جدال لفظی چین و ژاپن بر سر تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما

به گزارش تور تایلند، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ژاپنی ها درخواست کرد از تصمیم برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس آرام بازگشته و عذرخواهی نمایند.

جدال لفظی چین و ژاپن بر سر تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از دولت ژاپن درخواست کرد از تصمیم برای رهاسازی پساب یک نیروگاه اتمی در اقیانوس آرام برگشته و عذرخواهی کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، توشیمیتسو موتگی وزیر امور خارجه ژاپن روز سه شنبه با اعتراض به تصویری که لیجیان در حساب توئیتری خود به اشتراک گذاشته بود گفت، توکیو شدیداً نسبت به این اقدام معترض بوده و خواهان حذف این پیغام است.

لیجیان در این پیغام توئیتری، یک نقاشی قدیمی ژاپنی را که چند قایق ران را درون دریا نشان می دهد، تغییر داده و به جای قله معروف ژاپن، رآکتور نیروگاه فوکوشیما را ترسیم نموده است. همچنین شکل امواج آب به شکل جمجمه و پنجه و سر کرکس تغییر نموده اند.

نقاشی اصلی ژاپنی موسوم به موج کاناگاوا

تصویر منتشر شده در حساب توئیتری لیجیان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به اظهارات موتگی گفت: پرسیده بودید که آیا این توئیت را پاک و عذرخواهی خواهم کرد. ممکن است متوجه شده باشید که آن را به بالای [صفحه توئیتر] الصاق نموده ام.

لیجیان در ادامه گفت: این نقاشی درخواست به حق مردم را نشان می دهد. این دولت ژاپن است که باید از تصمیم غلط خود بازگشته و عذرخواهی کند. ژاپن کار غلطی انجام داده است و حالا دیگران حتی اجازه ندارند درباره آن صحبت نمایند؟.

این دیپلمات چینی اضافه نمود: مدتی است که کل دنیا در حال اعتراض است و بعضی مقامات ژاپنی ادای افراد گنگ را درآورده و وانمود می نمایند که چیزی نمی شنوند، با این حال از یک تصویرگری ناراحت می شوند.

در پی وقوع زلزله به قدرت 9 درجه در مقیاس ریشتر و سونامی متعاقب آن در تاریخ 11 ماه مارس 2011 در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته ای 6 رآکتور نیروگاه دائیچی در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد. به طوری که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.

دولت ژاپن پیش تر اعلام نموده بود، میخواهد پساب رادیواکتیو این نیروگاه را در یک بازه زمانی دو ساله، تدریجاً به داخل اقیانوس آرام رها کند. مقامات ژاپنی می گویند این پساب ها تصفیه شده اند و با استانداردهای ایمنی بین المللی مطابقت دارند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته اظهار داشت که از طرح ژاپن برای رها سازی پساب نیروگاه فوکوشیما حمایت می نماید.

لیجیان در واکنش به این تصمیم، در نشست خبری خود در پکن علیه تصمیم دولت ژاپن برای ریختن فاضلاب نیروگاه اتمی شهر فوکوشیما گفت: اقیانوس آرام، فاضلاب ژاپن نیست.

وزارت امور خارجه چین اواخر فروردین سفیر ژاپن را فراخوانده و هشدار داد: این تصمیم احتمالاً قوانین و مقررات بین المللی را نیز نقض می نماید. این اقدام درخور یک کشور مدرن و متمدن نیست. چین نارضایتی عمیق و مخالفت جدی خود را علیه آن، اعلام می نماید.

ژیانگهائو از ژاپن درخواست کرد در تصمیم خود بازنگری نموده و کمیته ای متشکل از کارشناسان بین المللی از جمله متخصصان چینی را برای تصمیم گیری درباره پساب این نیروگاه تشکیل دهد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1643

به "جدال لفظی چین و ژاپن بر سر تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال لفظی چین و ژاپن بر سر تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید