نیمه پنهان سزارین

به گزارش تور تایلند، چه تصوری از زایمان خود دارید؟ آیا هنگام زایمان همه چیز را حس می کنید و می بینید یا اینکه بیهوش هستید؟ آیا خودتان با انقباضات شکم و آخرین فشار نوزادتان را متولد می کنید یا همه چیز از طریق پزشک صورت می گیرد؟ برای برخی زنان مشکل است تصور نمایند که زایمان در اتاق عمل صورت گیرد اما به نظر بسیاری دیگر، این یک واقعیت است. در حالی که

نیمه پنهان سزارین

نیمه پنهان سزارین

مصاحبه با دکتر آزیتا صفارزاده، *

چه تصوری از زایمان خود دارید؟ آیا هنگام زایمان همه چیز را حس می کنید و می بینید یا اینکه بیهوش هستید؟ آیا خودتان با انقباضات شکم و آخرین فشار نوزادتان را متولد می کنید یا همه چیز به وسیله پزشک صورت می گیرد؟ برای بعضی زنان مشکل است تصور نمایند که زایمان در اتاق عمل صورت گیرد اما به نظر بسیاری دیگر، این یک واقعیت است. در حالی که طبق آمار غیررسمی در ایران، سزارین پنج برابر سایر نقاط جهان است. به گفته بعضی متخصصان، علت افزایش گرایش زنان به انتخاب سزارین، فرار از درد زایمان است اما عمل سزارین با درد فراوان همراه است، البته بیشتر این درد پس از زایمان اتفاق می افتد. در مصاحبهیی با خانم دکتر آزیتا صفارزاده، جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شرایط سزارین پرسیده ایم که می خوانید.

خانم دکتر، سزارین را برای ما تعریف می کنید؟

سزارین روش به جهان آوردن نوزاد به وسیله عمل جراحی است. به طور معمول، یک برش جراحی در پایین شکم مادر به رحم ایجاد می شود تا به وسیله این شکاف، نوزاد به جهان آید. عمل سزارین در صورتی که زایمان یا بارداری شما دچار پیچیدگی و مشکل خاصی شود می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه اگر شما مایل به داشتن زایمان به طور طبیعی نباشید می توانید از سزارین بهره ببرید. امروزه بسیاری از خانم ها به علت استرس و ترس از زایمان طبیعی، سزارین را انتخاب می نمایند ولی باید توجه داشته باشید که سزارین دارای خطرهای بسیار بیشتری نسبت به زایمان طبیعی است و همان طور که از اسمش هم پیدا است، طبیعی ترین روش برای به جهان آوردن نوزاد، زایمان طبیعی است.

خطرات موجود برای عمل سزارین چیست؟

از آنجایی که سزارین یک عمل جراحی عمده است مانند هر جراحی دیگر خطراتی هم به همراه دارد، این خطرات می تواند متوجه مادر یا جنین باشد. خطرات متوجه مادر عبارت اند از احتمال بروز عفونت در رحم، ناحیه لگن و یا اعضای نزدیک به لگن مانند کلیه ها و مثانه. خون ریزی در خانم هایی که عمل سزارین می نمایند، دو برابر بیشتر از خانم هایی است که به طور طبیعی کودک شان را به جهان می آورند. بعلاوه پس از عمل جراحی شکم تا چند روز خوب کار نکرده و در نتیجه سبب نفخ و ناراحتی می شود. در صورت استفاده از بیهوشی کامل ممکن است مسائل تنفسی برایتان به وجود آید و در بعضی از موارد حتی موجب التهاب ریه ها شود. زمان بستری ماندن در بیمارستان و بعلاوه زمان بهبودی پس از سرازین طولانی تر از زایمان طبیعی است؛ چرک و عفونت کردن. ممکن است بدن شما به داروهای بیهوشی واکنش منفی نشان دهد که یکی از این علایم افت فشار سریع است که می تواند شما را به خطر اندازد. در صورت آسیب تماشا اعضای بدن در هنگام جراحی ممکن است به عمل های دیگری هم احتیاج پیدا کنید مانند عمل بیرون آوردن رحم یا هیسترکتومی و یا عمل ترمیم مثانه و ... انسداد روده. خطرهای متوجه نوزاد و یا جنین عبارت اند از آنجایی که عمل سزارین با برنامه قبلی، به طور معمول زودتر از زمان موعد تولد صورت می گیرد. اگر در تاریخ جهان آمدن اشتباهی اجرا شده باشد، نوزاد می تواند خیلی زود به جهان آید و سبب نارس بودن نوزاد شود. احتمال داشتن مسائل تنفسی در نوزادان جهان آمده با سزارین بیشتر از نوزادانی است که به صورت طبیعی جهان آمده اند، بعضی از این نوزادان در چند روز اول زندگی شان تنفس تندتری از حالت عادی دارند. به علت اثر داروهای بیهوش و بعلاوه به علت اینکه نوزاد خود برای عبور از کانال تولد تحریک نشده است، ممکن است نوزاد دارای هوشیاری کمتری نسبت به نوزادان جهان آمده به طور طبیعی باشد. البته هوشیاری نوزاد به جهان آمده به وسیله سزارین پس از گذشت چند ساعت به حالت عادی باز می شود، هر چند که این مورد بسیار بسیارکم اتفاق می افتد ولی احتمال این وجود دارد که جراح در هنگام پاره کردن رحم به جنین آسیب برساند.

چه مسائلی پس از سزارین به وجود می آید و باید به چه نکاتی توجه کرد؟

عمل سزارین عمل جراحی عظیم است و پس از سزارین انتظار بروز این رویدادها را داشته باشید و موارد زیر را رعایت کنید:

دردی که اغلب در روز اول پس از جراحی شدیدتر است و پس از آن باید فروکش کند. ترشح از دستگاه تناسلی که طبیعی است.

هر روز اندازه فراوانی آب بنوشید.

از بلندکردن اشیای سنگین و از بالارفتن از پله ها خودداری کنید.

رانندگی نکنید تا زمانی که بتوانید به راحتی کمربند ایمنی را ببندید.

در صورتی که محل برش جراحی قرمز و متورم شد، به دکترتان اطلاع دهید.

سزارین به 9 شرط

1 اگر فرزند شما بسیار درشت باشد که عبور از کانال تولد مشکل باشد.

2 اگر درحین زایمان طبیعی ابتدا پاها و یا شانه بچه به جای سرش وارد کانال تولد شده باشد.

3 اگر جفت دارای مشکل و ناهنجاری باشد. برای مثال، جفت بسیار پایین قرار داشته باشد و لگن را بپوشاند که این خطر خون ریزی مادر را در هنگام زایمان طبیعی زیاد می نماید.

4 اگر فرایند زایمان بسیارکند باشد و یا انقباضات به طورکامل متوقف شوند.

5 اگر بند ناف جنین وارد ناحیه واژن شود که این می تواند موجب فشار آمدن و تخت شدن بند ناف شود و در نتیجه به رساندن اکسیژن و غذا به جنین اثر می گذارد.

6 اگر شما چندقلو باردار باشید.

7 اگر جنین در هنگام زایمان دچار مشکل شود و ضربان قلبش آهسته تر شود. به این حالت می گویند که جنین مضطرب یا شده است.

8 اگر شما در هنگام بارداریتان دچار شرایط خاص مانند مسمومیت حاملگی یا دیابت بالا شوید و پزشک تان بخواهد زودتر از موعد کودک تان را جهان آورد.

9 اگر جفت خیلی زود از دیواره رحم جدا شود.

پی نوشت ها :

*متخصص زنان و زایمان

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1833

به "نیمه پنهان سزارین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه پنهان سزارین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید