چهره اوزمیک (داروی تازه لاغری) چیست و چرا اینقدر بحث برانگیز شده؟

به گزارش تور تایلند، رسانه های اجتماعی به افزایش محبوبیت و استفاده از دارو های سرکوب کننده اشتها مانند اوزمپیک یاری نموده اند. با افزایش استفاده از این دارو، محققان و دانشمندان در خصوص سود و زیان استفاده از این دارو در مقیاس وسیع، هنوز هم پژوهش هایی انجام می دهند.

چهره اوزمیک (داروی تازه لاغری) چیست و چرا اینقدر بحث برانگیز شده؟

بیماران هم در شبکه های اجتماعی در خصوص تجربه های عینی و واقعی از مصرف داروی اوزمیک می نویسند.

حتی کاربران تیک تاک و اینستاگرام به تازگی در خصوص عارضه ای به نام صورت اوزمیک نوشته اند و گفته اند. صورت اوزمیک اصطلاحی است که برای توصیف گونه های توخالی، چشم های فرورفته و پوست اضافی استفاده می گردد که گاهی در پی کاهش وزن قابل توجه و سریع ایجاد می گردد.

این اصطلاح بحث برانگیز بیش از یک سال است که در شبکه های اجتماعی استفاده می گردد و بعضی کارشناسان استدلال می نمایند که این اصطلاح توهین آمیز و گمراه نماینده است و می تواند بیمارانی را که کاهش وزن برایشان مفید یا حیاتی است، بی جهت بترساند.

اوزمیک Ozempic و Wegovy به دسته ای از دارو ها به نام آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) تعلق دارند که با تقلید از یک هورمون طبیعی در بدن، قند خون را متعادل نموده و اشتها را سرکوب می نمایند. این دارو های تزریقی در ابتدا به عنوان روش هایی برای درمان دیابت طراحی شده بودند، اما امروزه اغلب برای کاهش وزن تجویز می شوند، از انها گاهی اوقات حتی بدون نسخه برای کاهش وزن استفاده می گردد.

در حال حاضر، معین نیست که آیا تغییرات صورت یک عارضه جانبی نو آگونیست های GLP-1 است یا یک پیامد طبیعی کاهش وزن زیاد است. یعنی مشابه آنچه پس از جراحی چاقی ممکن است رخ دهد.

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد آگونیست های GLP-1 به طور خاص چربی در صورت را هدف قرار می دهند و آزمایشات بالینی هنوز وقوع یا مقدار این عارضه جانبی را مقدار گیری ننموده اند.

فقط این نگرانی در شبکه های اجتماعی ابراز شده که منبع خوبی برای کسب اطلاعات علمی نیست.

معین است که وقتی وزن قابل توجهی بدن به سرعت از دست می رود، پوست اضافی اطراف شقیقه ها، گونه ها، چشم، خط فک و دهان می تواند ایجاد گردد و افتادگی و چین و چروک ایجاد کند. بسته به رژیم غذایی و مقدار خوردن آب یاهیدراتاسیون افراد، پوست آن ها می تواند با کاهش چربی بدن کدرتر، خشک تر و چروکیده تر به نظر برسد. علاوه بر این، استفاده از آگونیست های GLP-1 - بدون در نظر گرفتن کاهش چربی - بعلاوه می تواند باعث تغییر در مقدار لب ها، گونه ها و چانه فرد گردد.

تحقیقات نشان می دهند که بیمارانی که به طور کلی کاهش وزن زیادی را تجربه می نمایند، نسبت به افرادی که این کار را نمی نمایند، احتمالاً چندین سال پیرتر به نظر می رسند.

شاید همین امر شرح بدهد که چرا چین عارضه ای به اوزمیک منتسب شده است.

آئویف اگان، متخصص غدد، در مصاحبه ای استدلال نموده که که احتمال تغییرات صورت نباید بیماران را از استفاده از آگونیست های اوزمیک Ozempic یا سایر آگونیست های GLP-1 بترساند.

او گفته: مطمئناً این یک اصطلاح پزشکی نیست و من عمیقاً با استفاده از این اصطلاح به طور کلی مخالفم.

کارشناسان بر این باورند که اگر تغذیه به خوبی متعادل شده باشد و کاهش وزن به دقت کنترل گردد تا خیلی سریع اتفاق نیفتد، چنین تغییراتی را می توان محدود کرد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 خرداد 1403 بروزرسانی: 23 خرداد 1403 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2340

به "چهره اوزمیک (داروی تازه لاغری) چیست و چرا اینقدر بحث برانگیز شده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهره اوزمیک (داروی تازه لاغری) چیست و چرا اینقدر بحث برانگیز شده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید