حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده شروع گردد ، زاهدی: اختلاف طبقاتی باعث بی عدالتی در آموزش می گردد

به گزارش تور تایلند، حکیم زاده گفت: فرهنگ سازی باید از خانواده شروع گردد. برای آموزش فرهنگ سازی به خانواده، نهاد تعلیم و تربیت برنامه های صدا و سیما و ... می تواند تاثیرگذار باشند.

حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده شروع گردد ، زاهدی: اختلاف طبقاتی باعث بی عدالتی در آموزش می گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط سنی تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی برنامه، به وقت ایران شب گذشته به موضوع مهارت آموزش کودک پرداخت. طبق روال هرشب، برنامه با اجرای شهرام صبور آغاز شد.

صبور با اشاره به آمار طبقه بندی جمعیتی کشور گفت: 15 درصد از جمعیت کشور زیر 10 سال است. ما برای آموزش مهارت به بچه ها چه نموده ایم، چه می کنیم و چه باید بکنیم.

صبور با عنوان کردن این مقدمه از دو مهمان این برنامه، دکتر محمد زاهدی وزیر اسبق دولت نهم و همچنین خانم دکتر رضوان حکیم زاده نماینده اسبق هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه تهران در کارگروه صلاحیت های علمی گروه روش ها، دعوت کرد که به داخل استودیوی به وقت ایران حضور پیدا نمایند.

لازم به ذکر است برنامه شب گذشته به دلیل موضوع بسیار نزدیک با تمامی مردم از تمامی اقشار، از قالب چالشی و مناظره به سمت تعاملی بین مهمانان مبدل شد.

مشروح کامل این برنامه به شرح زیر است:

صبور: از چه زمان باید آموزش مهارت ها آغاز گردد؟

حکیم زاده: با نگاهی به علم تعلیم و تربیت، سن آغاز مهارت آموزی از سنین اولیه کودکی می باشد. این فرصت طلایی نباید از دست برود. مهارت های زندگی باید از سن کم آغاز گردد. در کشور ما از دوره متوسطه آغاز می گردد که بیشتر مهارت ها مربوط به شغل ها است. الان قرار است هر دانش آموز یک مهارت خاص در انتها دوره مدرسه بیاموزد.

صبور: آقای زاهدی شرایط آموزش مهارت ها به بچه ها به چه شکلی است؟

زاهدی: تصویب سند نقشه جامع علمی کشور در سال 89 در بیانیه ارزش ها در بند 3 بدین گونه است: تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت. الگوی نظام باید به صورت تلفیقی انجام گردد بدین صورت که آموزش از دوره ابتدایی آغاز گردد. متاسفانه تا به امروز در آموزش و پرورش مهارت به صورت تخصصی نداشته ایم ما باید بحث مهارت از پیش دبستانی و مهد کودک آغاز کنیم. نقدی به صحبت خانوم دکتر که محدود کردن آموزش در دوران متوسطه است وارد است. کشور های پیشرفته چیزی به عنوان سرایدار ندارند چراکه همه با قوانین و امور کار ها آشنا می شوند و فعالیت می نمایند و بدین گونه مهارت آموزی می گردد.

صبور: نظر شما درباره صحبت های آقای زاهدی چیست آیا با نظر ایشان موافقید یا خیر؟

حکیم زاده: مهارت هایی که باید از کودکی آغاز گردد باید از 3 سالگی آغاز گردد 80 درصد کشور های پیروز بچه ها از سن سه سالگی به مهد می فرایند. درباره باید ها صحبت می کنیم باید آموزش از سنین کودکی آغاز گردد و حتی زودتر از آن خانواده می تواند نقش مهمی داشته باشد.

صبور: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در سیستم تربیتی بسیار بحث شده است، اما چرا تا به امروز اتفاق خاصی نیفتاده است؟

زاهدی: سال 89 سیاست گذاری مهارت آموزی از سنین کودکی آغاز شد یعنی بحث عملیاتی شدن مهارت ها در مدارس آغاز شد. نقدی به مهد کودک ها وارد است که امتیاز دهی را بهزیستی می دهد، اما نظارت در دست آموزش و پرورش است اتفاقی که در این بین پیش می آید مهد های کودک، چون امتیاز را از بهزیستی گرفته اند به آن سمت سوق داده می شوند و در این بین آموزش و پرورش نادیده گرفته می گردد و این امر باعث کمرنگ شدن آموزش و پرورش و سیاست های کلان و تحول می گردد.

صبور: شرایط امتیاز بهزیستی و نظارت با آموزش و پرورش از نظر شما چگونه است؟

حکیم زاده: مدیریت یکپارچه باید حاکم بر بحث اداره تربیت بچه ها باشد هر جا که این امر اتفاق نیفتد دچار چالش و مشکل می شویم

صبور: آیا نظارتی بر تربیت بچه هاه ماهر مهد های کودک و کلاس های آموزشی برای بچه ها وجود دارد این نظارت ها باید از کجا آغاز گردد؟

حکیم زاده: سال هاست که دانشگاه اهمیت بسیار زیادی در بین مردم دارد به همین دلیل خانواده ها هم به دلیل اهمیت به دانشگاه بحث مهارت آموزی را جدی نمی گیرند. فرهنگ سازی احتیاج به برنامه جامع دارد باید این گرایش در خانواده و دانش آموز وجود داشته باشد.

صبور: چه کسی باید فرهنگ سازی را معین و نظارت کند؟

حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده آغاز گردد. برای آموزش فرهنگ سازی به خانواده، نهاد تعلیم و تربیت برنامه های صدا و سیما و ... می تواند تاثیرگذار باشند.

صبور: آیا میگردد متولی نظارت و آموزش دهی در مهد های کودک یکی گردد؟

زاهدی: اگر قانون گذاری گردد می توان متولی ها یکی شوند، اما بحث فرهنگ سازی نقطه آغاز خانواده است و در گام بعدی مربی ها و معلم ها می باشند ایجاد فضای کاذب برای بچه ها از سوی خانواده ها و حتی از بابت استخدامی، معین نوع رشته و تحصیلات جزیی از فرهنگ های غلط است که به دنبال مهارت آموزی نیستند

در میان صحبت های میهمانان برنامه مصاحبه آنلاین با آقای شه شناس برقرار شد که نظر ایشان درباره صحبت ها به شرح زیر می باشد:

شه شناس: مفهوم کودک و نوجوان باید از هم جدا باشد باید آموزش سن کودک 3 تا 12 و نوجوان 13 تا 18 سال با هم متفاوت باشد. در کشور ما محتوای مناسب برای آموزش وجود ندارد متاسفانه بچه های 8 و 9 ساله در بحث سکه و دلار بسیار شرکت می نمایند که این باعث جلوگیری از فعالیت و خلاقیت بچه ها می گردد و این باعث دچار مشکل در سنین بالا و حتی برای کشور می باشد.

صبور: با توجه به صحبت های آقای شه شناس آیا محتوای مناسب نداریم؟

حکیم زاده: ما از بابت محتوا خیلی مشکل نداریم، اما در بحث مهارت آموزی برنامه در دست اجرا نداریم باید محتوا های موجود تبدیل به مهارت آموزشی شوند و تنوع استعداد ها در بچه ها را به رسمیت بشناسیم.

صبور: با توجه به اسناد نوشته شده کجای کار ایراد دارد؟

حکیم زاده: کسانی که ما به عنوان مربی به کار می گیریم باید مهارت کافی داشته باشند علاوه بر بحث نگرش در سطح خانواده ها تعلیم و تربیت بحث تخصصی می باشد.

صبور: آیا باید اول قانون تصویب گردد تا فرهنگ سازی گردد؟

زاهدی: قانون به اندازه کافی برای این موضوع داریم، اما باید محتوا تعریف گردد، برای مثال نظم و پاکیزگی ادب و ... برای بچه ها محتوا می گردد، اما نوع محتوا فرق دارد، باید مرجعی باشد که صلاحیت مربی به کار گرفته شده را تشخیص دهد.

میهمان آنلاین دوم برنامه خانم فراهانی درباره موضوع برنامه صحبت کردند که به شرح زیر می باشد:

خانم فراهانی: زمانی که بچه ها گوشی و تبلت به دست می گیرند و از همان زمان محتوای آموزشی برای بچه ها آغاز می گردد حجم زیاد این محتوا ها برای فراوریات خارج از کشور است و باید تمرکز روی فراوری محتوا باشد خیلی از مهارت ها را با بازی میتوان آموزش داد.

صبور: بحث عدالت آموزشی در کشور چگونه است؟

حکیم زاده: برنامه ها در آموزش و پرورش تدوین می شوند که در کل کشور یکسان است، اما مکانات خانواده و منطقه ای تاثیر گذار است رقابت های بیجای خانواده ها برای ثبت نام فرزندان در انواع کلاس های آموزشی بدون در نظر دریافت استعداد ها باعث ضعف در مهارت آموزی می گردد. آموزش مهارت های زندگی از کودکی برای همه ضروری است. فرستادن مربیان با توانایی بالا در مناطق محروم یکی از عواملی است که می تواند به عدالت در آموزش یاری کند.

صبور: مجلس کنونی باید به جای افزودن قانونگذاری نظارت را بیشتر کند، از ابزار های نظارتی مجلس چه مقداری استفاده می گردد؟

زاهدی: وظیفه نظارت بر عهده شورای عالی فرهنگی است در بحث نظارت نباید کوتاه آمد طبق جلسه ای که با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم، از طرف مجلس اعلام آمادگی یاری کردیم. در فرهنگ سازی اختلاف طبقاتی بسیار مهم است. در کشور های پیشرفته اختلاف درآمدی حداکثر 7 برابر است، اما در کشور ما خیلی بیشتر از این رقم می باشد، این امر باعث می گردد که از دوران کودکی خانواده ها به دنبال آموزش بچه ها برای درآمد در آینده باشند. باید اختلاف طبقاتی و بی عدالتی در این باره وجود نداشته باشد. اصلاح قوانین استخدامی نکته مهم دیگری در فرهنگ سازی است که موضوع صلاحیت استخدام مهارت حرفه ای بسیار مهم می باشد.

حکیم زاده: با توجه به اهمیت این موضوع انشاالله وقت دیگری برای ادامه بحث باشد چرا که بحث بسیار مهم و وقت کم است.

صبور در انتها برنامه شرح داد: در این برنامه بیشتر بحث فرهنگی مطرح شد و جناب زاهدی نیز بحث های قانونی را مطرح کردند که امیدواریم در کنار یکدیگر بحث نظارتی بیشتر پیگیری گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1203

به "حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده شروع گردد ، زاهدی: اختلاف طبقاتی باعث بی عدالتی در آموزش می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده شروع گردد ، زاهدی: اختلاف طبقاتی باعث بی عدالتی در آموزش می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید