معلم بازنشسته ای که کارآفرین برتر شد ، فلاحی: کمبود آب کشاورزی باعث مهاجرت از روستا می گردد

به گزارش تور تایلند، کار آفرین برتر زن گفت: هر چند از فروردین ماه سال 98 تا کنون شاهد بارش های خوبی در کشور بوده ایم، اما به معنای برطرف احتیاج کشاورزان و دامداران نیست، دولت باید ...

معلم بازنشسته ای که کارآفرین برتر شد ، فلاحی: کمبود آب کشاورزی باعث مهاجرت از روستا می گردد

گروه مالی خبرنگاران، آیا گمان می کنید در سن 77 سالگی همچنان عاشق کار و فعالیت آن هم خارج از شهر باشید؟ نه تنها خود کارآفرین برتر کشور شوید، بلکه دست جوانان این سرزمین را بگیرید و آن ها را وارد عرصه کار و کوشش و درآمدزایی کنید و با شور وصف ناشدنی از علاقه به خدمت به مردم و همچنان به دنبال ایده های ناب و جدید برای ادامه فعالیت باشید؟ ماهرخ فلاحی متولد 1332 بیستم فروردین ماه امسال وارد 77 سالگی می گردد، اما پرتوان و کوشش است، معلم بازنشسته آموزش وپرورش، مادر دو پزشک و استادی که سال های سال تا رسیدن به سن بازنشستگی زندگی خود را شبانه روز وقف خدمت به سواد آموزی و ارتقای علمی روشندلان این سرزمین نموده است امروز در این مصاحبه با این بانوی کارآفرین برتر ایرانی در عرصه دامپروری گپ و گفتی داریم تا با انرژی مضاعف تری به روز های طولانی پیش رو برای ارتقای فعالیت ها و رسیدن به پیروزیت های بیشتر در زندگی فکر کنیم و امیدوارتر از قبل به زندگی خود و دیگران جان دهیم.

خانم فلاحی شما هنوز بسیار جوان هستید، چرا که دل و روحیه شما جوان و کوشش بالایی برای کار و خدمت رسانی هستید، اما برایمان از گذشته بگویید که زندگی دیروزتان چگونه گذشته است؟

من سال ها دبیر و مدیر دبیرستان های تهران بودم. به یاد می آورم در سال 1345 از تعداد زیادی از دبیران برای اعزام به آمریکا و چند کشور اروپایی آزمون گرفته شد که بنده و سه همکار دیگر انتخاب شدیم تا برای آموزش به نابینایان روشندل راهی این کشور ها شویم. بعد از گذراندن دوره های آموزشی لازم در کشور های یاد شده آکادمیی برای نابینایان در غرب تهران دایر کردیم که مدت هجده سال به صورت شبانه روزی مدیر آن آکادمی بودم، دراین آکادمی پیروز شدیم خط بریل را به فارسی طراحی کنیم و این مساله منجر به آن شد که در دانش سرای تربیت معلم، آموزش به بچه ها استثنایی را نیز برعهده بگیرم که خوشبختانه دراین مساله نیز بسیارپیروز بودم. بسیاری از نابینایانی که تحت آموزش قرار داشتند در کنکور های سراسری قبول شدند و اینک در سمت های مختلفی قرار دارند که افتخار کشور به شمار می فرایند. از این نظر خوشحالم و به خودم می بالم که توانسستیم جوانان روشندل مستعد کشوررا به مراحل بالای تحصیلی و اشتغالزایی برسانیم.

بعد از بازنشستگی چطور به سمت دامپروری روی آوردید؟

با توجه به اینکه دائما کار می کردم هرچه قدر به روز های بازنشستگی نزدیک می شدیم از بیکاری می ترسیدم، چون در خودم قدرت کار کردن می دیدم بر حسب تجربه ای که در کشور های اروپایی و آمریکا از روش های صنعتی و علمی دامپروری کسب نموده بودم، با همسرم که همکار خودم و بازنشسته بود تصمیم گرفتیم واحد ویلایی خود را در غرب تهران بفروشیم و با پول آن در محمد آباد که آن موقع روستای کوچکی نزدیک تهران بود یک هکتار زمین بخریم. بنده اصالتا اهل طالقان هستم و کشاورزی و دامداری در خون مردم این منطقه وجود دارد، علاقه من به کار دامپروری منجر به این شد که تصمیم به راه انداختن دامداری به صورت صنعتی و علمی بگیرم تا میزان فراوریات ما اعم از شیر بیشتر با روش های علمی افزایش بیابد. از سوی دیگر با روش تلقیح مصنوعی و انتقال جنین شبیه فعالیت مرکز رویان گاو های بارور را به شکل جدیدی بارور کردیم که در نتیجه اصلاح ژنتیکی قابل توجهی رقم خورد، به این دلیل بنده در سه دوره جشنواره هایی که در ورزشگاه ورزشی آزادی از کارآفرینان تقدیر شد بنده به عنوان بهترین پرورش دهنده گاو ایران معین شدم و خوشبختانه در هر سه دوره مدال طلای جشنواره را به دست آوردم، همچنین در سال 1383 در دانشگاه صنعتی اصفهان در جشنواره شیخ بهایی به عنوان کارآفرین برتر کشور انتخاب شدم.

لطفا درباره تاسیس انجمن زنان کارآفرین وخدمات ارائه شده به زنان کارآفرین نیز شرح دهید که این ایده چگونه به افتخار های بزرگی برای جامعه زنان منتهی شد؟

با کوشش چند بانوی کار آفرین برتر انجمن زنان کارآفرین را تاسیس کردیم، بسیاری از بانوان عضو این انجمن پیروز به کسب مدال های مختلف در جشنواره های ملی شده اند، در حال حاضر در دو انجمن ملی زنان کارآفرین و انجمن صنفی زنان کارآفرین که مجوز های آن از سوی وزارت کشور و وزارت امور اجتماعی صادر شده با 130 بانوی کارآفرین عمده تمرکز خود را بر روی افزایش اشتغالزایی برای جوانان قرار دادیم که خوشبختانه جوانان مستعد بسیاری در رشته های مختلفی با آموزش ها و مشاوره های اعضای این انجمن ها که در 31 استان پراکنده هستند پیروز به اشتغالزایی و کسب درآمد بسیاری از دختران و زنان جوان شده ایم که در رشته های مختلفی فعالیت می نمایند، مشاهده پیروزیت جوانان انرژی مضاعفی به من و همکارانم در انجمن برای توسعه کار و تحمل خستگی ها و سختی های موجود می گردد. بسیاری از دختران فارغ التحصیل دانشکده های دامپروری یا دامپزشکی واحد عملی خود را در دامداری من گذارنده اند و امروز افراد توانمندی برای خدمت به جامعه به شمار می فرایند، با همسرم در دامداری خانه ای کوچک ساخته ایم تا در کنار کارم باشم.

یعنی یکی از دلایل پیروزیت خود را توجه به کارتان می دانید؟

مسلما همین است، حضور در دامداری به صورت شبانه روزی و مراقبت از دام ها موجب اتلاف کمتر، کاهش بیماری و افزایش سلامت و محصول دام ها شده است، به همین دلیل است که سالمترین وبهترین گاو را فراوری نموده ام و دراین رشته دامدار نمونه کشورشدم.

از مسئولین چه درخواستی دارید؟ آیا دامداران وکشاورزان احتیاجمند حمایت خاصی ازسوی دولت هستند؟

دامداران و کشاورزان که تامین نماینده بخش مهمی از غذای مردم به شمار می فرایند باید مورد حمایت قرار بگیرند، اما مساله مهم تامین آب مورد احتیاج کشاورزی است. بنده در دشت قزوین زمینی برای کاشت علوفه دام هایم خریده بودم که با زدن سد روی رودخانه طالقان و راهنمایی آب به سمت شهر تهران دشت قزوین بی آب شد. هر چند از فروردین ماه سال 98 تا کنون شاهد بارش های خوبی درکشور بوده ایم، اما به معنای برطرف احتیاج کشاورزان و دامداران نیست، دولت باید برای مساله بی آبی چاره ای بیاندیشد و آب مورد نظر کشاورزان را تامین کند، یعنی آب به نوعی سهیمه بندی و به مصرف برسد که سهمی هم برای روستا ها و کشاورزی باقی بماند تا علاوه بر ایجاد اشتغال روستایی مانع مهاجرت به شهر ها و تبعات ثانویه این مساله گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 937

به "معلم بازنشسته ای که کارآفرین برتر شد ، فلاحی: کمبود آب کشاورزی باعث مهاجرت از روستا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معلم بازنشسته ای که کارآفرین برتر شد ، فلاحی: کمبود آب کشاورزی باعث مهاجرت از روستا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید