چرا بیشتر کاربران از ویندوز 11 تنفر دارند؟

به گزارش تور تایلند، گجت نیوز نوشت: با گذشت بیش از یک سال از انتشار ویندوز 11، چرا بسیاری از کاربران هم چنان از نسخه نو سیستم عامل مایکروسافت دل خوشی ندارد؟

چرا بیشتر کاربران از ویندوز 11 تنفر دارند؟

مایکروسافت بی سر و صدا در حال ارتقای اتوماتیک دستگاه های مجهز به ویندوز 10، به نسخه تازهتر ویندوز 11 است. البته این به روزرسانی به شرط فضای ذخیره سازی کافی و الزامات TPM 2.0 (ماژول پلتفرم مورد اعتماد) قابل دریافت خواهد بود. ویندوز 11 تغییرات ظاهری مختلفی را از جمله رنگ ها و تم های تازه به ارمغان آورده است.

با این حال، این نسخه نیز از بعضی نقایص نسل پیشین مانند برنامه های تکراری، آپدیت های اجباری، تبلیغات و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی رنج می برد. هم چنین بعضی از ویژگی های تازه نیز به طور پیوسته از زمان انتشار، محدود یا مبهم هستند، در حالی که بعضی از قابلیت های دیگر به طور کامل بازسازی شده و شهودی بودن خود را از دست داده اند.

هم چنین لیست سخت افزارهای سازگار با ویندوز 11 نیز محدود است. در لیست انواع CPU واجد شرایط برای دریافت این آپدیت، عمدتا تراشه های نسل تازه با ماژول های امنیتی خاص دیده می شوند. با این حال، کاربران می توانند حداقل موارد مورد احتیاج را دور بزنند و این سیستم عامل را با کوششی مضاعف نصب نمایند، اما در این راه، ممکن است موانعی برای پذیرش ویندوز 11 وجود داشته باشند.

با آپدیت تازه ویندوز، پایداری به خصوص در اجرای بازی ها نیز خدشه دار شده است. همان طور که مایکروسافت اشاره نموده است، از زمان انتشار این نسخه، توسعه دهندگان به روزرسانی های مختلفی را یکی پس از دیگری برای برطرف ایرادات ارائه کردند. با این حال پس از گذشت چند ماه، هنوز بعضی از مسائل پابرجا مانده اند و ساده سازی های بیشتری در این زمینه مورد احتیاج است. چرخه برطرف اشکال و افزودن ویژگی های تازه برای هر نسخه نرم افزاری تازه مورد انتظار است، اما با توجه به عدم برطرف تمامی مسائل، هنوز بسیاری نسبت به نصب ویندوز 11 تردید دارند.

دلایل تنفر کاربران از ویندوز 11

بازطراحی منوی استارت ویندوز 11

از جمله چشم گیرترین تغییرات بصری ویندوز 11، بازطراحی منوی استارت محسوب می گردد که البته با نقدهای مختلف و ضد و نقیضی از سوی کاربران روبرو است. منوی استارت از زمان انتشار ویندوز 8، همیشه مورد انتقاد بوده اما هرگز تا این حد که در ویندوز 11 شاهد هستیم، هدف حمله کاربران قرار نگرفته است.

در ویندوز 10، کلیک بر روی دکمه استارت، یک منوی گسترده و قابل تغییر مقدار را با لیستی از برنامه های نصب شده و اخیر بر اساس حروف الفبا نمایش می دهد. می توانید هر تعداد برنامه را که دوست دارید، به این منو پین کنید. به علاوه، نوار جستجو به راحتی در گوشه پایینی قابل دسترسی است. برنامه های گروه بندی شده نیز به صورت پویا در پوشه ها به شکل کاشی قرار می گیرند.

اما دکمه استارت تازه تنها یک کادر گرد با نوار جستجو در بالا، لیستی از برنامه های پین شده، برنامه های تبلیغی و فایل های اخیرا استفاده شده را به شما نشان می دهد. پوشه ها نیز از ابتدا با این به روزرسانی حذف شدند، اما از آن موقع مجددا با ظاهری تازه در بیلدهای اخیر ویندوز 11 بازگشته اند.

برای دسترسی به همه برنامه ها، یک دکمه کوچک در گوشه قرار گرفته که ممکن است تا به حال آن را ندیده باشید. میانبرهای کلیدهای پاور، تنظیمات، اسناد و نمایه نیز جابه جا شده اند. هم چنین گزینه تغییر سریع تنظیمات نیز وجود ندارند، زیرا برنامه Settings به طور پیش فرض در منوی استارت پین شده است. هم چنین خود دکمه استارت در وسط نوار وظیفه قرار گرفته و به وسیله بارگذاری برنامه های بیشتر در نوار وظیفه به سمت چپ متمایل می گردد.

ترفندهای گیج نماینده نوار وظیفه

نوار وظیفه به طور مشابه در بخش مرکزی قرار گرفته و به سمت بیرون توسعه می یابد. آیکون ها به صورت پویا مرتب شده اند و از کناره ها سرازیر می شوند تا برای برنامه های تازه فضا ایجاد نمایند. برنامه های فعال با یک نقطه کوچک در زیر آنها نشان داده شده اند، اما تضاد بین برنامه های فعال و پین شده (همان طور که در نمادهای نوار وظیفه ویندوز 10 دیده می گردد)، دیگر وجود ندارند. هم چنین نوارهای پیشرفت (Progress bars) قبلا در نمادها منعکس می شدند که نوار وظیفه ویندوز 11 این نشانگرها را نیز از دست داده است.

با ویندوز 11، می توانید به سرعت و به راحتی نوار وظیفه را در هر نقطه از دسکتاپ به سمت بالا، پایین، چپ یا راست بکشید و رها کنید. با این حال، مایکروسافت امکان شخصی سازی را در نوار وظیفه به شدت محدود نموده است. به طوری که نمی توان آن را تغییر مکان داد یا مقدار آن را عوض کرد. حتی این قابلیت وجود ندارد تا میانبرها را به داخل نوار بکشید و رها کنید.

تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با کلیک راست بر روی نوار وظیفه و وارد کردن تنظیمات، تغییر رفتار آن و ترازبندی نوار وظیفه، همه آیکون ها را به سمت چپ منتقل کنید که یکی دیگر از مسائل رایج در نوار وظیفه ویندوز 11 است. در نسخه های قدیمی تر ویندوز، می توانید بر روی نوار وظیفه کلیک راست کنید تا ده ها میانبر مناسب برای تنظیمات، کنترل پنل، مدیر وظایف و موارد دیگر را باز کنید. با این حال، در بیلدهای تازهتر، مایکروسافت همه آنها را حذف نموده است. به طور جایگزین، کلیک راست روی نوار وظیفه تنها یک منو که شامل تنظیمات تسک بار است را نشان می دهد.

رابط کاربری به ظاهر ساده سازی شده ویندوز 11، پیچیدگی های خود را دارد

مایکروسافت در ساده سازی رابط کاربری، پیمایش و تعامل با آن را سخت تر نموده است. اساسا، اقداماتی که تعداد کلیک ها کم تری برای آنها احتیاج بود، اکنون به دو برابر کوشش بیشتر متکی هستند. برای مثال، تغییر برنامه های پیش فرض را در نظر بگیرید. مایکروسافت چندین سال است که میخواهد مرورگر خود به نام Edge را به کاربران خود تحمیل کند که این سیاست در ویندوز 11 به اوج خود رسیده است.

برای تغییر مرورگر پیش فرض خود در ویندوز 10 (یا هر برنامه دیگری)، فقط باید تنظیمات برنامه های پیش فرض را باز نموده و مرورگر دلخواه خود را انتخاب کنید. با این حال در ویندوز 11، شما باید به صورت دستی مرورگر اصلی را برای هر افزونه وب موجود، انتخاب کنید. بدین ترتیب، شما مجبور هستید در میان ده ها افزونه وب پیمایش نموده تا برای هر یک تنظیمات را تغییر دهید یا ویندوز 11 شما را به مایکروسافت اج راهنمایی خواهد نمود. با این حال، به گفته CNET، این روند پس از آپدیت تازه تا حدی بهبود یافته است.

هم چنین منوی زمینه (کلیک راست) نیز ساده سازی شده است. با کلیک راست بر روی یک فایل در Explorer معمولا لیستی طولانی از گزینه ها ارائه می شوند که شامل تغییر نام، کپی، ویژگی ها، باز کردن با، باز کردن مکان فایل و موارد دیگر است. اما همه این ویژگی ها اکنون در ویندوز 11، در یک منوی جداگانه قرار گرفته اند. برای دسترسی به آنها باید روی گزینه Show more options کلیک کنید. اگر گردش کار شما تا حد زیادی به منوی زمینه متکی باشد، راهی جز کلیک های اضافی وجود ندارند.

الزامات سخت گیرانه

مایکروسافت در ارتباط با سیستم واجد شرایط برای دریافت ویندوز 11 نیز بسیار سخت گیرانه عمل نموده است. این نسخه برای اجرا به فناوری ماژول پلتفرم قابل اعتماد (TPM) احتیاج دارد. TPM تراشه ای است که محاسبات رمزنگاری را برای تایید یکپارچگی سیستم و افزایش امنیت انجام می دهد. توصیه مایکروسافت تجهیز سیستم به TPM 2.0 و حداقل مورد احتیاج برای نصب نیز TPM 1.2 مشخص شده است. با این وجود، حتی برای سخت افزاری که فاقد حداقل های مورد احتیاج است نیز ویندوز 11 هم چنان قابل نصب خواهد بود.

طبق صفحه پشتیبانی رسمی مایکروسافت، اگر رایانه شما فاقد بعضی از الزامات برای نصب ویندوز 11 بود نیز می توانید این نسخه را هم چنان نصب کنید، با این حال دیگر خبری از پشتیبانی رسمی نخواهد بود. این بدان معنی است که کامپیوتر شما وصله های امنیتی و به روزرسانی ها را از مایکروسافت دریافت نخواهد نمود که ممکن است باعث افزایش آسیب پذیری دستگاه گردد. مایکروسافت هم چنین در خصوص خطاهای سازگاری و سایر مسائل و ریسک های بالقوه نیز هشدار داده است.

علاوه بر آن، مایکروسافت کاربران را مجبور به استفاده از مجموعه خدمات خود با ویندوز 11 نموده است که پیش از این یک قابلیت اختیاری بود. اکنون دیگر بدون وارد کردن حساب کاربری مایکروسافت خود، نمی توانید این نسخه را نصب کنید، مگر آنکه در فرآیند راه اندازی از ترفندهایی خاص و فریب کارانه استفاده نموده باشید. این حساب برای دسترسی به سرویس های آفیس، اسکایپ، وان درایو، Outlook و موارد دیگر استفاده می گردد، بنابراین ارائه اطلاعات شخصی کلیدی در حال حاضر عملا اجباری است.

در مجموع، ویندوز 11 بیش از آنکه نسل تازه و مستقل سیستم عامل مایکروسافت به حساب بیاید، مانند یک به روزرسانی برای ویندوز 10 به نظر می رسد. با نصب آن، بعضی از ویژگی های تازه و طرح بندی های چندوظیفه ای بهتر را دریافت خواهید کرد که البته به قیمت کاهش عملکرد و بعضی از نقایص تمام خواهد شد. به طور طبیعی، اگر به ویندوز 10 عادت دارید، تغییر ناگهانی می تواند به تجربه ای ناخوشایند تبدیل گردد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آذر 1401 بروزرسانی: 2 آذر 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2197

به "چرا بیشتر کاربران از ویندوز 11 تنفر دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بیشتر کاربران از ویندوز 11 تنفر دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید