بلیط چارتر و پشت پرده های آن که نمی دانید

به گزارش تور تایلند، ما در این مقاله به شما می گوییم که چارتر و بلیط چارتری چیست و چه سودی در خرید بلیط چارتر برای شما وجود دارد.

بلیط چارتر و پشت پرده های آن که نمی دانید

تا سرانجام مقاله با با ما همراه باشید تا تمام دانستنی های چارتر را برای شما شرح دهیم.

چارتر و بلیط چارتری

بدون شک بارها واژه بلیط چارتری به گوش شما خورده است. واژه چارتر یکی از کلماتی است که در حوزه گردشگری زیاد از آن استفاده می گردد. این کلمه به معنای دربست اجاره کردن یا دربست کرایه کردن است. در واقع واژه دربست دقیقا مقابل واژه چارتر قرار می گیرد. بدین معنا که شما به عنوان یک فرد حقیقی یا یک آژانس هواپیمایی، تعدادی از صندلی های یک هواپیما یا همه صندلی های یک هواپیما را برای مدت زمانی معین کرایه می کنید. در اصل شما آن صندلی ها را چارتر نموده اید.

شما در هتل هم با اجاره یا کرایه کردن تعدادی تخت معین برای یک مدت زمان معین، می توانید تخت را چارتر کنید. البته نکته مهم تر اینکه بعضی از شرکت ها دولتی و خصوصی با در نظر گرفتن قدرت و اعمال نفوذ خود، هتل یا هواپیما را برای کارمندان خود چارتر می نمایند. برای مثال اگر یک شرکت به علت فعالیت هایی که دارد احتیاج به انجام سفرهای مداوم دارد، با چارتر کردن سفرهای هوایی گامی موثر در بهبود وضع مالی شرکت خود برداشته. ضمن اینکه حمل ونقل کارمندان خود را به راحتی انجام می دهد. به عبارتی چارتر یاری می نماید که در هزینه های شما صرفه جویی گردد.

دنیای بی سرانجامی چارتر و کلید ورود به آن

واژه چارتر دسته بندی و کلاس های متفاوت و متنوعی دارد. بر اساس ظرفیت صندلی، چارتر به دو دسته فول چارتر و سیت چارتر دسته بندی می گردد.

فول چارتر : به حالتی اطلاق می گردد که تمامی صندلی ها در یک پرواز و به عبارتی یک هواپیما به طور کامل چارتر یا اجاره شده باشند.

سیت چارتر: به زمانی گفته می گردد که تعدادی از صندلی ها در یک پرواز و هواپیما چارتر یا اجاره شده باشند.

به شخص یا آژانسی که قسمتی از هواپیما یا تمام هواپیما را اجاره کند چارتر نماینده و به ایرلاین یا آژانسی که بخشی از صندلی ها یا تمام هواپیما را به طور کامل اجاره می دهد چارتر دهنده گفته می گردد.

چارتر شدن صندلی ها بر اساس زمان به 3 نوع مختلف دسته بندی می گردد که در ادامه آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع مختلف چارتر و پرواز چارتر بر اساس زمان

  • پرواز چارتر بک تو بک: پرواز چارتر بک تو بک به زمانی گفته می گردد که فرد یا آژانس چارتر نماینده موظف است بلیط های چارتر خود را تا یک زمان معین و معین شده و درست در بازه زمانی رفت وبرگشت به طور کامل بفروشد. برای مثال شما یک بلیط هواپیما چارتر دارید به مقصد دبی. اپراتور به شما می گوید که تاریخ بلیط شما برای برگشت باید نهایتاً تا دو هفته بعد از تاریخ دقیق پرواز رفت شما باشد.
  • پرواز چارتر بلاک: در این پرواز آژانس چارتر نماینده موظف است بلیط های پرواز را در یک بازه زمانی معین شده رفت وبرگشت، به فروش برساند. یعنی زمانی که برای خرید کردن این بلیط مراجعه خواهید کرد اپراتور به شما خواهد گفت که در تاریخ 1 مرداد بلیط رفت شما و در تاریخ 7 مرداد بلیط پرواز چارتر برگشت شما در مسیر مورد نظرتان موجود است و در تاریخ های دیگر چنین بلیطی وجود ندارد.
  • پرواز چارتر شناور: پرواز چارتر شناور به حالتی گفته می گردد که در آن فرد یا آژانس چارتر نماینده مثلاً در سه ماهه اول سال یا فصل بهار تمام صندلی ها یا بخشی از صندلی های یک پرواز را اجاره می نماید. برهمین اساس همه بلیط های رفت وبرگشت این هواپیما را در همین سه ماه به فروش می رساند. نکته مهم اینکه در پرواز چارتر شناور، محدودیت زمانی برای شما وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال بعضی از ایرلاین های ایران که بین مسیر ایران و استانبول یا ازمیر و اسپارتا در حرکت هستند، بخشی از صندلی ها یا تمام هواپیمای خود را اجاره می دهند. برهمین اساس همه تورهایی که در این مسیر رفت وآمد می نمایند پروازهای چارتر هستند.

رزرو بلیط هواپیما چارتر یا بلیط سیستمی؟ مسئله این است!

بدون شک تا اینجای مطلب این سوال برای شما پیش آمده است که: خب، حالا رزرو بلیط چارتر بهتر است یا بلیط سیستمی؟ در ادامه تفاوت های این دو بلیط را برای شما شرح می دهیم و در سرانجام شما هستید که تصمیم می گیرید کدام بلیط را انتخاب کنید، چارتر یا سیستمی؟

  • ارائه دهندگان بلیط ها: اولین تفاوت میان بلیط چارتر و سیستمی این است که بلیط سیستمی درست برعکس بلیط چارتر صرفا به وسیله شرکت ها و آژانس های هواپیمایی و نمایندگی های معتبر آن ها به فروش میرسد.
  • برنامه ریزی پرواز: ضمن اینکه پروازهای بلیط سیستمی برنامه ای معین در تمام طول سال دارند و شما از مدت ها قبل تر تا زمان پروازتان می دانید که هواپیمای شما در چه روزهایی از یک هفته و به کدام مقصد ها پرواز خود را انجام می دهد. بعلاوه قیمت بلیط های سیستمی در طول سال کاملا معین هستند.
  • تغییر در زمان و ساعت: تفاوت سوم بلیط پرواز چارتر با سیستمی در ساعت پرواز و هزینه آن است. در پرواز چارتری امکان تغییر ساعت و تاریخ پرواز نیست. ضمن اینکه هزینه پرداختی شما در صورت انصراف از پرواز، استرداد نمی گردد. اما در بلیط های سیستمی اگر برنامه تغییر کند، به راحتی می توانید تاریخ و روز را تغییر دهید. حتی می توانید با کسر یک جریمه ناچیز، بلیط پرواز خود را کنسل کنید و مبلغ به جای مانده را پس بگیرید.
  • هزینه ها بر اساس سن و سال: تفاوت چهارم بلیط های چارتری و سیستمی روی رده های سنی مختلف آن ها است. در پروازهای سیستمی قیمت بلیط بر اساس سن افراد فرق دارد. بچه ها معمولا به اندازه 50 درصد تا 75 درصد هزینه بلیط بزرگسالان، هزینه بلیط پرداخت می نمایند. برای نوزادان در پروازها تقریبا 10 تا 30 درصد قیمت بلیط یک بزرگسال اعمال می گردد. اما در پروازهای چارتری قیمت بلیط برای افرادی که سن آن ها از 2 سال بالاتر است با بزرگسالان یکسان خواهد بود. به همین علت اگر به صورت خانوادگی سفر می کنید و در سفر کودک همراه دارید، شاید بهتر باشد که بلیط سیستمی را انتخاب کنید.

بلیط چارتری و هرآنچه که نمی دانستید و ما گفتیم

در این مطلب کوشش کردیم که بلیط چارتری را به صورت کاملا شفاف برای شما شرح دهیم و از تمام زوایا آن را آنالیز کنیم. شاید در طول روز برای شما بارها پیامک پروازها و بلیط های هواپیمایی مقرون به صرفه ارسال شده باشد. باید بدانید که این بلیط ها اکثریت چارتری هستند. در هر حال، حالا که به طورکامل با بلیط چارتری آشنا شدید تصمیم با شما است که در پرواز از بلیط چارتری بهره ببرید یا سیستمی!

به گفته الی گشت: بلیط هواپیما چارتر یکی از پرطرفدارترین انواع بلیط برای سفرهای هوایی است، در خرید بلیط هواپیما به صورت حضوری و یا آنلاین، می توانید بلیط های چارتری و یا لحظه آخری را با تخفیف های باورنکردنی بخرید و با صرفه جویی در هزینه ها از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در خرید غیرحضوری بلیط هواپیما از سایت الی گشت امکان مقایسه قیمت بلیط های سیستمی و چارتری با هم وجود دارد و مسافران بر اساس هزینه و امکانات مد نظر در پرواز می توانند بلیط خود را خریداری نمایند.

اگر می خواهید بیشتر با بلیط چارتر آشنا شوید پیشنهاد می گردد مقاله پرواز چارتری به چه معناست؟ از مجله گردشگری الی گشت را مطالعه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2277

به "بلیط چارتر و پشت پرده های آن که نمی دانید" امتیاز دهید

4 کاربر به "بلیط چارتر و پشت پرده های آن که نمی دانید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیط چارتر و پشت پرده های آن که نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید