نفس های آخر زاینده رود

به گزارش تور تایلند، بحران آب حاصل از خشکسالی و سوء مدیریت منابع آبی، مسئله ای است که در سال های اخیر باعث ایجاد حوادث گوناگون در کشور شده است. خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان سه استانی هستند که بیشترین تنش آبی را با یکدیگر دارند.

نفس های آخر زاینده رود

استان اصفهان از دیرباز با کمبود آب و بارش های نامرتب روبرو بوده است و میانگین 120 میلیمتر بارش سالانه در این استان این مسئله را اثبات می کند. در سال 1333 پس از شش سال کار مطالعاتی و اجرایی از طریق متخصصان خارجی، تونل اول کوهرنگ به بهره برداری رسید و هفت سال بعد پروژه تونل کوهرنگ دو افتتاح شد. اما در سال 1365 با آغاز مطالعات پروژه تونل کوهرنگ3، اجرای این پروژه با مسائل متعددی روبرو شد و تا حالا حدود سه دهه اجرای آن را عقب انداخته است.

یکی دیگر از عوامل خشکی پایین دست زاینده رود پمپاژ آب مورد نیاز مردم استان های مجاور برای کشاورزی است. درصورتی که از نظر تاریخی و منطقه ای، مشاغل این روستاییان دامداری بوده است و با ورود به این حوزه آسیب های جدیدی خلق کرده اند. همه این مسائل سبب شده که حجم آب سد زاینده رود به 149میلیون متر مکعب برسد و از آنجا که تقریبا هیچ ورودی به سد وجود ندارد 90 درصد حجم سد خالی است.

بحران آب در اصفهان باعث شده این شهر تاریخی با مسائل گسترده ای از جمله فرونشست روبرو شود.60 تا 70 درصد دشت های استان اصفهان با فرونشست روبرو است و در بین شهر ها و کلان شهر ها بزرگ ایران، رتبه اول از نظر فرونشست زمین را دارد. این درحالی است که نگران کننده ترین خبر منتشر شده درباره این موضوع، رسیدن فرونشست به ابنیه تاریخی است. یکی از این عوامل فرونشست، حفاری تعداد زیادی حلقه چاه است که به گفته مسئولین استانی، حدود 53 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در اصفهان وجود دارد که با وجود شرایط بحرانی اصفهان روز به روز تعداد آن در حال افزایش است. با تداوم این روند، فرونشست تا 15 سال آینده همه استان اصفهان را در بر خواهد گرفت.

منبع: فرارو
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2222

به "نفس های آخر زاینده رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس های آخر زاینده رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید