شکارچی؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد

به گزارش تور تایلند، پهپاد شکارچی یک پرنده کاملاً اتوماتیک و مستقل خواهد بود. بدین ترتیب این پرنده می تواند بدون دخالت انسانی پرواز نموده، عملیات های خود را به انجام رسانده و بار دیگر به زمین بنشیند.

شکارچی؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد

در سال 2019 تصاویری از یک پرنده نو روسی که مدرن ترین پهپاد تهاجمی بدون سرنشین این کشور به تعداد می آید منتشر شده بود. به نظر می رسد این پرنده همان پهپاد تهاجمی سنگین Okhotnik به معنای شکارچی از کمپانی سوخوی (Sukhoi) باشد که از سال 2011 تا به امروز در حال ساخت بوده است. پهپاد شکارچی برای نابودی اهداف زمینی و در پشتیبانی از پرنده های دارای سرنشین، نابودسازی سیستم های دفاع هوایی و مراکز فرماندهی دشمن طراحی شده است. اولین تصاویر این پرنده در رسانه های اجتماعی روسی منتشر شد که یک پرنده بدون کابین خلبان تک موتوره با بال پروازی را نشان می داد.

این پهپاد با اهداف پنهانکاری ساخته شده اما ویژگی های خاص پنهانکاری در آن دیده نمی گردد: ظاهراً آنتن های متعددی که به آن وصل شده اند برای آزمایش بوده و موتور آن هم که بدون حفاظ دیده می گردد. در بدنه این پهپاد از مواد کامپوزیتی و لایه پوستی ضد رادار برای کاهش رد راداری بیشتر استفاده شده است. نام رسمی این پهپاد Udarno-Razvedyvatelnyi Bespilotnyi Kompleks اسم شده که به معنای سیستم بدون سرنشین تهاجمی-شناسایی است. وزن این پرنده تهاجمی نزدیک به 20 تن بوده که برای درک بزرگی و سنگینی آن باید بدانید که وزن جنگنده های آمریکایی F/A-18E/F Super Horne تنها 16 تن است که شامل کابین خلبان و سیستم های حمایتی از سلامت خلبان هم می گردد.

دولت روسیه در سال 2011 قراردادی را با کمپانی سوخوی منعقد کرد و در آن به ساخت یک هواپیمای نسل ششمی که با دو موتور غیر پیش سوز Klimov RD-33MK یا یک موتور سوخوی Su-57 کار می نماید اشاره شده بود. وجود دماغه یک موتوره تصاویر منتشر شده نشان می دهد که در این پرنده پیشرفته نو روسی از موتور سوخوی استفاده شده است. گفته می گردد که نهایت سرعت شکارچی به 621 مایل بر ساعت (993.6 کیلومتر بر ساعت) می رسد. در جولای 2018، بنگاه خبری دولتی TASS در مصاحبه با یک کارشناس نظامی چنین گفت: احتمالا شکارچی برای انجام ماموریت هایی مشابه پهپادهای آمریکایی- نابودی سیستم های دفاع هوایی دشمن، سیستم های ارتباطی، پست های فرماندهی و کنترلی- در شرایطی که استفاده از هواپیماها خطرات قابل توجهی برای خدمه دارد به کار گرفته خواهد شد.

پهپاد شکارچی یک پرنده کاملاً اتوماتیک و مستقل خواهد بود. بدین ترتیب این پرنده می تواند بدون دخالت انسانی پرواز نموده، عملیات های خود را به انجام رسانده و بار دیگر به زمین بنشیند. استفاده از سلاح های تعبیه شده روی این پهپاد به اجازه انسان احتیاج دارد و بدین ترتیب انسان در مدار عملیاتی این پهپاد قرار داشته که می تواند شرایط میدان نبرد را تحلیل نموده و در صورت لزوم از انجام حمله و ادامه عملیات جلوگیری نماید. این پهپاد در زمینه سیستم های هوش مصنوعی نظامی که در نهایت وارد جنگنده های نسل ششمی روسیه می گردد هم طلایه دار خواهد بود. هنوز معین نیست که این پرنده به پرواز درآمده یا نه اما تصاویر منتشر شده و گزارش های خبری، تنها از تست های زمینی انجام شده روی این پهپاد خبر می دهند.

در نوامبر سال گذشته خبرگزاری TASS گزارش داد که مرحله بعدی تست های این پهپاد به مرحله جامپ رسیده است که در آن پرنده از جای خود بلند شده و بلافاصله فرود می آید. بر اساس گزارش های این شبکه خبری دولتی، با انجام موفقیت آمیز تمامی این تست ها، پهپاد شکارچی در بهار 2019 اولین پرواز خود را انجام خواهد داد. ارتش روسیه هنوز به مقدار ایالات متحده از هواپیماهای بدون سرنشین در ناوگان هواپیماهای جنگی خود استفاده ننموده است و به همین علت می توان نتیجه گرفت که دانش و تکنولوژی روس ها در این زمینه از کشورهای رقیب غربی خود عقب تر است.

در طرف دیگر ماجرا، ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین نظامی ایالات متحده عمدتاً در کلاس MQ-9 Reape و پرنده های سبک تر است که از موتورهای توربین دار استفاده می نمایند. اولین پهپاد مجهز به موتور توربوفن ایالات متحده برای استفاده وسیع در عملیات های نظامی، هواپیمای بدون سرنشین MQ-25 Stingray است که عمدتاً به اسم یک تانکر سوخت رسان هوایی با توانایی های چند در زمینه گردآوری اطلاعات عمل خواهد نمود. بدین ترتیب می توان گفت که پهپاد شکارچی هیچ نمونه مشابهی در ایالات متحده ندارد.

به غیر از این تصاویر، هر آنچه که در خصوص پهپاد نو روسیه می دانیم از گزارشات و خبرهای شبکه های دولتی این کشور است که نمی توان به طور کامل به اطلاعات آن ها تکیه کرد. با این وجود به نظر می رسد که این پرنده بدون سرنشین یک پهپاد پنهانکار واقعی است که در منطقه سیبری مورد آزمایش قرار گرفته است. این در حالی است که اولین هواپیمای نسل پنجمی روسیه با نام Sukhoi Su-57 که اولین پروازش را در سال 2010 انجام داد هنوز به مرحله عملیاتی و خدمت در نیروی هوایی این کشور نرسیده است. ساخت پرنده های بدون سرنشین کاملاً اتوماتیک در تخصص روس ها نیست، به همین علت می توان نتیجه گیری کرد که این پهپاد هم به این زودی ها عملیاتی نخواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1799

به "شکارچی؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکارچی؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید