محافظان اردوغان، سرویس امنیتی آمریکا را نگران نموده اند

به گزارش تور تایلند، دیدار برنامه ریزی شده رجب طیب اردوغان از واشنگتن در هفته جاری نگرانی هایی را در میان اعضای سرویس امنیتی آمریکا نسبت به تکرار رخداد سال 2017 که درگیری فیزیکی میان نیروهای امنیتی آمریکا و محافظان اردوغان در مقابل سفارت ترکیه را موجب شد بوجود آورده است.

محافظان اردوغان، سرویس امنیتی آمریکا را نگران نموده اند

بیش از 10 مقام امنیتی ترکیه دو سال پیش در جریان دیدار رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از واشنگتن از سوی اداره پلیس به خشونت علیه معترضانی متهم شدند که در مقابل محل اقامت سفیر ترکیه دست به اعتراض زدند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، این مقامات امنیتی اما پیش از آن که دستگیر شوند، آمریکا را ترک کردند. آن ها از سوی نیروی امنیت دیپلماتیک وابسته به وزارت امور خارجه و سرویس مخفی آمریکا به فرودگاه اندروز برده شدند.

یکی از این ماموران در یادداشتی که یک روز پس از این درگیری ها برای وزارت امور خارجه آمریکا فرستاده، این عملیات را سریع ترین اقدام مشترکی توصیف نموده که طی 16 سال فعالیتش در این شغل برای ترک کشور دیده است.

این یادداشت در اسناد دادگاهی پرونده ای که علیه ترکیه و به نفع قربانیان این درگیری تشکیل شده، نهاده شده است و به جزئیات خشونت اجرا شده علیه غیرنظامیان و همچنین نیروهای امنیتی آمریکا که مسئول هماهنگی حفاظت از مقامات خارجی بودند، می پردازد.

ترکیه در این پرونده مدعی مصونیت قضایی است و تاکید دارد که مامورانش در دفاع از اردوغان عمل نموده اند.

در این خشونت ها دست کم 11 تن به بیمارستان منتقل شدند و شاکیان این پرونده از مسائل طولانی مدت خود پس از این درگیری صحبت نموده اند که درد جسمی، از دست دادن حافظه و استرسی پس از آسیب روانی از جمله آن ها بوده است.

یادداشت های وزارت امور خارجه نیز از جمله اسناد موجود در این پرونده هستند که از دیدگاه سه مقام امنیتی آمریکا که مسئول حفظ امنیت مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بوده اند، نوشته شده است.

آنان در این باره گفته اند، نیروهای امنیتی ترکیه در بعد از ظهر 16 مه 2017 هم به غیرنظامیان و هم به نیروهای امنیتی آمریکا حمله نموده اند و این حملات در نزدیکی محل اقامت سفیر ترکیه و همچنین در مقابل سفارت این کشور در آمریکا اجرا شده است.

دو مامور ویژه امنیت دیپلماتیک، شش مامور سرویس مخفی و یک مامور پلیس در این درگیری مجروح شدند و دست کم یکی از آنان به بیمارستان منتقل شد.

نیروهای امنیتی آمریکا توصیف نموده اند که در جهت رسیدن به سفارت ترکیه شاهد حمله هفت نیروی امنیتی ترکیه به یک معترض زن بوده اند.

این درگیری با دستبند زدن به دو مامور امنیتی ترکیه و ضبط سلاح یکی از آن ها و مذاکره سفیر ترکیه در آمریکا برای آزادی آن ها خاتمه یافت.

یکی از ماموران امنیتی آمریکا در این باره اظهار کرد: سفیر ترکیه از من درباره احتمال آزادی نیروهای امنیتی ترکیه با توجه به اتفاقات پیش آمده و اجازه پرواز آنان به ترکیه طبق برنامه از پیش معین شده سوال کرد.پس از حدود یک ساعت و نیم، نیروهای امنیتی آمریکا نیروهای ترکیه ای را آزاد نموده و آنان را به سمت فرودگاه اندروز همراهی کردند.

یک مامور آمریکایی که مسئول تامین امنیت وزیر امور خارجه ترکیه طی این روز بود، اظهار کرد، این وزیر در آخر با متهم کردن نیروهای آمریکایی به خشونت این کشور را ترک کرد.

سرویس مخفی آمریکا و پلیس این کشور در آستانه دیدار اردوغان از آمریکا در روز چهارشنبه درباره اقدامات احتیاطی اظهار نظری ننموده اند.

دیدار پیش روی اردوغان از آمریکا، خشم قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات آمریکا را که مخالف اقدام ترکیه در شمال سوریه و حمله به نمودها هستند، به دنبال داشته است.

مخالفان اردوغان تاکید دارند که او قادر نخواهد بود از حق آنان برای برگزاری اعتراضات جلوگیری کند. ارمنی ها، نمودها و ایزدی ها از جمله گروه هایی هستند که هم اکنون برای برگزاری تظاهرات علیه او برنامه ریزی نموده اند.

لوسی اوسویان که در اعتراضات سال 2017 مورد حمله نهاده شد و شاکی اصلی پرونده تشکیل شده علیه ترکیه است، اظهار نموده که در این اعتراضات شرکت خواهد نمود.،ایسنا

بیشتر بخوانید،اردوغان هفته آینده به واشنگتن می رود

08:30 ::

1398،8،16

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 30

به "محافظان اردوغان، سرویس امنیتی آمریکا را نگران نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظان اردوغان، سرویس امنیتی آمریکا را نگران نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید