لزوم اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر ، ساماندهی 90 درصد معتادان متجاهر تا سال آینده

به گزارش تور تایلند، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پیگیری اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: در صورت اصلاح این قوانین که به احتمال زیاد سال جاری انجام خواهد شد، حدود 90 درصد معتادان متجاهر کشور ظرف سال جاری و سال آینده ساماندهی می شوند.

لزوم اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر ، ساماندهی 90 درصد معتادان متجاهر تا سال آینده

به گزارش خبرنگاران، سردار اسکندر مومنی در جلسه امروز (27 مرداد) شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم اصلاح قانون در حوزه مقابله بامواد مخدر اضافه کرد: باید بپذیریم چرخه معیوبی در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر داریم؛ بطوری که همیشه افرادی از خرده فروش و معتاد متجاهر دستگیر می شوند، اما به دلیل اشکالات موجود در قانون مجددا به چرخه مصرف و عرضه باز می گردند.

وی اضافه کرد: معتاد متجاهر به آخر خط رسیده و قطعا ظرف سه ماه نمی تواند ترک نموده و به زندگی عادی برشود و برای ساماندهی این فرد باید زمان بیشتری صرف شود و با آزادسازی، این فرد دوباره به چرخه برمی شود.

وی اضافه کرد: از طرفی در بحث خرده فروشان نیز بعد از کوشش های بسیار نیروی انتظامی برای دستگیری این افراد، به دلیل ضعف قانون مجددا این افراد آزاد شده و به چرخه عرضه برمیگردند.

مومنی با اشاره به اهتمام سران سه قوه بر اصلاح قوانین در حوزه مبارزه با مواد مخدر، گفت: به احتمال زیاد اصلاح قوانین در این حوزه سال جاری صورت می گیرد.

مومنی از طرح یاری گران زندگی به عنوان مصوبه مهم دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یاد کرد واضافه کرد: در این طرح اولویت با پیشگیری است و این طرح به معنی مردمی کردن مقابله و مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی توان مبارزه با مواد مخدر و ساماندهی معتادان را ندارد، گفت: اگر هنر کنیم تنها بتوانیم معتادان موجود را ساماندهی کنیم و برای مقابله بهتر و پیشگیری باید مردم پای کار آیند. امیدواریم با این طرح گفتمان پیشگیری به گفتمان غالب جامعه در حیطه مبارزه با مواد مخدر تبدیل شود.

وی بر اصلاح قانون در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر نیز تاکید نمود واضافه کرد: اگر قانون در این زمینه اصلاح شود، ظرف سال جاری و سال آینده حدود 90 درصد معتادان متجاهر کشور ساماندهی می شوند.

وی با اشاره به آغاز طرح اشتغال زایی معتادان از سال گذشته، گفت: تمام مراکزی که در حوزه نگهداری و درمان معتادان متجاهر در کشور راه اندازی می شوند، باید مهارت آموزی و اشتغال را در دستور کار خود قرار دهند که امیدواریم این رویه بتواند تاثیر بسیاری در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر داشته باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به صرف 12 درصد از فراوری ناخالص ملی در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: این میزان رقم بالایی محسوب می شود که می تواند در شرایط تحریم یاری حال کشور شود، اما به خاطر مبارزه با مواد مخدر هزینه می شود.

وی اضافه کرد: این میزان هزینه درحالی است که معضل مواد مخدر با خود معضلات بسیاری از جمله طلاق، قتل و ... را نیز به همراه دارد که این معضلات نیز هزینه های دیگری را به جامعه تحمیل می نمایند.

مومنی با اشاره به راهکارهای مختلف در جهان در بحث مبارزه با مواد مخدر، گفت: بعضی کشورها مثل آمریکا و کانادا سال هاست که مصرف مواد مخدر را آزاد نموده اند، اما این امر بعد از چند سال نتیجه ای نداشته و موجب سیر بسیار صعودی مصرف مواد مخدر در این کشورها شده؛ بطوری که اگر شیوع مواد مخدر در کشور ایران پنج درصد است، این میزان در آمریکا بیش از 10 درصد است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به سیر صعودی کشفیات مواد مخدر کشور نیز اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه همیشه با مشکل قاچاق مواد مخدر روبرو بوده ایم و سیر کشفیات ما از حدود 200 تن در سال 2001 به بیش از 9 هزار تن در سال 2017 رسیده است؛ یعنی رشدی حدود 50 برابر.

وی اضافه کرد: این شرایط و این راهکارها نشان می دهد که راه مقابله با مواد مخدر تنها بحث پیشگیری است و در طرح یاری گران زندگی این امر در اولویت کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با موافقت در مورد بعضی مصوبات شورای مواد مخدر استان کرمانشاه، از استاندار کرمانشاه خواست این موارد را در قالب تفاهم نامه ای تنظیم نموده تا بتوان اعتبارات آن را بصورت مشارکتی با استان تامین کرد.

مومنی از مرکز اشتغال زایی معتادان متجاهر کنگاور به عنوان طرحی بی نظیر در کشور یاد کرد و اضافه کرد: با همکاری استان زیرساخت های این پروژه را فراهم می کنیم و حاضریم به مدت یک سال هزینه نگهداری افراد در این مرکز را به تعداد هزار نفر تقبل کنیم.

وی با اشاره به پذیرش معتادان متجاهر در این مرکز از شش ماه دیگر گفت: امیدواریم این مرکز پایلوت خوبی برای دیگر استان های کشور شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 671

به "لزوم اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر ، ساماندهی 90 درصد معتادان متجاهر تا سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر ، ساماندهی 90 درصد معتادان متجاهر تا سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید