ماجراجویی در نجوم ایران کهن به مناسبت هفته جهانی فضا، آخرین مهلت ثبت نام

به گزارش تور تایلند، مسابقه اسطرلاب (ماجراجویی در نجوم ایران کهن) به منظور احیای محاسبات و اقدامات دانشمندان در زمان قدیم و آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و علاقه مندان به تاریخ علم نجوم و بعلاوه دانشمندان ایرانی و اسلامی از 18 مهر ماه جاری تا 12 آبان ماه برگزار می گردد.

ماجراجویی در نجوم ایران کهن به مناسبت هفته جهانی فضا، آخرین مهلت ثبت نام

به گزارش خبرنگاران، مسابقه اسطرلاب به منظور آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و علاقه مندان به تاریخ علم نجوم و بعلاوه دانشمندان ایرانی و اسلامی طراحی شده و هدف آن احیای محاسبات و اقدامات دانشمندان در زمان قدیم است. به اسم مثال دانشمندان ایرانی در گذشته چگونه محاسبات مربوط به ستارگان و زمین را انجام می دادند و یا از چه محاسبات و ابزارهایی استفاده می کردند. آیا ما به اسم وارثان این دانشمندان توانایی احیای همان محاسبات را داریم؟ غیاث الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، عبدالرحمان صوفی، ابن هیثم، خوارزمی، ابن شاطر دمشقی، ابوریحان بیرونی و بسیاری دیگر از دانشمندان دوران تمدن ایرانی-اسلامی کارهایی ارزشمند در این حوزه داشتند که بسیاری از مردم حتی نام این دانشمندان را نشنیده و یا اصلا با خدمات آن ها آشنایی ندارند. تجربیات این دانشمندان چراغ روشنی برای نسل امروز است تا بتوانند با آگاهی از تاریخ علم قدمی استوارتر در راه اعتلای این سرزمین بردارند.

این مسابقه با همکاری سازمان فضایی ایران، انجمن نجوم ایران و مرکز نجوم آوا استار برگزار می گردد. جوایز این مسابقه را سازمان فضایی ایران به برگزیدگان اهدا خواهد نمود و بخش علمی و اجرایی مسابقه به عهده مرکز نجوم آوا استار است. تیم علمی و اجرایی مسابقه اسطرلاب جمعی از مدال آوران المپیاد، نخبگان و اساتید حوزه نجوم هستند و در کنار بخش رقابت به آموزش نجوم به شرکت نمایندگان می پردازند.

بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، جوایز مسابقه به این توضیح است که تیم اول: 12 میلیون تومان + اشتراک یک ساله مجله آوااستار، تیم دوم: 10 میلیون تومان + اشتراک یک ساله مجله آوااستار و تیم سوم: 8 میلیون تومان + اشتراک یک ساله مجله آوااستار.

علاقه مندان می توانند به صورت انفرادی و یا گروه های حداکثر 3 نفره در این مسابقه شرکت نمایند. شرکت نمایندگان باید شرط سنی 12 سال به بالا را داشته باشند.

کارگاه های آموزشی رایگان برای شرکت نمایندگان مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا (12 لغایت 18 مهر) و تا پیش از شروع مسابقه به صورت مجازی برگزار می گردد.

در طول مسابقه تمامی کارگاه ها و بخش ها به صورت آنلاین خواهد بود و در هیچ یک از موارد احتیاجی به آزمون حضوری نیست. ماهیت مسابقه مبتنی بر خلاقیت، کار گروهی، پشتکار، مطالعه، جستجو و اطلاعات عمومی است و تمامی افراد جامعه می توانند در مسابقه شرکت نمایند، اگرچه در طول مسابقه به ریاضیات و بعضی پیش احتیاجها احتیاج خواهید داشت.

ثبت نام در مسابقه اسطرلاب رایگان است و پس از آنالیز فرم های دریافتی، پیامک تایید ثبت نام برای افراد ارسال می گردد. با توجه به ظرفیت مسابقه، اولویت ثبت نام با کسانی است که فرم ثبت نام را زودتر ارسال نمایند.

فضای کلی رقابت به صورت یک سیر تاریخی در دنیای ستاره شناسی ایران کهن است. شاید در طول مسابقه احتیاج به ساخت ابزارهایی خلاقانه هم وجود داشته باشد یا حتی شرکت نمایندگان برای خودشان محاسباتی منحصر به فرد انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام، 18 مهر ماه جاری است و علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در مسابقه اینجا را کلیک نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1864

به "ماجراجویی در نجوم ایران کهن به مناسبت هفته جهانی فضا، آخرین مهلت ثبت نام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی در نجوم ایران کهن به مناسبت هفته جهانی فضا، آخرین مهلت ثبت نام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید