پیوستن به حق امتیاز در شرایط موجود نشر را آشفته تر می نماید

به گزارش تور تایلند، احمد تهوری، مدیرمسئول نشر آفتابکاران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به بحران هایی که در چند سال اخیر گریبان گیر صنعت نشر بوده است، درباره مساله حق انتشار اظهار کرد: به نظر من بهتر است شعار ندهیم و اصلا سراغ حق انتشار نرویم؛ زیرا اگر سمت حق انتشار برویم، شرایط آشفته نشر، آشفته تر می گردد؛ این یک واقعیت است و شعار نیست.

پیوستن به حق امتیاز در شرایط موجود نشر را آشفته تر می نماید

وی شرح داد: فرض کنید منِ ناشر کتابی را برای ترجمه انتخاب می کنم و می خواهم حق حق امتیاز آن را بپردازم، ولی با این اوضاع و شرایط مالی، توان پرداخت حق حق امتیاز آن را ندارم، بنابراین از ترجمه آن بازمی مانم. ازطرفی با این ترجمه های موازی که منتشر می گردد، همان نیمچه آبرویی هم که درحوزه نشر در مجامع جهانی داریم، از دست می دهیم.

وی گفت: خاطرتان هست که جندسال قبل در نمایشگاه های خارجی، ایرانی ها را راهزن های فرهنگی خواندند و به ناشران ما می گفتند ما حرفی با شما نداریم. بنابراین با این شرایط بهتر است که اصلا عضو کنوانسیون بین المللی برن نشویم؛ زیرا اگر عضو شویم، به قول معروف قوز بالای قوز می گردد و معلوم نیست چطور باید شرایط را سامان بدهیم.

مقدمات داخلی پذیرفتن قانون حق امتیاز

تهوری ورود نشر ایران به قوانین بین الملل را ملزم به انجام یک سری اقدامات در کشور دانست و مطرح کرد: باید مقدماتی در داخل فراهم گردد و قوانین داخلی اصلاح گردد، بعد سراغ مقوله حق امتیاز برویم.

این ناشر سانسور و ممیزی را یکی از قوانین داخلی دانست که باید قبل از ورود به مقوله حق امتیاز اصلاح گردد و اضافه نمود: الان کتاب ترجمه ای داریم که چاپ هم شده، اما آن کتابی نیست که نویسنده نوشته است. با این حساب ما چطور می خواهیم جوابگوی آن ناشر یا نویسنده خارجی باشیم؟ ما چطور می توانیم حق امتیاز را بپذیریم؛ درحالی که کتاب اصلی، آن کتابی نیست که ما منتشر می کنیم؟ بنابراین پذیرفتن قانون حق امتیاز مقدماتی دارد که باید در داخل اجرا گردد؛ وگرنه با بحران های بعدی و شکایت های بین المللی روبرو می شویم.

عضویت در حق امتیاز فعلا اتفاق خوبی نیست

وی اضافه نمود: به نظر من شاید در این چند ده سال بعد از انقلاب اسلامی که عضو قانون حق امتیاز نبوده و نیستیم، فعلا یک حاشیه امنیت برای ما فراهم شده است. این حاشیه امنیت به هر دلیلی و به هر قیمتی فعلا با ما هست؛ حال اگر بخواهیم با یک سری شعار و این مسائل بگوییم ما باید عضو حق امتیاز شویم، به نظر من درست نیست، یا حداقل درحال حاضر اتفاق خوبی را رقم نمی زند.

مدیر نشر آفتابکاران در پاسخ به این سوال که نشر ایران چه زمانی باید به قانون حق امتیاز وارد گردد، گفت: هر زمان که مقدمات داخلی حق امتیاز فراهم گردد؛ یعنی ممیزی نظام مند گردد، بتوان یک تعریف درست از آن ارائه داد و رفتارهای سلیقه ای به سمت و سوی یک اصل درست و یکسان راهنمایی گردد.

وی اضافه نمود: البته من تا حدی به ممیزی اعتقاد دارم، زیرا به هرحال این کتاب قرار است برای مخاطب ایرانی نوشته گردد. ما نمی گوییم در را باز بگذارند و هرآنچه که آن نویسنده خواسته در کتاب آورده گردد؛ ولی باید تعریف نظام مندی از ممیزی داشت.

تهوری ضمن اعلام اینکه خود من همواره سعی در رعایت حق حق امتیاز داشته و شعارم بوده است، اظهار کرد: حتی نظر دوستانی هم که در نشرهای مختلف با آن ها همکاری داشتم، همواره بر این بود که حق حق امتیاز را بپردازیم، از این طرق یک مصونیتی برای ترجمه خودمان ایجاد کنیم و قاطعانه جلو برویم.

وی ضمن اشاره به تجربه نشر آفتابکاران در پرداخت حق حق امتیاز بعضی آثار ترجمه، گفت: برای مثال الان که یک کتاب از یک نویسنده سوئیسی به نام پیتر بیکسل از انتشارات زورکامپ در دست چاپ دارم، 100 یورو حق حق امتیاز آن را پرداخته ام؛ به این امید که این را در شناسنامه کتابم درج کنم حق حق امتیاز این کتاب را نشر آفتاب کاران پرداخت نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1107

به "پیوستن به حق امتیاز در شرایط موجود نشر را آشفته تر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوستن به حق امتیاز در شرایط موجود نشر را آشفته تر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید