واردات تلفن همراه بیشتر از کالای اساسی

به گزارش تور تایلند، در جریان واردات انجام شده در امسال گوشی تلفن همراه با بیش از 1.4 میلیارد دلار همیشه در صدر واردات قرار داشته و بعد از آن هر یک از کالاهای اساسی قرار دارند.

واردات تلفن همراه بیشتر از کالای اساسی

گرچه از سال 1397 و با تغییر سیاست ارزی دولت به تدریج واردات بسیار محدود و عمدتا در قالب کالاهای اساسی در 25 گروه و بعلاوه مواد اولیه و واسطه فراوری صورت می گیرد اما در این بین کالایی مانند گوشی تلفن همراه از صندلی ویژه ای برخوردار است و در بین اقلام در صدر واردات قرار گرفته است.

آنالیز فرایند واردات طبق آمار گمرک ایران هم این موضوع را تایید نموده و نشان می دهد که در چهار ماه ابتدایی امسال که مجموع تجارت خارجی ایران در صادرات و واردات حدود 29 میلیارد دلار بوده، حدود 14 میلیارد دلار آن واردات است و از این اندازه 1.156 میلیارد دلار به واردات گوشی تلفن همراه اختصاص داشته است که در مقایسه با مدت سال قبل 102 درصد از نظر ارزش و 50 درصد از لحاظ وزنی رشد دارد.

گرچه مجموع واردات کالاهای اساسی در شش گروه دریافت کننده ارز 4200 یا مجموع 25 گروه اصلی بیشترین حجم واردات را دارد، ولی واردات گوشی موبایل در مقایسه با تک تک اقلام در رتبه اول است.

در چهار ماه اول سال هم گوشی در صدر بوده و بعد از آن، واردات ذرت دامی، روغن، جو، کنجاله سویا، گندم، شکر و برنج که عمدتا کالاهای ضروری وارداتی و اغلب دریافت کننده ارز 4200 تومان بنا بر ضرورت واردات و اساسی بودن آنها است وارد کشور شده است.

بازهم واردات گوشی با فاصله اول شد

در همین رابطه، آنالیز آمار جدیدتر در خصوص تجارت خارجی در مرداد امسال هم از این حکایت دارد که در این ماه مجموع تجارت خارجی حدود 5.3 میلیارد دلار بوده که 2.5 میلیارد دلار آن به واردات اختصاص دارد.

در همین دوره، باز هم گوشی تلفن همراه نسبت به سایر اقلام بیشتر وارد شده و در رتبه اول است. طبق آمار 239 میلیون دلار واردات گوشی تلفن همراه اجرا شده که با اختلاف زیادی پس از آن اقلام اساسی قرار گرفته است.

در این ماه بعد از گوشی موبایل، دانه سویا با 147 میلیون دلار، ذرت دامی 112 میلیون دلار، گندم 72 میلیون دلار و جو با 40 میلیون دلار واردات در مرداد ماه وارد شده است.

بر این اساس، مجموع واردات گوشی موبایل در پنج ماهه ابتدایی سال به بیش از 1.4 میلیارد دلار می رسد که رقم قابل توجهی در واردات ایران که عمدتا محدود به کالاهای اساسی و مواد فراوریی است به تعداد می رود. ،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1823

به "واردات تلفن همراه بیشتر از کالای اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات تلفن همراه بیشتر از کالای اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید