فراستخواه: جامعه ایران با شتاب در حال تغییر است

به گزارش تور تایلند، مراسم روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس روز 16 آذرماه با حضور رئیس و هیات علمی دانشگاه و محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس برگزار گردید.

فراستخواه: جامعه ایران با شتاب در حال تغییر است

به گزارش خبرنگاران، دکتر مقصود فراستخواه جامعه شناس در این نشست با بیان اینکه در دو سه دهه گذشته محتویات جامعه ایران به طور عجیبی با شتاب در حال تغییر است، توضیح داد: در جامعه ما هم سواد و هم دسترسی به اطلاعات نسبت به قبل عوض شده است و در نتیجه مردم با اطلاعات و ارتباطات بیشتری سر و کار دارند و هر روز احساس نابرابری بیشتری دارند.

وی با اشاره به اطلاعات مرکز آمار ایران گفت: ایرانیان در بهار 1398 روزانه دو ساعت و 12 دقیقه وقت خودشان را با رسانه ها گذرانده اند. همچنین رسانه پرمصرفی مثل تلگرام که بیش از نیمی از جمعیت ایران از آن استفاده می نمایند، رسماً ممنوع است و علاوه بر این اینترنت هم قطع می گردد و می توان گفت آهنگ جامعه با آهنگ سیستم ناموزون است. در جامعه ما 14 میلیون انباشت تحصیلات وجود دارد و هشت میلیون هم بی سواد داریم. پس این جامعه همگن نیست. در ایران اوقات فراغت رو به افزایش است اما گاهی بر سر اجرای یک تئاتر یک سال بحث می گردد. همچنین به نام توسعه فعالیت های عمرانی مراکز خرید زیادی ساخته می گردد اما از طرفی آب و هوا را از بین می بریم.

این جامعه شناس اظهار کرد: جامعه ایران می خواهد از خود صفات تازه ای بروز دهد ولی نمی تواند. به این ترتیب عصبانیت اجتماعی به وجود می آید. ما پنجمین کشور از نظر احساسات منفی در جهان هستیم و این باعث می گردد به سراغ تجمع و اعتراض برویم.

فراست خواه اضافه کرد: جامعه ما آموزش دیده است اما ساختارهای روستایی کنش اجتماعی پایینی دارند و همینطور جامعه احتیاج دارد به شکل متفکرانه به کنشگری برسد.

وی در سرانجام به سه ویژگی دانشجویان اشاره نمود و گفت: نمایندگی دانشجو نسبت به کل جامعه فراگیر است زیرا دانشجویان مثل گذشته از طبقه متوسط و بالا و مرفه جامعه نیستند. سراپای دانشجو یادگیری است و باید تحقیق کند و پیش زمینه ذهنش کنش آگاهانه است و دانشجوی کنشگر می تواند به جامعه ایران یاری کند. همچنین ظرفیت بالای سازمان یابی و سازماندهی دانشجویان مورد توجه است و دانشجو جزء ظرفیت پیشروی جامعه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 79

به "فراستخواه: جامعه ایران با شتاب در حال تغییر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراستخواه: جامعه ایران با شتاب در حال تغییر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید