آنالیز 3 دلیل نشت گاز از اجاق گاز

به گزارش تور تایلند، علت نشت گاز از اجاق گاز به عوامل زیادی بستگی دارد که ضروری است به صورت جدی پیگیری و برطرف گردد. هر ساله تعداد زیادی از انسان ها به علت استنشاق منوکسید کربن یا انفجار ناشی از انتشار گاز جان خود را از دست می دهند.

آنالیز 3 دلیل نشت گاز از اجاق گاز

زمانی­ که با ورود به خانه احساس خواب آلودگی داشتید یا بوی گاز را حس کردید، نشان دهنده وجود نشتی گاز در قسمت های مختلف خانه است. در این شرایط قبل از هر اقدامی در مورد تشخیص علت نشت گاز از اجاق گاز باید ابتدا پنجره ها را به طور کامل باز کنید و اتصالات را کنترل کنید.

بعلاوه از روشن کردن چراغ، زدن یا کشیدن وسایل برقی از پریز و… خودداری کنید و به ­سرعت از خانه خارج شوید و با آتش نشانی جهت آنالیز و کنترل اتصالات گاز، تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای جلوگیری از مسائل مربوط به نشت گاز هر 6 ماه یک بار تمام اتصالات و لوله های گاز را کنترل کنید.
  • پس از اتمام فصل سرما شیر های مصرفی گاز را ببندید.
  • در صورت استفاده از اتصالات در اجاق گاز محصولات باکیفیت تهیه کنید و قطعات فرسوده را در اولین فرصت تعویض کنید.

علل نشت گاز از اجاق گاز

علت نشت گاز از اجاق گاز ناشی وابسته به عوامل زیادی است که عموما در بین اجاق گازهای برندها و مدل های مختلف، یکسان هستند. در ادامه به آنالیز مهم ترین موارد می پردازیم.

1. وجود مشکل در بست شیلنگ گاز و شیر اصلی

یک علت نشت گاز از اجاق گاز که بسیار رایج است، جفت نشدن کامل بست ­های آن است و در نتیجه نشتی از این محل رخ می دهد. این مشکل در بعضی از موارد می تواند به کم شدن شعله اجاق یا روشن نماندن شعله اجاق منجر گردد.

در این شرایط ممکن است شیلنگ ها کیفیت خوبی نداشته باشند یا در گذر زمان و استفاده زیاد دچار فرسودگی شوند. بعلاوه ممکن است شیلنگ سوراخ داشته باشد و گاز از آن خارج گردد.

بی دقتی در هنگام بستن شیلنگ و سرشیلنگ باعث می گردد این دو به خوبی چفت نشوند و گاز از این اتصالات خارج گردد. وجود خمیدگی در شیلنگ نیز باعث می گردد گاز به دستگاه نرسد و از محل خمیدگی سوراخ گردد.

نصب و تعمیر اجاق گاز و فر را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • خدمات و سرویس اجاق گاز
  • نصب و تعمیر اجاق گاز توکار، معمولی و فردار
  • تعمیر اجاق گازهای برند اخوان، استیل البرز، سینجر، تکنوگاز و …
  • تعمیر ترموکوپل اجاق گاز
  • تعمیر شیشه و فر اجاق گاز

نصب و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم خبرنگاران

نصب و تعمیر اجاق گاز و فر را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • خدمات و سرویس اجاق گاز
  • نصب و تعمیر اجاق گاز توکار، معمولی و فردار
  • تعمیر اجاق گازهای برند اخوان، استیل البرز، سینجر، تکنوگاز و …
  • تعمیر ترموکوپل اجاق گاز
  • تعمیر شیشه و فر اجاق گاز

نصب و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم خبرنگاران

2. وجود ایراد در شیر های مخصوص کنترل مشعل

علت نشت گاز از اجاق گاز ممکن است ناشی از اشکالات نصب اجاق گاز و عدم تنظیم اتصالات شیر های مشعل باشد که در محل خود شل شده اند . تمام این مشعل ها باید به صورت کامل کنترل گردد تا وجود نشتی در این شیر ها تعیین گردد.

بعلاوه ممکن است منافذ و سوراخ های مشعل ها در هنگام پختن غذا به­ علت ریختن مواد دچار مسدودیت شوند و زمینه نشتی گاز را فراهم نمایند.

به همین منظور برای برطرف ایراد نشت گاز از اجاق گاز باید اتصالات شیر ها را چک کنید و آن ها را در صورت شل بودن محکم کنید. بعلاوه جرم گرفتگی شیر ها را با مواد و وسایل مخصوص برطرف کنید.

3. وجود ایراد در اتصال شیر و شیلنگ اجاق گاز

زمانی­که اتصال میان این شیر و شیلنگ مشکل داشته باشد زمینه بروز علت نشتی گاز از اجاق گاز فراهم می گردد. اتصال شیر و شیلنگ در پشت اجاق گاز است و در دسترس قرار ندارد.

درنتیجه ایرادات آن می تواند زیاد باشد و وجود فشار زیاد گاز باعث ایجاد نشتی در این محل گردد.

برای برطرف ایراد نشتی گاز از اجاق گاز باید گاز را از دیوار فاصله دهید و در صورت شل بودن اتصال آن را محکم کنید.

بعلاوه توجه داشته باشید که فاصله شیر گاز از اجاق گاز نیز باید استاندارد باشد تا مشکل نشت گاز از اجاق گاز و از شیر مبداء وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه و نحوه تعمیر آن

چگونه محل نشت گاز را پیدا کنیم؟

نشتی گاز ممکن است در محل های متفاوتی از خانه اتفاق بیفتد و زمانی­که از اجاق گاز باشد، خطر آن بیشتر است؛ بنابراین به علت نشت گاز از اجاق گاز باید به سرعت محل آن را پیدا کنید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از خطرات بعدی نشت گاز انجام گردد.

تشخیص محل نشت گاز از اجاق گاز از طریق حس بویایی

به علت نشت گاز از اجاق گاز بوی تند و شدیدی در محل احساس می گردد که به راحتی از طریق حس بویایی قابل تشخیص است. در این شرایط باید تمام قسمت های اطراف اجاق گاز را بو کنید و هر کجا که شدیدتر بود، محل نشتی از آن جا است.

توجه داشته باشید که در بعضی از موارد احساس بوی دود از شعله اجاق گاز نیز می تواند نشانه وجود نشتی در سیستم باشد.

تشخیص محل نشت گاز از اجاق گاز از طریق صدا

یک روش ایمن دیگر برای پیدا کردن محل نشت گاز، صدای آن است؛ زیرا به علت نشت گاز از اجاق گاز، صدایی مانند صدای خروج هوا با فشار زیاد شنیده می گردد.

تشخیص محل نشت از طریق پیدا کردن حباب گاز

از طریق اسپری مخصوص می توانید حباب گاز را در محل نشت گاز پیدا کنید یا از طریق کف صابون نقطه موردنظر را جستجو کنید.

تشخیص نشت گاز با استفاده از تکنولوژی های مدرن

در حال حاضر دستگاه های مدرن کوچک و قابل حملی فراوری شده اند که در ابزارفروشی ها می توان آن­ها را تهیه کرد و از این طریق گاز های قابل احتراق در محل را تشخیص داد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

چگونگی برطرف ایراد نشت گاز از اجاق گاز

نشت گاز اتفاق بسیار خطرناکی است و علت های زیادی دارد که باید به سرعت اقدامات لازم برای برطرف ایراد آن انجام گردد. گرفتن نشتی گاز کار آسانی نیست و تعمیر خودسرانه وسایل گازی به خصوص اجاق گاز کار اشتباهی است.

هر نوع سهل انگاری می تواند آسیب های غیرقابل جبرانی به بار آورد و ضرر های جانی و مالی ناشی از آن بسیار زیاد باشد در هنگام عیب یابی برای برطرف علت نشت گاز از اجاق گاز باید تمام قطعات را به صورت کامل آنالیز کنید.

خرابی قطعات، نقص فنی اجاق، کنترل محل اتصالات، آنالیز شیلنگ های انتقال دهنده گاز، آنالیز قطعات موجود در گاز که به صورت مستقیم با شعله و گاز مرتبط هستند بسیار مهم است.

بعلاوه آنالیز مشعل اجاق گاز و آنالیز ایرادات جزئی که می توانند علت نشت گاز از اجاق گاز باشند باید به ترتیب آنالیز شوند و اقدامات لازم برای برطرف آن ها انجام گردد.

چگونه نشت گاز باعث انفجار میگردد؟

به علت نشت گاز از اجاق گاز، تمام فضا از گاز پر می گردد و وجود جرقه یا حتی یک شعله کوچک باعث اشتعال گاز خواهد شد و در نهایت انفجار و آتش سوزی اتفاق می افتد. این مشکل معمولا خود را با زیاد شدن شعله اجاق گاز نشان خواهد داد.

برای برطرف ایراد نشت گاز از اجاق گاز و انفجار ناشی از آن، بایدعلت نشتی گاز از اجاق گاز را آنالیز کنید و هرچه سریع تر آن ها را برطرف کنید تا از مسائل بعدی در امان بمانید.

هر نوع دست کاری در وسایل گازسوز از طریق افراد بی تجربه کاملا مردود است و می تواند خسارت های زیادی به بار آورد.

در هنگام نشت گاز چه کنیم؟

برای تأمین ایمنی بیشتر در زمان نشت گاز از اجاق گاز ضروری است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در زمان انتشار گاز، هرگز نباید از تلفن بهره ببرید و نباید وسایل الکتریکی را از برق بکشید.
  • روشن کردن کبریت، فندک و شمع باعث ایجاد انفجار می گردد؛ از انجام آن خودداری کنید.
  • وسایل الکتریکی را روشن یا خاموش نکنید.
  • درصورتی که بوی گاز احساس کردید، اتصالات را آنالیز کنید و اگر در اجاق گاز شعله ای باز بود، آن را ببندید.
  • سپس درب و پنجره ها را باز کنید و اگر بوی گاز بعد از 10 الی 15 دقیقه همچنان در محل وجود داشت، باید همه افراد را آگاه کنید و پس از باز گذاشتن درب و پنجره ها، شعله گاز یا بخاری را خاموش کنید.
  • در صورت عدم برطرف مشکل، فیوز برق را قطع کنید و شیر اصلی گاز را ببندید و پس از ترک منزل به شرکت گاز اطلاع دهید تا متخصصان اقدامات لازم را برای مواجهه با نشت گاز انجام دهند.

بیشتر بخوانید: علت صدا دادن شعله اجاق گاز چیست؟

جمع بندی علت نشت گاز از اجاق گاز

نشت گاز از اجاق گاز یکی از مسائل رایجی است که در آشپزخانه منازل و فضا های مختلف اتفاق می افتد. برای جلوگیری از آن و برطرف علت نشتی گاز از اجاق گاز شاید لازم باشد علاوه بر اجاق گاز، لوله کشی گاز و اتصالات مبداء را هم آنالیز نمایید.

همیشه توصیه می گردد که مسائل وسایل گازسوز و الکترونیکی را جدی بگیرید و برای تعمیر این وسایل از افراد متخصص یاری بخواهید.

چنانچه احتیاج به مشاوره رایگان و خدمات تخصصی برای برطرف علت نشت گاز از اجاق گاز دارید می توانید از طریق صفحه تعمیر اجاق گاز یا شماره 1471 درخواست خود را ثبت نمایید.

سؤالات متداول

در هنگام نشت گاز چه کنیم؟

وجود نشتی گاز شدید در ساختمان می تواند سبب انفجار گردد و به همین علت باید با رعایت نکات ایمنی به سرعت محل را ترک کنید و از شرکت گاز یاری بخواهید.

چگونه از انفجار در اثر نشت گاز جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از انفجار ناشی از نشت گاز باید تمام درب و پنجره ها را باز کنید.

فیوز اصلی برق و کنتور گاز را ببندید و اجازه دهید که هوا در داخل خانه جریان داشته باشد.

منبع: آچاره
انتشار: 10 آذر 1401 بروزرسانی: 10 آذر 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2200

به "آنالیز 3 دلیل نشت گاز از اجاق گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 3 دلیل نشت گاز از اجاق گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید