائه خدمات توریستی، انتخاب مقصد می نمایند. این گفتار، نگاهی دارد به ظرفیت های اقتضاد مشارکتی در جهانی توریستی مجازی.
مقدمه
تصور کنید که قصد سفر به وین اتریش را دارید و تا کنون نیز نه شما و نه هیچ یک از اعضای خانواده و اقوام و دوستان، تجربه سفر به اتریش را ندارند. چه باید کرد؟ شما اکنون ویزا و بلیط گرفتید و باید تا هفته آینده به مرکز موسیقی جهان، سفر کنید. خیلی کار سختی در پیش ندارید. پرتال های زیادی در وب، به فارسی و انگلیسی، درباره جذابیت های توریستی اتریش به ویژه وین، اطلاعات خوبی به شما می دهند. حتی اگر به این اطلاعات نیز اعتماد ندارید، پرتال هایی در دسترس می باشند که توانایی ارائه مشاوره آنلاین و پاسخ گویی به پرسش های شما را دارند. کدام سایت ها؟ خوب، ask.com یا پرتال معروف tripadvisor.com را امتحان کنید. حتما به نتیجه دلخواه خواهید رسید. حتی اگر نمی دانید در اتریش، از چه مکان هایی باید بازدید کنید و چه رویدادها و تورهای محلی ساعتی و روزانه و چند روزه در این کشور وجود دارد، پرتال هایی چون expedia.com یا booking.com تلا ش می نمایند تا شما را با این قضایا آشنا نمایند. اگر فکر می کنید ارزش دارد از اتریش به کشورهای دیگر بروید و خیلی کم هزینه سفر با هواپیما داخل اتحادیه اروپا بدهید، پیشنهاد ما، استفاده از خطوط هوایی مقرون به صرفه شرکت ریان ایر ایرلند Ryanair.com است. فقط توجه کنید که بیش از 10 کیلو بار مجاز نیستند داخل کابین ببرید و فرآیند خرید بلیط و سفارش آن، کاملا الکترونیکی و به وسیله کارت های اعتباری ارزی امکان پذیر است. این پرتالها ،اطلاعات تکمیلی بسیار گسترده ای درباره اتریش و هر مقصد توریستی دیگر در قاره سبز، در اختیار شما قرار می دهند. همه این ها، فرصت های آشنایی با قابلیت ها و ظرفیت های توریستی در نقاط مختلف اروپا و جهان را برای شما به ارمغان می آورد. اکنون، می توانید با اطلاعات تکمیلی و گسترده و هم چنین هزینه پایین، برنامه سفر خود را طراحی و آماده کنید تا وقتی به فلان شهر در فلان کشور جهان رسیدید، از زمانی که از فرودگاه خارج می شوید تا زمانی که آن جا را ترک می کنید، روز به روز شما، برنامه ریزی شده و هدفمند باشد. برنامه ای که به وسیله مشاوره های آنلاین آن را طراحی کردید و مطمئن استید که در مدت اقامت، بیش ترین مکان های پر بازدید و بیش ترین لذت و تجربه را از سفر خود خواهید برد. شاید بتوانید جاهایی را ببینید ،که حتی شهروندان اتریشی نیز در طول زندگی خود به آن جا سفر ننموده اند! بله! این قدرت اقتضاد مشارکتی در جهانی توریستی مجازی است. شما اگر یک توریست خارجی باشید و قصد داشته باشید 4 روز در تهران بگردید و سپس به شهرهای دیگر کشور سفر کنید، اگر از فعالان توریستی و متخصصان این حوزه در تهران سوال نکنید که در مدت محدود اقامت در تهران، کدام مکان های توریستی و تاریخی را بهتر است در اولویت بازدید قرار داد، قطعا با اطلاعات و توصیه های آماتوری روبرو خواهید شد. این اطلاعات غیرحرفه ای، وقت شما را در بازدید از معتبر ترین و برترین نقاط توریستی تهران هدر خواهد داد. شاید فقط متخصصان توریستی و سفر در مرکز ایران به شما توصیه نمایند که حتما چند ساعت از وقت خود را در مدت اقامت در این شهر دود آلود!، به بازدید از موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی اختصاص دهید. این موزه، یکی از معتبرترین کلکسیون جواهرات سلطنتی جهان را در اختیار دارد که از دریای نور تا چتر ماد رناصر الدین شاه قاجار و صدها گردن بند و دستبند مرصع نشان گران قیمت چشم نواز را در ان می توانید مشاهده کنید. آیا چنین فرصتی را باید از دست داد؟ به نظر شما، چند درصد شهروندان تهرانی، چنین مکانی را بازدید نموده اند که بخواهند به یک توریست خارجی، بازدید از آن را توصیه نمایند؟ خوب! این اطلاعات را چه گونه می توان به دست آورد؟ پاسخ این است که استفاده از پرتال های مجازی فعال در عرصه توریستی که مشاوران تخصصی و خوب در اختیار دارند. البته، قدرت شما در جست وجوی اطلاعات چند زبانه و متنوع در موتورهای جست وجوی وب نیز، می تواند تاثیر فوق العاده ای در انتخاب برترین مقاصد توریستی در شهر مورد اقامت شما، داشته باشد. همین پرتال هایی که در ابتدای مطلب معرفی کردیم، از هزاران پرتال، برای تقویت غنای اطلاعاتی خود بهره مند هستند تا محصولی که به شما ارائه می نمایند، دقیق، مستند، مستدل و قابل اعتماد باشد تا شما به عنوان یک توریست علاقمند، به نوترین و برترین اطلاعات دست یابید. برترین اطلاعات، همواره برترین تصمیم ها را نتیجه میدهد و برترین تصمیم ها، همواره فرصت آفرین و پیروز است. پس از فرصت استفاده از پرتال های توریستی وب برای گرفتن اطلاعات دقیق و گسترده، غافل نشوید!داستان اقتصاد مشارکتی آنلاین
داستان اقتصاد مشارکتی ،داستان جالبی در دهکده جهانی امروز است. 2.5 میلیارد کاربر اینترنت و صدها میلیون پرتال وب، همه و همه در اقتضاد مشارکتی امروز جهان نقش دارند. تنها 3 شبکه اجتماعی پر بیننده مانند فیس بوک، اینستاگرام و حتی توییتر، روزانه فرصت تعامل و ارتباط و خرید و فروش صدها میلیون نفر از شهروندان کره زمین را فراهم می نمایند. عرض کردیم به طور روزانه! نه سالانه! آیا فرصت مشابهی را در فضای سنتی غیر آنلاین سراغ دارید که چنین ظرفیتی ایجاد کند؟ قطعا خیر. این، در واقع معجزه اقتصاد مشارکتی است. اقتصاد مشارکتی (Sharing economy) در فضای مجازی (virtual space) ، یک مفهوم نو در کسب و کار را ایجاد نموده است. اقتصاد مشارکتی به این مفهوم است که یک کسب و کار برای تقویت زیر ساخت ها و ارتقای قابلیت های خود در یک یا چند صنعت مرتبط یا غیر مرتبط با شرایط کاری خود، به جای راه اندازی اهرم های عملیاتی، بازاریابی یا حتی تبلیغاتی، که بعضاً هزینه های بالایی به همراه دارد، کوشش می نماید تا یک کسب و کار آماده و پیروز و پر مخاطب را خریداری کند. در اقتصاد مشارکتی، مقوله spin-off بسیار اهمیت دارد. معمولاً اسپین آف های دانشگاهی یا پروژه های استارت آپ در عرصه آی تی ، برترین نمونه های این اقتصاد مشارکتی هستند. مثلاً گوگل در چند سال پیش، به مبلغ 1.6 میلیارد دلار یوتیوب youtube.com را خریداری می نماید یا آمازون amazon سایت رتبه بندی وب یعنی الکسا Alexa را به اختیار خود در می آورد یا اکسپدیا سایت مشاوره آنلاین Tripadvisor را خریداری می نماید یا مایکروسافت با پرداخت 8 میلیارد دلار به خرید اسکایپ Skype.com می پردازد یا فیسبوک، سیستم واتس اپ whatsapp.com را به تملک خود در می آورد. این پرتال هایی که در بالا گفتیم، روزانه صدها میلیوننفر بازدید کنده دارند و نقش مهمی در عرصه توریستی، سفر، سرگرمی، تحصیل و تجارت دارند. این فرصت های دیجیتالی، به وسیله اقتضاد مشارکتی آنلاین ایجاد شده است. اقتصاد مشارکتی با سیستم کسب و ادغام که در بیزینس بسیار رواج دارد، ارتباط معنا دار دارد. اکسپدیا به عنوان غول صنعت توریستی آنلاین، از این قاعده مستثنی نیست. 13 شرکتی که اکسپدیا در15 سال اخیر برای توسعه زیر ساخت های اطلاع رسانی، تبلیغاتی و عملیاتی در حوزه توریستی آنلاین خریداری نموده است، بخشی از قابلیت های این پرتال توریستی معتبر را در اقتصاد مشارکتی نشان می دهد. توصیه میکنیم به سایت اکسپدیا مراجعه کنید و این توانمندی را شاهد باشید.همه این پرتال ها، روزی استارت آپ های کوچکی بودند که بعد از پیروزیت چشمگیر خود، میلیون ها دلار به وسیله شرکت های بزرگی مانند اکسپدیا خریداری می شوند. قبلا درباره سایت اکسپدیا شرح دادیم. برای اطلاعات تکمیلی به آن مقاله مراجعه کنید.