برخورد شهاب واره آسیب جبران ناپذیری به تلسکوپ جیمز وب وارد نموده است

به گزارش تور تایلند، آنالیز نو ناسا نشان می دهد که برخورد ریزشهاب واره آسیب جبران ناپذیری به تلسکوپ جیمز وب وارد نموده است اما این رصدخانه فضایی همچنان فراتر از انتظارات عمل می نماید.

برخورد شهاب واره آسیب جبران ناپذیری به تلسکوپ جیمز وب وارد نموده است

از زمان پرتاب در 25 دسامبر 2021 (4 دی 1400)، حداقل 19 سنگ فضایی کوچک به تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برخورد نموده اند. از جمله یک ریزشهاب واره بزرگ که آسیب قابل توجهی بر یکی از 18 بخش آینه اصلی تلسکوپ وارد نموده است.

حالا در یک گزارش شرایط گسترده تازه، پژوهشگران ناسا اولین تصاویری را به اشتراک گذاشته اند که مقدار آسیب را نشان می دهد. در آینه C3 در گوشه سمت راست پایین تصویر، محل برخورد به صورت یک فرورفتگی سفید روشن دیده می گردد که سطح آینه طلایی را مخدوش نموده است.

طبق این گزارش، ضربه که احتمالا بین 23 تا 25 می (2 تا 4 خرداد) سال جاری اتفاق افتاده است - آسیب غیرقابل اصلاح را به بخش کوچکی از آینه وارد نموده است. با این حال، به نظر نمی رسد که این فرورفتگی کوچک مانع از عملکرد تلسکوپ شده باشد. در واقع، به گفته ناسا عملکرد جیمز وب در کل تقریبا فراتر از انتظارات است که خبری خوب برای هواداران تصاویر فضایی خیره نماینده محسوب می گردد.

سنگ های کوچکی که به نام ریزشهاب واره (Micrometeoroid) شناخته می شوند، تهدیدی کاملا آشنا برای فضاپیماهای موجود در مدار نزدیک به زمین هستند. شبکه نظارت فضایی ایالات متحده آمریکا بیش از 23000 قطعه زباله مداری را که مقدار آن ها بزرگ تر از یک توپ کوچک (مانند توپ سافت بال) است، ردیابی می نماید اما نظارت بر میلیون ها قطعه فضایی نزدیک که کوچک تر از چنین ابعادی هستند تقریبا غیرممکن است.

در عوض، ناسا و دیگر آژانس های فضایی، همیشه برای برخوردهای غیرقابل اجتناب برنامه ریزی می نمایند. در گزارش تازه آمده است: هر فضاپیما ناگزیر با ریزشهاب واره ها روبرو می گردد. تا به امروز، شش ریزشهاب واره تغییر شکل های قابل توجهی بر آینه های JWST ایجاد نموده اند که به طور میانگین تقریبا یک ضربه قابل توجه در هر ماه از زمان پرتاب این تلسکوپ است.

اغلب این برخوردها اما در محدوده مورد انتظار است. هنگام ساخت جیمز وب، مهندسان عمدا نمونه های آینه ای را با اجرامی به مقدار ریزشهاب سنگ ضربه زدند تا اثرگذاری آن ها را بر عملکرد تلسکوپ آنالیز نمایند.

با این وجود، چیزی که غیرمنتظره بود، ضربه ای قدرتمندتر بود که به آینه C3 آسیب زد. سنگ فضایی در این برخورد ظاهرا بزرگ تر از چیزی بود که تیم آمادگی آن را داشت و محققان اکنون در کوشش هستند تا تأثیری را که حملات بعدی مانند این می تواند بر جیمز وب داشته باشد، ارزیابی نمایند.

با وجود برخورد غیرمنتظره به آینه C3، گزارش شرایط تازه که به وسیله بیش از 200 دانشمند شاغل در ناسا، آژانس فضایی اروپا و دیگر محققان از سراسر دنیا نوشته شده است، نشان می دهد دانشمندان معتقدند که تلسکوپ پس از فرآیند راه اندازی 6 ماهه، بی عیب ونقص کار می نماید و آینده درخشانی از اکتشافات در انتظار آن است.

در این گزارش تأکید شده است: جیمز وب برای ایجاد پیشرفت های اساسی در درک ما از شکل گیری و تکامل کهکشان ها، ستاره ها و منظومه های سیاره ای پیش بینی شده بود. اکنون با اطمینان می دانیم که چنین خواهد شد.

عکس کاور: سلفی تازه جیمز وب که شرایط بخش C3 آینه اصلی در آن تعیین است.

Credit: NASA/ CSA/ ESA

منبع: Live Science

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2133

به "برخورد شهاب واره آسیب جبران ناپذیری به تلسکوپ جیمز وب وارد نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد شهاب واره آسیب جبران ناپذیری به تلسکوپ جیمز وب وارد نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید