فراوری محتوا برای اینستاگرام با این ترفند ها
به گزارش تور تایلند، خبرنگاران : اینستاگرام چیزی نزدیک به 800 میلیون نفر کاربر فعال در هر ماه دارد و با شبکه اجتماعی طرف هستیم که ایرانی های بی شماری در آن حضور دارند و روزانه صدها هزار پست منتشر می نمایند. اما این پست ها در زیر سیل پست های اینستاگرامی گم می شوند و به مقدار ای که باید و شاید محبوبیت پیدا نمی نمایند.
از آنجایی که اینستاگرام تنها جنبه تفریحی و تفریح ندارد و تجارت های مختلفی در این شبکه اجتماعی مشغول به کار و تبلیغ هستند، دریافت لایک بیشتر و محبوبیت پست ها اهمیت بیشتری پیدا می نماید و در واقع حیات بسیاری از شغل های اینترنتی در گرو فعالیت مؤثر در اینستاگرام است. ترفند های زیادی برای دریافت لایک بیشتر در اینستاگرام وجود دارد اما مهم ترین چیزی که در این بین جلوه می نماید، ساخت محتوایی عالی و بی نقص است تا بیشترین تعداد لایک را در پی داشته باشد.
به عبارت دیگر ساخت یک محتوای عالی و باکیفیت، دریافت لایک بیشتر در اینستاگرام را تضمین می نماید. اما انصافاً باید اعتراف کرد ساخت محتوا کار چندان ساده ای هم نیست و اگر دستی در این کار داشته باشید حتماً به خوبی می دانید که بعد از مدتی ایده های ساخت محتوا قدیمی می شوند و مخاطب دیگر تعاملی که از وی انتظار می رود را با پست های شما نخواهد داشت.
از طرف دیگر از آنجایی که هزاران حساب کاربری در اینستاگرام هر روز مشغول به فراوری محتوای نو هستند، مشاهده این محتواها از حوصله کاربر خارج می گردد و تنها به محتواهایی توجه می نماید که واقعاً باکیفیت و مجذوب نماینده باشد. تمامی این موارد دست به دست هم داد تا در این قسمت راهنمایی کامل و جامع از ترفند های ساخت محتوای عالی و با کیفیت در اینستاگرام برای شما بگوییم.
1. استراتژی فراوری محتوا
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است و به همین علت نیز محتوایی که فراوری می کنید باید به لحاظ بصری، مجذوب نمایندهیت زیادی داشته باشد. اما حتماً برای شما هم پیش آمده که ساعت ها وقت و زمان برای فراوری یک محتوای باکیفیت اختصاص داده اید و پس از انتشار، این محتوا لایک قابل قبولی نیز دریافت نموده اما آنچنان که باید و شاید بازخورد خوبی نداشته و عملاً مشتری های زیادی را در پی نداشته است. اینجاست که باید گفت به قول قدیمی ها یک جای کار می لنگد و احتمالاً استراتژی درستی برای فراوری محتوا در اینستاگرام تدوین ننموده اید. به این ترتیب بهتر است قبل از اینکه به ویژگی های بصری پست های اینستاگرام اشاره کنیم بهتر است چند قدم به عقب باز گردیم و استراتژی فراوری محتوا در اینستاگرام را از ابتدا با هم تدوین کنیم.
وقتی که کار خطیر تدوین استراتژی فراوری محتوا در اینستاگرام را بر عهده می گیرید بهتر است به این قضیه فکر کنید که کدام یک از روش های تصاویر، ویدئو و استوری ها بازخورد بیشتری در مخاطب های شما در پی دارد. تجربه نشان داده است فراوری نمایندگان محتوا، ایده های خوبی را برای محتوای اینستاگرام پیاده می نمایند اما در انتقال پیغام این ایده ها به مخاطب مشکل دارند. به عبارت ساده تر محتوایی که فراوری می کنید باید مفهوم ساده اما مجذوب نمایندهی داشته باشد و این مفهوم، در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل گردد.
با در نظر گرفتن این نکته، اگر پست های شما بازخورد مناسبی ندارد، بهتر است به جای اینکه دنبال چگونگی عدم بازخورد مناسب پست ها باشید، در پی چرایی عدم بازخورد پست ها بگردید.
برای روشن تر شدن این نکته اجازه دهید مثالی بزنیم:
- چرا در اینستاگرام فعالیت تجاری می کنیم؟
- پیدا کردن مشتری های بالقوه
- شناساندن برند تجاری
- افزایش فروش محصولات
اکنون با در نظر گرفتن پرسش هایی که به سؤال بالا دادیم، بهتر است بپرسیم چگونه محتوایی باید در اینستاگرام منتشر گردد؟
- انتشار تصاویر، ویدئو و استوری هایی که در آن فرآیند ساخت کالا با مشتری به اشتراک گذاشته گردد
- انتشار عکس های باکیفیت از محصولاتی که فراوری می گردد
- انتشار عکس ها و استوری هایی از فعالیت روزانه ای که در مکان تجاری در جریان است
- انتشار محتواهایی که کاربران فراوری نموده اند
پرسش و پاسخ هایی که در بالا به آنها اشاره نمودیم به شما یاری می نماید تا اطمینان خاطر حاصل نمایید که محتوای فراوریی شما دقیقاً همان چیزی است که مخاطب در اینستاگرام به آن توجه نشان می دهد.
2. قابلیت های بصری محتوا را دست کم نگیرید
پس از اینکه استراتژی مناسبی برای فراوری محتوا تدوین کردید زمان آن فرا می رسد که فرآیند فراوری محتوا را آغاز کنید و در کنار رعایت بازه زمانی انتشار محتوا، باید وسواس زیادی در مورد محتوایی که منتشر می کنید به خرج دهید. تجربه نشان داده است حساب های کاربری تجاری در اینستاگرام روز به روز به سمت تعاملی تر شدن پیش می روند و سبک و سیاق این حساب ها شباهت بیشتری به صفحه های وب سایت پیدا نموده است و دیگر خبری از حساب های تجاری معمولی که تنها عکس منتشر می نمایند در اینستاگرام نیست.
اینجاست که پیشنهاد می کنیم برای بدست آوردن مخاطب بیشتر و بعلاوه حفظ مخاطب های فعلی، سبک و سیاق خاص و تعیینی را برای محتوایی که در اینستاگرام منتشر می کنید در نظر بگیرید. برای رسیدن به چنین هدفی بهتر است تصویرهایی که در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر می کنید شکل و شمایل واحدی داشته باشند. انجام چنین کاری ممکن است ساده به نظر برسد اما ترفند های خاص خودش را دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
رنگ های محتوای اینستاگرام باید طیف رنگ غالب داشته باشد
یکی از برترین روش ها برای داشتن یک صفحه تجاری حرفه ای در اینستاگرام، استفاده از یک طیف رنگ غالب در پست ها است. برای نمونه اگر تجارت شما در زمینه فراوری گل و گیاه است، رنگ سبز می تواند به عنوان رنگ غالب پست های شما انتخاب گردد و عکس هایی منتشر کنید که رنگ سبز در آنها بیشتر باشد. از این طریق وقتی مخاطب به پست های شما در فید اینستاگرام نگاه می نماید، ناخوادگاه نظرش به رنگ سبزی که استفاده نموده اید جلب می گردد و اینکار مخاطب را تشویق می نماید تا گشت و گذار بیشتری در پست های اینستاگرام صفحه شما داشته باشد.
نظم و شبکه بندی را برای پست ها در نظر بگیرید
فید پست های شما در اینستاگرام باید حالتی همچون یک گالری بصری را پیدا کند که تصویر محصولات و محتواهایی که فراوری نموده اید همچون کالاها در پشت ویترین، منظم و مرتب در بالا، کنار و زیر یکدیگر قرار گرفته باشند. به لطف چنین ویژگی وقتی مخاطب به صفحه اینستاگرام شما سر می زند تحت تأثیر نظم و زیبایی محتواهایی که فراوری نموده اید قرار می گیرد و تشویق می گردد تا این پست ها را دنبال کند.
گذاشتن متن بر روی عکس ها نیز از آن دسته روش هایی است که بسته به نوع مخاطب، می تواند بازخوردهای مختلفی داشته باشد. عکس ها باید به گونه ای در فید اینستاگرام در کنار هم قرار بگیرند که هر کدام از آنها به راحتی قابل تفکیک باشد و مخاطب احساس کند که از دور به چند بیلبورد مختلف نگاه می نماید.
قراردادن عکس ها در خط های افقی با طیف رنگ واحد نیز روشی مناسب برای جدول بندی و چیدمان پست های اینستاگرام است.
یکی دیگر از روش هایی که عکس ها را از یکدیگر جدا در اینستاگرام نشان می دهد، قرار دادن قاب سفیدی دور هر کدام از عکس ها است. برای چنین کاری می توانید از اپلیکیشن هایی ویرایش تصویر یاری بگیرید. در این زمینه می توان به اپلیکیشن های ویتاگرام (Whitagram) و افترلایت (Afterlight)، اشاره نمود. قرار دادن قاب با میزان های متفاوت دور عکس ها، باعث می گردد تا فید پست ها در اینستاگرام شبکه بندی شده و منظم به نظر برسد و مخاطب احساس کند که با کاتالوگ محصولات سر و کار دارد.چنین روشی به خصوص برای تجارت هایی که پوشاک و البسه در اختیار مشتری قرار می دهند بسیار مناسب به نظر می رسد.
یکی دیگر از سبک های بسیار جالب برای شبکه بندی و زیباسازی محتوا در فید اینستاگرام، سبک شطرنجی است. همان گونه که از نام این سبک پیدا است، پست ها را به گونه ای تنظیم می کنید که یک در میان، رنگ پیش زمینه این پست ها تیره و روشن باشد. این کار باعث تمایز محتواهایی که فراوری نموده اید در فید اینستاگرام از یکدیگر می گردد و برای محتواهای متنی نیز گزینه مناسبی به نظر می رسد.
تقسیم تصاویر در ابعاد 3، 6 و 9 قسمتی و انتشار پشت سر هم این عکس ها، یکی دیگر از روش های جالبی است که این روزها شاهد آن هستیم، اگر این عکس ها در رزولوشن های بالا گرفته شده باشد، نمایی کلی از پروفایل را به تصویر می کشد. ناگفته نماند از آنجایی که اینستاگرام پست ها را در قسمت فید به ترتیب تاریخ نشان نمی دهد، قسمت های مختلف یک عکس ممکن است در فید به صورت جداگانه و دور از هم قرار بگیرند.
انتشار پست ها در اینستاگرام به گونه ای که در بالا به آن اشاره نمودیم احتیاجمند سازمان دهی و استمرار است و به همین علت نیز در ابتدا برای شما از تدوین استراتژی فراوری محتوا گفتیم، مطمئن باشید انتشار محتوای برنامه ریزی شده در بازه های زمانی تعیین، بازخورد بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.
3. محتوای اینستاگرام
چه محتوایی باید منتشر کنیم؟
این پرسشی است که تمام فراوری نماینده های محتوا از خود می پرسند و انصافاً هم باید گفت پاسخ به آن مستلزم درنظر گرفتن موارد زیادی است. در نتیجه بسته به نوع تجارتی که در اینستاگرام تبلیغ می کنید، روینمودهای مختلفی را برای انتشار محتوا باید در نظر بگیرید که در ادامه به قسمتی از آنها اشاره می کنیم:
- لحن: پیغام محتوای شما می تواند، جدی، بامزه، آموزنده یا خودمانی باشد
- شخصیت های تاثیرگذار در اینستاگرام: با افراد پرطرفدار در اینستاگرام برای فراوری محتوا تعامل دارید؟
- انتشار تصاویر گرافیکی، نقاشی یا عکس ؟
- استفاده از عکس های آماده، یا عکس هایی که خودتان از محصولات و خدمات گرفته اید
محتوای اینستاگرام برای تجارت هایی که از مدل بازاریابی تجارت برای مشتری (B2C) استفاده می نمایند
از آنجایی که در این مدل از تجارت، کالا را باید در اختیار مشتری قرار دهید، در صورت امکان از محصول یا کالایی عرضه می کنید عکس بگیرید و فرآیند فراوری محتوا را با عکس های کالاها آغاز کنید. در کنار پست هایی که از محصولات قرار می دهید بهتر است سبک و سیاق تعیینی را نیز برای برند تجاری خود در اینستاگرام ایجاد نمایید. برای انجام اینکار ایده های زیر پیشنهاد می گردد:
تصاویر محصولات:
حتماً شما هم شنیده اید که نهایت زیبایی در سادگی است و به همین علت قرار دادن عکس محصولات با حالتی ساده، اما زیبا در اینستاگرام، معرف خوبی برای برند شما خواهد بود. این محصولات می تواند، کالاهای نو یا کالاهایی پرفروش باشد. از تکنیک های عکاسی نیز برای قراردادن تصویر محصولات در اینستاگرام می توانید یاری بگیرید. بهتر است عکسی که از محصولات می گیرید از نمایی بالا باشد تا کالاها در زوایه ای باز به نمایش گذاشته گردد.
هویت شرکت شما باید در محتوا به نمایش گذاشته گردد
اگر با هدف افزایش مطلعی مخاطب از برند خود در اینستاگرام فعالیت می کنید و در پی ارتقا وفاداری مشتری هستید، باید هویت برند شما در پست هایی که در اینستاگرام منتشر می کنید کاملاً تعیین باشد و به نظر مخاطب برسد.
اگر هم با هدف فروش محصولات در اینستاگرام حضور دارید، ابتدا باید تجارت خود را به مخاطب معرفی کنید و معنا و مفهوم آن را با مشتری در میان بگذارید. در این زمینه نیز تجارت های زیادی را سراغ داریم که هویت شرکت خود را در ابعاد وسیع در اینستاگرام به مخاطب معرفی می نمایند. برای اینکار باید محتوای اینستاگرام را به گونه ای تنظیم کنید که هویت شرکت شما را به وسیله متن یا تصویر به مخاطب منتقل کند.
ظرافت کلام
بسته به نوع تجارتی که دارید می توانید از مطالب بامزه یا انگیزشی در پست ها بهره ببرید، اینکار احتمال افزایش تگ کردن دیگر مخاطبین در پست شما را بیشتر می نماید و روش بسیار سریع و کم هزینه ای برای مجذوب نمایندهیت بیشتر پست های اینستاگرام به شمار میرود. سعی نمایید تلفیقی از کلام و تصویر را به گونه ای مفهومی در پست های اینستاگرام به مخاطب نشان دهید.
با هدف فروش زیرپوستی، محتوا فراوری کنید
حتماً شما هم با حساب های تجاری در اینستاگرام روبرو شده اید که به میزان ای خودمانی و طبیعی در این حساب ها محتوا فراوری می گردد که مخاطب حتی به فکرش هم نمی رسد که با فراوری این محتوا، عملاً به سمت خرید کالا یا خدمات سوق داده می گردد. به این ترتیب شاید بد نباشد اگر حساب اینستاگرام شما خیلی هم ظاهری تجاری و فروشگاهی پیدا نکند و مخاطب با صفحه ای خودمانی روبرو گردد که زیرپوستی کاربر به خرید محصولات دعوت می نماید.
با این حساب پیشنهاد می کنیم هر از گاهی پست هایی مجذوب نماینده بگذارید که خبری از فروش محصولات در آنها نباشد. این کار مشتری ها را وفادارتر می نماید و احتمال افزایش فروش محصولات در دراز مدت بیشتر خواهد شد.
برای نمونه هر از گاهی تصویر هایی که در آنها زندگی در جریان است در حساب اینستاگرام منتشر کنید، در این تصاویر نباید خبری از فروش محصولات باشد تا مشتری با فراغ بال و بدون اینکه احساس کند به سمت فروش راهنمایی می گردد، نسبت به برند شما وفادارتر گردد.
محتوای اینستاگرام برای تجارت هایی که از مدل بازاریابی تجارت به تجارت (B2B) استفاده می نمایند
تجربه نشان داده است در اینستاگرام مستقیماً با مشتری سر و کار داریم، اما از آنجایی که دیگر شرکت ها و رقبای تجاری در اینستاگرام حضور دارند، بهتر است که به فراوری محتوا برای مدل بازاریابی تجارت به تجارت در اینستاگرام اشاره کنیم.
اطلاعات:
شرکت های زیادی را سراغ داریم که با هدف بازاریابی تجارت به تجارت در اینستاگرام فعالیت می نمایند و به همین علت نیز محتوایی که منتشر می نمایند بیشتر جنبه مطلع سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات دارد، این گونه محتواها حالتی متنی و تصویری دارند و عموما ترفند های انجام یک کار خاص یا نمودارهای آماری را به نمایش می گذارند.
انتقال فرهنگ شرکت:
مخاطب باید در جریان باشد که با یک فرد در حال تجارت نیست و با شرکتی متشکل از چندین پرسنل تعامل دارد، در نتیجه هر از گاهی تصاویری از اعضای شرکت را در حساب کاربری اینستاگرام منتشر کنید تا دنبال نماینده ها با مشاهده این تصاویر، مطلعی بیشتری نسبت به کار و کاسبی شما پیدا نمایند.
قدردانی مشتری:
یکی دیگر از استراتژی های مناسب برای بازاریابی های تجارت به تجارت در اینستاگرام را فراوری محتوا با تمرکز برو قدردانی از مشتری و اهمیت دادن به او ذکر کرد، این کار روابط میان مشتری و تجارت شما را محکم تر می نماید و تصویر قابل قبولی در اختیار مشتری های فعلی شما قرار می دهد.
در فرآیند فراوری محتوا، به مشتری ها فکر کنید و ببینید چه چیزی برای آنها مهم است، سپس همان ویژگی را در محتوا بگنجانید و پیش روی مخاطب قرار دهید.
4. محتوایی که کاربرها فراوری نموده اند
حتماً برای شما هم پیش آمده که محصولی را اینترنتی خریداری نموده باشید و پس از خرید، فروشنده از شما درخواست نموده باشد تا تصویری از آن محصول را برای او جهت اعلام رضایت مشتری، ارسال نمایید. این روش بسیار کاربری به نظر می رسد و افزایش اعتماد دیگر مشتریان را در پی دارد.
حواستان به پست هایی که دیگر کاربران منتشر می نمایند و در این پست ها شما منشن یا تگ شده اید نیز باشد، اگر این پست ها را می خواهید دوباره به اشتراک بگذارید، بهتر است حتماً از آن کاربر اجازه بگیرید. این کار را به وسیله یک کامنت محبت آمیز و پیغام مستقیم در دایرکت می توانید انجام دهید.
پیشنهاد می کنیم یک هشتگ برای برند تجاری خود درست کنید و این هشتگ را در قسمت بایو (Bio)، قرار دهید تا مخاطب به راحتی در جریان هشتگ برند شما قرار بگیرد و در پست ها از این هشتگ استفاده کند. گفتنی است اگر برند تازه کاری دارید، در همان ابتدا نباید توقع داشته باشید که مخاطب در پست ها از هشتگ شما استفاده کند، چرا که این کار احتیاج به زمان و استمرار دارد.
برای پیدا کردن محتوایی که به وسیله کاربران ایجاد شده از پایگاه اسکوپ (Scop.io)، نیز می توانید یاری بگیرید، این پایگاه به شما در پیدا کردن تصاویر باکیفیت که به مخاطب شما مربوط هستند یاری می نماید.
یاری گرفتن از چهره های تاثیرگذار در اینستاگرام
اگر بودجه خاصی را برای تبلیغات و بازاریابی در اینستاگرام کنار گذاشته اید، حتماً از چهره های تاثیرگذار در اینستاگرام برای افزایش بازدید حساب کاربری خود یاری بگیرید. این چهره ها که در دنیای مجازی با نام اینفلوئنسر ها (Influencer) نیز شناخته می شوند، در واقع افرادی هستند که دنبال نماینده های زیادی در اینستاگرام دارند و مخاطبین به پیشنهاد های آنها اهمیت می دهند. برای نمونه اگر حساب کاربری فردی را دنبال می کنید که علاقه زیادی به مسافرت دارد و همواره عکس های مجذوب نمایندهی از سفرهای خود را با طرفداران به اشتراک می گذارد، محتمل است در میان پست های چنین کاربری که دنبال نماینده های زیادی هم دارد، تبلیغی از تجهیزات سفر را مشاهده کنید.
قانون نانوشته ای وجود دارد که بر اساس آن، چهره های تاثیرگذار در اینستاگرام از هشتگ هایی مانند #تبلیغات، #اسپانسر و مواردی از این دست برای پست های تبلیغاتی استفاده می نمایند تا از این طریق مخاطب متوجه گردد که با یک پست تبلیغاتی سر و کار دارد.
تجربه نشان داده است، بازاریابی به یاری چهره های تاثیرگذار در اینستاگرام، اثربخشی بسیار موثری دارد و به همین علت نیز در چند سال اخیر شاهد افزایش چهره های تاثیرگذار در اینستاگرام و تبلیغات به وسیله آنها بوده ایم. بدون شک چهره های تأثیرگذاری که دنبال نماینده های میلیونی دارند، دستمزدهای گزافی نیز برای تبلیغات طلب می نمایند و اگر چنین بودجه ای را ندارید پیشنهاد می کنیم از چهره های تاثیرگذار که دنبال نماینده های کمتری در حد هزار تا 10 هزار نفر دارند یاری بگیرید.
6. استوری های اینستاگرام
همان گونه که در ابتدا هم گفتیم، اینستاگرام کاربران کم حوصله ای دارد و محتوای شما باید در سریع ترین حالت ممکن، نظر مخاطب را به خود جلب کند، در غیر این صورت به راحتی از نظر دور می گردد و بازخورد مناسبی را در پی ندارد. با این حساب وقت آن رسیده است که پیشنهاد کنیم برای جذب سریع مخاطب از استوری ها یاری بگیرید. جالب است بدانید نزدیک به 400 میلیون نفر روزانه از استوری ها استفاده می نمایند و به همین علت شما هم بهتر است به جمع این گروه بپیوندید و استوری هایی با رویکرد تبلیغاتی اما بامزه و مجذوب نماینده منتشر کنید.
شوربختانه باید گفت قابلیت مشاهده لینک در استوری ها تنها برای حساب های تجاری اینستاگرام که بیشتر از 10 هزار دنبال نماینده دارند قابل فعال شدن است و برای بازخورد بیشتر از استوری هایی که منتشر می کنید باید راه های خلاقانه ای را در پیش بگیرید.
از طرف دیگر استوری ها عمر کوتاهی (24 ساعت) دارند و به همین علت نیز دست شما را برای فراوری محتوا باز می گذارند. انتشار های ویدئوهای نسبتاً شخصی و خودمانی از یک برند و معرفی روزانه پیشنهاد ها و تخفیف های فروش را می توان از مواردی دانست که تجارت ها از استوری های اینستاگرام می توانند یاری بگیرند. اینستاگرام برای اینکه نشان دهد همواره حواسش به راحت تر کردن فرایند فراوری محتوا بوده است، قابلیت گذاشتن استوری های فقط متنی را نیز اضافه نموده است که به لطف این ویژگی، در کمترین زمان می توانید بدون احتیاج به تصویر پشت زمینه و ویرایش عکس، استوری متنی بگذارید.
گفتنی است اگر استوری گذاشتید که بازخورد خوبی داشت، می توانید این استوری را به قسمت هایلایت که در پروفایل حساب کاربری واقع شده اضافه نمایید تا از این طریق، استوری ذخیره گردد و دنبا ل نماینده های نو، فرصتی برای بازدید استوری های مجذوب نماینده شما داشته باشند.
سخن پایانی
همان گونه که شما بهتر از ما درجریان هستید، مخاطب ها سلیقه های مختلفی دارند و قسمت زیادی از فرآیند فراوری محتوا به وسیله آزمون و خطا بدست می آید، با این حساب پیشنهاد می کنیم در کنار مواردی که به آنها اشاره نمودیم، سری به حساب های کاربری رقبا هم بزنید و محتوایی که منتشر می نمایند را آنالیز نمایید و نکته های لازم را محتوای رقبا فرا بگیرید. در کنار این موارد به نحوه تعامل رقبا در فضای آنلاین با مخاطب ها نیز باید توجه کنید و هر از گاهی، شیوه فراوری محتوا در اینستاگرام را تغییر دهید و بازخورد این محتواها را برای بهینه سازی آنها در آینده کنترل نمایید.
منبع:hopperhq
پ
منبع: برترین ها