هر آنچه باید در خصوص سفر به ترابزون بدانید

به گزارش تور تایلند، طبیعت اروپایی ترابزون از گذشته های دور مورد توجه بود. جنگل، کوه، دریا، ساحل همه در اوج زیبایی شان در ترابزون خودنمایی می کردند. هم چنین قرارگیری این شهر بر سر راه ابریشم اهمیت آن را بیش از پیش کرد. امروزه نیز این شهر یک مکان ایده آل توریستی است. اما پیش از سفر به ترابزون بهتر است اطلاعاتی در خصوص آب و هوا، جاذبه ها، حمل و نقل، نحوه دسترسی و... بدانیم.

هر آنچه باید در خصوص سفر به ترابزون بدانید

ترابزون کجاست؟

ترابزون جزو جاذبه های شرق ترکیه است که در شرق دریای سیاه و شمال شرق ترکیه واقع شده. ترابزون را ترابوزان با طرابوزان نیز می خوانند. این شهر جاذبه های بی نظیری را در نزدیکی خود جای داده که سالانه گردشگران بی شماری را روانه خود می نماید.

ترابزون چرا خاص است؟

ترابزون از گذشته های دور از اهمیت ویژه ای برخوردار بود؛ این شهر بر سر راه جاده ابریشم قرار داشت و تاجران زیادی به این شهر رفت و آمد داشتند. البته آب و هوا و طبیعت اروپایی آن نیز تاجران را تشویق به اقامت و استراحت در این شهر می کرد. کوه های انبوه از درخت و آب و هوای ییلاقی در کنار آثار تاریخی بی شمار، گوشه ای از جذابیت های ترابزون به شمار می رود. تنوع قومی و فرهنگی در این شهر بسیار هست و احتمالا به خاطر موقعیت جغرافیایی ترابزون است.

دانستنی های پیش از سفر به ترابزون

درست است که اقوام و فرهنگ های مختلفی در ترابزون زندگی می نمایند اما زبان رسمی این شهر ترکی استانبولی است. واحد پول آن لیر ترکیه و ساعت ترابزون از ایران یک ساعت و نیم عقب تر است. در این شهر اگر موردی اورژانسی برای تان پیش آمد شماره 112 را بگیرید. در ترکیه و شهرهای آن دین رسمی وجود ندارد ولی اغلب جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند. پیش شماره کشور ترکیه 90 و پیش شماره شهر ترابزون 462 است.

آب و هوای ترابزون (برترین زمان سفر به ترابزون)

ترابزون در ساحل دریای سیاه واقع شده و آب و هوایی مرطوب و نیمه گرمسیری دارد. هر فصل که به ترابزون بروید جذابیت های خودش را دارد. مثلا در تابستان، تفریحات آبی و شنا بی نظیر خواهد بود. از طرفی در زمستان منظره ها برفی و چشم اندازهای سپیدپوش آن نیز نظرتان را جلب خواهد نمود. اما اگر هوای معتدل را می پسندید، برترین زمان سفر به ترابزون بهار و پاییز است.

فرودگاه ترابزون:

در فرودگاه ترابزون بیشتر پروازهای داخلی انجام می گردد و پروازهای خارجی آن خیلی زیاد نیست. این فرودگاه سال 1957 احداث شد و گردشگری را در ترابزون رونق داد. از استانبول یا آنکارا می توانید به مقصد ترابزون بلیت هواپیما بگیرید.

حمل و نقل و هزینه آن در ترابزون

در سفر به ترابزون نیز برای کاهش هزینه های سفر بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. در شهر ترابزون هنوز مترو راه اندازی نشده اما تاکسی، دُلموش یا اتوبوس جایگزین های مناسبی هستند. برترین گزینه برای رفت و آمد در ترابزون اتوبوس است؛ چه بخواهید میان جاذبه های توریستی مختلف ترابزون رفت و آمد کنید، چه بخواهید از ترابزون به دیگر شهرهای ترکیه بروید بهتر است از اتوبوس بهره ببرید. از آنجا که ترابزون در نزدیکی دریای سیاه واقع شده، قایق یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی به شمار می رود. حمل و نقل با قایق هم فال است و هم تماشا. در آب های دریای سیاه، میان منظره ها بکر ماجراجویی نموده و به مقصد می رسید. مسلما تاکسی گرانتر است اما اغلب گردشگران ترجیح می دهند از تاکسی استفاده نمایند. ورودیه تاکسی 3 لیر و برای هر کیلومتر باید 2 لیر بپردازید. البته دلموش می تواند جایگزین تاکسی باشد؛ دلموش ها هم ارزانند و حمل و نقل با آن ها آسان است. دلموش ماشین های ون استیشن هستند.

فرهنگ غذایی و هزینه غذا در ترابزون

غذاهای ترکی معروفیت دنیای دارند و دلیل اصلی آن تاثیر سبک آشپیزی و یخت و پر دوران امپراطوری عثمانی است. دلیل خوشمزگی غذاهای ترکی استفاده از سبزی، زیتون و ماهی تازه است. در میان وعده های غذایی صبحانه مهم ترین وعده غذایی ترک ها به شمار می رود؛ مردم ترابزون نیز به آن پایبندند. از پنیر، خامه و عسل بگیرید تا انواع سبزیجات، زیتون و غیره در سفره صبحانه ترک ها دیده می گردد. ما ایرانی ها حتما از غذاهای ترکی خوش مان خواهد آمد چرا که فرهنگ غذایی نزدیکی داریم. برای صرف یک وعده غذا در ترابزون حداقل باید 20 لیر و برای آب معدنی 1 لیر و برای قهوه 7 لیر بپردازید.

مشهورترین رستوران های ترابزون

رستوران kalamis

پیشنهاد می کنیم خوردن کباب های خوشمزه ترکی را در رستوران کالامیش از دست ندهید. نگران قیمت ها هم نباشید. قیمت کباب های این رستوران مناسب است.

رستوران Harran

رستوران هاران نیز فضای محبت آمیز ای دارد و در میان گردشگران پرطرفدار است.

رستوران بوردو ماوی(Bordo Mavi BalIk Restaurant)

اگر غذاهای دریایی دوست دارید، رستوران بوردو ماوی در ترابزون را از دست ندهید. فضای این رستوران شیک و قیمت های آن نیز ارزان است.

اقامت در ترابزون

انواع هتل ها با شرایط و امکانات موردنظرتان را در ترابزون می توانید ببینید. هاستل نیز گزینه دیگری است که در سفر به استانبول می توانید از آن بهره ببرید. البته مسلما امکانات هتل مناسب را ندارد. هزینه اقامت در ترابزون نسبت به دیگر شهرهای ترکیه مناسب تر است.

چگونه به ترابزون برویم؟

به مقصد ترابزون از تهران پرواز یا قطار و اتوبوس مستقیم ندارد. ابتدا باید به استانبول یا آنکارا بروید سپس از آنجا راهی ترابزون شوید. با خودروی خودتان نیز می توانید راهی ترابزون شوید البته باید مدارکی را به همراه داشته باشید تا به هنگام گذر از مرزهای ایران دچار مشکل نشوید. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مجوز خارج کردن ماشین از کشور
  • دفترچه بین المللی ماشین
  • گواهینامه بین المللی
  • نمره بین المللی

جاذبه های ترابزون

ترابزون جاذبه های متعددی را در دل خود و اطرافش جای داده. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روستای اوزون گل

اوزون گل به سوئیس ترکیه معروف است. این روستا حدودا در 90 کیلومتری ترابزون واقع شده و به دریاچه زیبایش معروف است. قایق سواری، بالن سواری یا فقط قدم زدن در روستای اوزون، تجربه بی نظیری خواهد بود.

ییلاق آیدر

ییلاق آیدر نیز به آلپ ترکیه مشهور است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، کوهنوردی در کوه های کاچکار و استراحت در ییلاق آیدر از خاطرتان نخواهد رفت.

صومعه سوملا

از پرتگاهی در ترابزون صومعه ای باصلابت دیده می گردد که بعضی آن را متعلق به قرن چهارم میلادی می دانند. در وصف این صومعه همین بس که به ثبت دنیای رسیده.

پارک بوزتپه boztepe

پارک بوزتپه در شمال ترابزون واقع در کنار دریای سیاه جایی فوق العاده است. اگر در این پارک عکس گرفتید، مطمئن باشید یکی از زیباترین عکس های تان خواهد شد.

قلعه ترابزون

قلعه ترابزون در مرکز شهر ترابزون با صلابت ایستاده است. این قلعه در میان سرسبزی ترابزون نمای متفاوتی دارد. تماشا یادگار دوران امپراطوری روم را از دست ندهید. بد نیست در سرانجام، اشاره ای به باشگاه ورزشی ترابزون بکنیم که در دنیا بسیار مشهور است: ترابزون اِسپور

یک موضوع عجیب در ترابزون:

تماشا افرادی که در گوشه خیابان های ترابزون در حال پایکوبی و پایکوبی هستند نباید موجب تعجب تان گردد. این یکی از رسم های ترابزون است که به هنگام شادی به طور دسته جمعی می پایکوبیند. این پایکوبی halay نام دارد.

منبع: دالاهو
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2172

به "هر آنچه باید در خصوص سفر به ترابزون بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید در خصوص سفر به ترابزون بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید