امریکا مغلوب فناوری چین می گردد

به گزارش تور تایلند، طبق گزارش مرکز بلفر هاروارد، چین در فناوری های پایه قرن بیست ویکم ازجمله هوش مصنوعی، تراشه ها، 5G، انرژی سبز و... می تواند رهبر جهانی گردد.

امریکا مغلوب فناوری چین می گردد

روزنامه ایران، باوجودی که برای سال های متمادی، امریکا در حوزه فناوری و علوم مرتبط با آن دردنیا، پرچمدار بود اما حالا شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده و چین به یکی از رقیبان اصلی امریکا تبدیل شده است. طبق تحقیقی نو، چین در دهه آینده در حوزه فناوری های بنیادین قرن بیست و یکم از جمله هوش مصنوعی، 5G، علوم کوانتومی، فراوری نیمه رساناها، فناوری زیستی و انرژی سبز از امریکا پیشی می گیرد و به همین علت هم مقامات این کشور نگرانی بسیاری در این زمینه دارند.

رهبر دنیای فناوری های بنیادین

بیل برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی امریکا گفت که این آژانس در حال اجرای دو مأموریت نو است که یکی بر چین و دیگری بر فناوری های مرزی متمرکز است. وی گفت: عرصه اصلی رقابت بین چین و ایالات متحده، فناوری های پیشرفته خواهد بود. وی اضافه کرد: گزارش مرکز بلفر هاروارد نشان می دهد چین جهش های خارق العاده ای انجام داده است و اکنون یک رقیب جدی برای امریکا به شمار می رود.

وی یادآور شد: چین در هر یک از فناوری های پایه قرن بیست و یکم ازجمله هوش مصنوعی، تراشه ها و نیمه هادی ها، اینترنت 5G، علم کوانتوم، بیوتکنولوژی و انرژی سبز بزودی می تواند رهبر دنیای گردد هرچند اکنون نیز این کشور در زمینه برخی فناوری ها در برخی از منطقه ها دنیا حرف نخست را می زند.

وی اضافه کرد: در مجموع، اگرچه ایالات متحده همچنان رهبر دنیای در بسیاری از مسابقات مهم از جمله هوانوردی، پزشکی و فناوری نانو است، اما حالا دیگر چین به عنوان یک رقیب جدی ظاهر شده است و امریکایی ها باید بیدار شوند. به گفته وی، چین در استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در شهر هوشمند، روبات های صنعتی، تله مدیسین و... نیز بسیار خوش درخشیده است.

رجحان چین در 5G

چین میخواهد در فناوری هایی که دهه های آینده را شکل می دهند، رهبر دنیای گردد و ردجای این نگاه را می توان در طرح اصلاحات مالی چین در سال 2013 دید که نوآوری های فناوری را در رسیدن به مقصد بسیار مهم می داند. برنامه مشهور ساخت چین 2025 با هدف تسلط بر فراوری داخلی 10 فناوری نوظهور از جمله 5G، هوش مصنوعی و خودروهای الکتریکی نیز بخشی دیگر از کوشش های چین برای رسیدن به جایگاه برتر فناوری در دنیا به شمار می رود.

طبق گزارش هاروارد، در سال گذشته چین نیمی از کامپیوترها و تلفن های همراه دنیا را فراوری نموده درحالی که این رقم برای ایالات متحده تنها 6 درصد بوده است. بعلاوه به ازای هر پنل خورشیدی فراوری شده در ایالات متحده، چین پیروز به فراوری 70 پنل خورشیدی شده که رقم قابل توجهی است.

ازسوی دیگر چین در زمینه فراوری و فروش وسایل نقلیه الکتریکی نیز از امریکا پیشی گرفته و تعداد خودروهای برقی که در این کشور فراوری شده وبه فروش می رسد، چهار برابر امریکاست. چین در زمینه فناوری و اینترنت5G نیز بسیار پیروز عمل نموده و آمار سال گذشته این کشور نشان می دهد که تعداد ایستگاه های اینترنت نسل پنجم در این کشور حدود 9 برابر تعداد ایستگاه های پایه 5G در امریکاست. سرعت شبکه اینترنت نیز یکی دیگر از مواردی است که امریکا از چین عقب افتاده است چراکه در چین شاهد سرعت شبکه پنج برابری نسبت به امریکا هستیم.

طبق گزارش هاروارد، چین در اینترنت نسل پنجم(5G)، به مزیت های مالی و نظامی که امریکا از رهبری دنیای در 4G به دست آورده توجه دارد و می خواهد همان رجحان ها را در اینترنت نسل پنجم از آن خود کند. چین درحال حاضر 950هزار ایستگاه آنتن 5G در اختیار دارد درحالی که این رقم برای امریکا تنها 100هزار عدد است.

بعلاوه تا سرانجام سال گذشته، 150 میلیون کاربر چینی از اینترنت 5Gبا سرعت میانه 300 مگابیت در ثانیه استفاده می کردند، در حالی که تنها شش میلیون امریکایی به اینترنت 5G با سرعت 60 مگابیت در ثانیه دسترسی داشتند بعلاوه در این گزارش آمده است که ارائه دهندگان خدمات 5G امریکا بیشتر قابلیت های خود را بر تبلیغات تمرکز نموده اند تا ایجاد زیرساخت ها و همین موضوع باعث عقب ماندن امریکا در این حوزه شده است.

پیشتازی چین در هوش مصنوعی

یکی دیگر از موارد فناوری پیشرفته ای که احتمالاً بیشترین تأثیر را بر اقتصاد و امنیت در دهه آینده خواهد داشت و چین در زمینه آن پیشتاز شده، هوش مصنوعی است. به گونه ای که گزارش سال2021 کمیسیون امنیت ملی امریکا در خصوص هوش مصنوعی، هشدار داده است که چین آمادگی دارد تا سال 2030 از ایالات متحده به عنوان رهبر دنیای فعلی هوش مصنوعی پیشی بگیرد. بخش دیگر مورد توجه محققان، تعداد فارغ التحصیلان این حوزه است.

در این گزارش آمده است هرچند درحال حاضر تعداد دانشجویان دکترای مرتبط با هوش مصنوعی در امریکا بیش از چین است اما باید به این موضوع توجه داشت که چین در پی فارغ التحصیلی دوبرابری دانشجویان دکترای علوم، مهندسی، بخش های مختلف فناوری ازجمله هوش مصنوعی و ریاضیات تا سال 2025 است. این موضوع براحتی می تواند چین را حتی زودتر از منظره 2030 به قطب هوش مصنوعی دنیا تبدیل کند.

به همین علت هم احتیاج به تربیت مهندسان و کارگران دارای مهارت مرتبط با هوش مصنوعی در کارخانه ها احساس می گردد تا این شکاف رفع گردد. یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی این محققان، بازبینی معیارهای مهاجرت به نفع مهارت هاست به این معنا که سختگیری های کمتری برای جذب فعالان حوزه هوش مصنوعی و سایر بخش های فناوری داشته باشیم. هاروارد در بخش دیگری از گزارش خود به کاربردهای عملی هوش مصنوعی اشاره نموده و یادآور شده است که چین اکنون به وضوح از نظر این کاربردها ازجمله تشخیص چهره، تشخیص صدا و فین تک، در صدر قرار گرفته است.

عقب ماندگی امریکا در فراوری تراشه

طبق گزارش هاروارد، امریکا که تقریباً نیم قرن است در صنعت نیمه هادی ها جایگاهی مسلط دارد همچنان در این حوزه پیشتاز است اما احتمالاً چین این جایگاه را در اختیار می گیرد. چین بزودی در دو عرصه مهم ساخت نیمه هادی ها و طراحی تراشه (چیپ) پیشتاز می گردد. درحال حاضر چین در زمینه فراوری نیمه هادی ها از امریکا پیشی گرفته است و درحالی که سال 1990 سهم این کشور در فراوری دنیای این محصولات کمتر از یک درصد بود اکنون این سهم به 15 درصد رسیده است. درمقابل، سهم ایالات متحده در این زمینه، از 37 درصد به 12 درصد کاهش یافته است.

چین بعلاوه میخواهد پیشروی خود در علم روباتیک و ساخت روبات ها را نیز توسعه دهد. در ماه مه، شی جین پینگ رئیس جمهور چین به وضوح گفت: نوآوری های فناوری به میدان اصلی نبرد در میدان بازی دنیای تبدیل شده است و در آینده ای نزدیک، رقابت برای تسلط بر فناوری به طور بی سابقه ای شدید خواهد شد. البته امریکا نیز بیکار ننشسته و کوشش دارد تا عرصه رقابت در فناوری را به نفع خود رقم بزند.

در ماه ژوئن، سنا قانون نوآوری و رقابت را با حمایت دو حزبی تصویب کرد و اجازه سرمایه گذاری 250 میلیارد دلاری در علم و فناوری را طی پنج سال آینده داد. هرچند این قانون در مجلس متوقف شده است و به عنوان بخشی از لایحه دفاعی سالانه با آینده نامعلومی روبه رو است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1958

به "امریکا مغلوب فناوری چین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امریکا مغلوب فناوری چین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید