کتاب فروشی ها در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند

به گزارش تور تایلند، آنا نوشت: کتاب و کتاب خوانی پیش از شیوع ویروس دنیا گیر کرونا هم با مسائل زیادی روبرو بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ایرانی باشد، بالا نبود. در شرایطی که صنعت فراوری و نشر کتاب خیلی پررونق نبود شیوع ویروس کرونا شرایط را دگرگون کرد و تأثیرات منفی بسیاری بر این صنعت گذاشت. با توجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا خبرگزاری آنا در پرونده کتاب در روزگار کرونا به آنالیز شرایط فراوری، نشر و فروش کتاب می پردازد.

کتاب فروشی ها در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند

سید محمدحسین طباطبایی، از فروشندگان باسابقه کتاب فروشی انتشارات به نشر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره تأثیر موج جدید شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده بعد از آن اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی به فرهنگ خصوصاً بخش کتاب وارد کرد. فروش کتاب به شدت پایین آمده و مراجعه نماینده ها هم کم شده اند و حتی خرید اینترنتی هم پس از یک دوره کوتاه در فروردین ماه و ایام عید کاهش پیدا نموده است.

وی در تشریح دلایل کم شدن فروش و استقبال از کتاب را در این ایام بیان نمود: علاوه بر شیوع ویروس کرونا، شرایط مالی جامعه و بحث گرانی کاغذ، کمبود آن و در نتیجه گرانی کتاب دست به دست هم داده و صنعت چاپ و نشر کتاب را به قهقرا برده اند. یکی یکی کتاب فروشی ها در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند الان هم که مردم تا حدودی در خیابان ها هستند، کمتر به کتاب فروشی ها مراجعه می نمایند.

این کتاب فروش بیان نمود: کتاب فروشی های که در خیابان انقلاب اجاره نشین بوده اند به مرور در حال ورشکستی و تعطیلی هستند و یا به سمت تعدیل نیرو رفته اند و نمونه اش انتشارات طهوری که بعد از حدود شصت، هفتاد سال کار نشر و فروش کتاب تعطیل شد.

طباطبایی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هیچ کمکی به کتاب فروشی ها نمی کند، مطرح نمود: ما در کتاب فروشی به نشر تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنیم. این مواد را از بازار آزاد تهیه می کنیم و مراجعه نماینده ها و خودمان مرتباً استفاده می کنیم؛ فروشنده ها و افرادی که وارد فروشگاه می شوند، حتماً باید با ماسک و دستکش داشته باشند و اگر نداشته باشند هم فروشگاه به آن ها و ماسک و دستکش می دهد. رعایت این موارد هزینه هایی را به کتاب فروشی ها تحمیل نموده است.

وی گفت: تقریباً تمام کتاب فروشی های خیابان انقلاب بعد از شیوع ویروس کرونا به سمت کار در فضای مجازی رفتند؛ اما تعدادی از آن ها چون قبل از این بحران در فضای مجازی فعال بودند در برهه ای زمانی فروردین ماه و ایام عید فروش خوبی داشته اند.

انتشارات به نشر هم طبق سیاست گذاری های آستان قدس رضوی که برای انتشارات خود ابلاغ نموده است در حال فعالیت بهتر و بیشتر در فضای مجازی است؛ چون معلوم نیست تا کی با ویروس کرونا درگیر باشیم.

این کتاب فروش با بیان اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا تعداد دنبال نمایندگان کتاب فروشی به نشر در فضای مجازی دو الی سه برابر شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز دستوری برای تعطیلی کتاب فروشی ها صادر نشده همچنان اندک خریداران کتاب ترجیح می دهند حضوری خرید نمایند. بسیاری از مردم به خاطر امام رضا (ع) به کتاب فروشی به نشر لطف دارند و گاهی عنوان می نمایند که چون نمی توانند به زیارت امام رضا (ع) بروند به انتشارات آستان قدس رضوی می آیند تا حال و هوایی عوض نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1157

به "کتاب فروشی ها در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فروشی ها در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید