چرا مورچه ها هنگام سقوط کردن آسیب نمی بینند؟ ، فیزیک پاسخ می دهد

به گزارش تور تایلند، وقتی انسان از ارتفاعی سقوط می کند، دست کم چند استخوانش خواهد شکست، اما مورچه ها هنگام سقوط از بالاترین ارتفاع هم آسیبی نخواهند دید.

چرا مورچه ها هنگام سقوط کردن آسیب نمی بینند؟ ، فیزیک پاسخ می دهد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، تصور زندگی بدون فیزیک کار سختی است. حتی ممکن است فردی که با ریاضیات آشنایی ندارد هم به درک کامل این پدیده های فیزیک نیازمند باشد و حقایق آنها را ارزشمند بداند. بسیاری از رویداد های روزانه قوانین فیزیکی در خود دارند و می توان با مثال های ساده آن ها را شرح داد:

شکل گیری تصویر

تا به امروز توجه کرده اید که وقتی شب در یک اتاق هستید، اغلب می توانید بازتاب خود را در یک صفحه شیشه ای مشاهده کنید؟ به روش مشابه، چون نور کمتری از اعماق دریاچه ها خارج می شود، سطح دریاچه مانند یک آینه عمل می کند. اما تصویر با شکست نور نیز می تواند ایجاد شود. ماهی که در آب مشاهده می شود، بعلت شکت پرتو های نوری در آب معمولا در عمق متفاوتی نسبت به واقعیت ظاهر می شود.

درنهایت، پدیده هایی وجود دارند که به دلیل ترکیبی از بازتاب و انکسار ظاهر می شوند. برای مثال، رنگین کمان زمانی دیده می شود که نور از بین قطرات آب معلق در اتمسفر عبور کند. هنگامیکه نور وارد قطرات می شود، خم شده یا می شکند و سپس از درون قطره بازتاب می کند.

ماشین لباسشویی

خشک کن ماشین لباسشویی یک مخزن چرخان پرسرعت است که نیروی گریز از مرکز را بر روی محتویات آن اعمال می کند. نیروی گریز از مرکز در جهتی دور از مرکز عمل کرده و از این رو می تواند برای دورکردن مولکول های آب درون لباس ها بصورت شعاعی طی چرخش های مخزن، استفاده شود.

الکتریسیته ساکن

وقتی دو شیء که رسانای الکتریکی خوبی ندارند با یکدیگر تماس پیدا می کنند، الکترون های یکی از اشیاء روی شیء دیگر قرار می گیرند. هرچه عمل مالش بین دو شیء بیشتر صورت بگیرد، الکتریسیته ساکن بیشتری ساخته شده و بار الکتریکی بیشتری ایجاد می شود.

ترن هوایی

اولین پیچ ترن معمولا بلندترین آن است، بنابراین واگن انرژی کافی ذخیره می کند تا از تمام ارتفاعات دیگر عبور کند. هنگامی که واگن به سمت پایین می رود، انرژی پتانسیل آن کاهش یافته و انرژی جنبشی آن افزایش می یابد. در هر بخشی از ترن، مجموع انرژی پتانسیل و جنبشی واگن با انرژی پتانسیلی که واگن در پیچ اول داشت، برابر است.

چرخیدن

هنگامیکه اسکیت بازان بازو ها و پای خود را به سمت داخل می کشند، ممان اینرسی خود را کاهش می دهند، بنابراین با سرعت زاویه ای بیشتری می چرخند. این امر به دلیل حفظ تکانه زاویه است.

باز کردن درب

اگر نزدیکی درب به آن نیرویی وارد کنید، درب باز نخواهد شد، زیرا لولای درب نمی تواند بچرخد. اما اگر همین نیرو را با فاصله بیشتری به درب وارد کنید، چون گشتاور آن بزرگتر شده است، لولا به راحتی چرخیده و درب با نیروی کمی باز می شود.

افتادن

فرض کنید در حال بالا رفتن از یک درخت هستید، لیز می خورید و می افتید. ممکن است یک یا دو استخوان تان هم بشکند، اما اگر چنین چیزی برای یک مورچه اتفاق بیفتد و از ارتفاع زیادی سقوط کند آسیب نخواهد دید، چرا؟ از دید مورچه، اتمسفر ضخیم و چسبناک است و تجربه آن از سقوط از ارتفاع زیاد مانند زمانیست که ما از طریق آب به عمق استخر می رویم. هوا زیرپای مورچه در حال سقوط نیز مانند یک کوسن نرم و ایمن است!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1170

به "چرا مورچه ها هنگام سقوط کردن آسیب نمی بینند؟ ، فیزیک پاسخ می دهد" امتیاز دهید

7 کاربر به "چرا مورچه ها هنگام سقوط کردن آسیب نمی بینند؟ ، فیزیک پاسخ می دهد" امتیاز داده اند | 2.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مورچه ها هنگام سقوط کردن آسیب نمی بینند؟ ، فیزیک پاسخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید