اولین آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی کشور راه اندازی شد

به گزارش تور تایلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران امروز 14 بهمن 1399 در مراسم افتتاح آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی، آن را اقدامی ارزشمند در زمینه آموزش مجازی دانست و اضافه کرد: راه اندازی شبکه پاتولوژی، افتخاری برای دانشگاه علوم پزشکی ایران و تحول عظیمی برای توسعه بهره وری در حوزه آموزش و درمان است.

اولین آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی کشور راه اندازی شد

وی همچنین بر توسعه آموزش مجازی، بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته و بین المللی سازی تاکید نمود.

در ادامه دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: راه اندازی اولین مرکز پاتولوی مجازی در جهت ارتقاء آموزش فراگیران و تمامی رشته هایی که احتیاج به میکروسکوپ دارند، بسیار موثر است.

وی گفت: با توجه به امکانات محدود دانشگاه ها برای تامین دستگاه های میکروسکوپ، این مرکز مجازی به طور کامل و با کیفیت بالا در اختیار فراگیران است تا بتوانند از خدمات آموزشی آن استفاده نمایند.

باقری فرد از راه اندازی شبکه گسترده پاتولوژی برای ارتباط مراکز درمانی و استفاده از خدمات مشاوره ای اطلاع داد و اضافه نمود: در آینده نزدیک امکان گزارش گیری لام های پاتولوژی به صورت آنلاین امکان پذیر است.

در ادامه این مراسم دکتر علیرضا صادقی پور مدیر گروه پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همقدم با دانشگاه نسل سوم، شاهد بهره برداری از اولین آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی در سطح کشور هستیم که در نوع خود بی نظیر و مقرون به صرفه است.

وی گفت: این مرکز با دارا بودن 64 سیستم، کارایی بسیار زیادی در حوزه آموزش و برگزاری کارگاه های عملی را دارد و افراد می توانند به طور همزمان و به صورت مجازی از خدمات آن بهره مند شوند.

صادقی پور با بیان اینکه میکروسکوپ های مجازی این امکان را به افراد می دهند که از راه دور کار خود را انجام دهند، اضافه نمود: این روش هزینه ها را کاهش می دهد، چون هر میکروسکوپ قیمت های چند برابر یک کامپیوتر دارد و دائم باید نو شوند، درحالی که در میکروسکوپ های مجازی فقط باید نرم افزار کامپیوتر به روز گردد.

وی خاطر نشان کرد: از سال 139 در دانشگاه علوم پزشکی ایران به دنبال تهیه ویژوال میکروسکوپ بودیم اما نرم افزارها خارجی بودند و هزینه بالایی داشتند. مشکل بعدی گارانتی ها و خدمات پس از فروش این دستگاه ها بود که شرکت فراوری نماینده باید در کشور حضور داشته باشد تا بتواند در مواقع ضروری مشکل را مرتفع کند اما هیچ کدام از شرکت های فراوری نماینده نماینده واقعی در ایران نداشتند.

مدیر گروه پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه نمود: یک شرکت ایرانی این دستگاه را طراحی کردند و سه سال پیش خریداری شد و در اختیار دستیاران گروه نهاده شد که به صورت وایرلس به دستگاه وصل می شدند و استفاده می کردند.

وی گفت: با آغاز همه گیری کرونا تصمیم گرفتیم، سیستم آموزش دانشجویان را به سمت آموزش مجازی راهنمایی کنیم و امروز به عنوان اولین مرکز آموزش پزشکی هستیم که آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی را طراحی و راه اندازی نموده ایم.

صادقی پور گفت: سایر گروههای آموزشی که با میکروسکوپ کار می نمایند، نیز می توانند با هماهنگی، برنامه کلاس های عملی خود را به این آزمایشگاه منتقل نمایند. همچنین در نظر داریم کلاس های آموزشی در قالب کارگاه میکروسکوپ مجازی برای افراد فارغ التحصیل و متخصصین پاتولوژی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی این دستگاه تبدیل لام های فیزیکی به فایل دیجیتال است و آن را در سیستم های کامپیوتری در دسترس قرار می دهد، گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی به دلیل جلوگیری از مشکلاتی نظیر شکستن و ازبین رفتن لام به لیل دست به دست شدن، به وسیله این سیستم بسیار راحت تر و همچنین مقرون به صرفه تر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1501

به "اولین آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی کشور راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین آزمایشگاه میکروسکوپ مجازی کشور راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید