چطور برای اثر شبکه ای آماده شویم؟

به گزارش تور تایلند، پلتفرم های دیجیتال یا مطابق آنچه که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشنهاد می دهد، سکوهای الکترونیکی، یکی از خوش خوراک ترین کسب و کارها برای اثر شبکه ای هستند. وقتی این ویژگی می تواند رشد خطی کسب و کار شما را یک شبه به رشدی تصاعدی تبدیل کند، طبیعی است که به استراتژی هایی با تمرکز بر بروز این پدیده در محصول خود فکر کنید. ایجاد این رخداد می تواند به کاهش شدید هزینه های بازاریابی منجر شود و توان منابع تیم را به توسعه در زیرساخت متمرکز کند.

چطور برای اثر شبکه ای آماده شویم؟

اما اثر شبکه ای می تواند مثل یک سیاهچاله کسب و کار شما را ببلعد. اگر برای شکسته شدن نمودار رشد به سوی آسمان آماده نباشید، این پدیده می تواند بدشگون ترین تازه وارد در زندگی حرفه ای شما باشد. در این یادداشت راحت تر بودم با یک مصداق همه چیز را توضیح بدهم و از آنجایی که در سنجاق کارمی کنم، پیشنهادم یک بازار آنلاین خدمات است. پس بیایید بازار آنلاین سنجاق را تصور کنیم و ببینیم چطور می توانیم جلوی سفر بی بازگشت اش به سیاهچاله را بگیریم.

محصول

این درست است که اثر شبکه ای مثل black friday رخ نمی دهد؛ همان تصاویری که از هجوم آمریکایی ها به sears و costco در این روز می بینیم. اما بازشدن درهای یک بازار آنلاین به روی سیل کاربران نیاز به ایجاد زیرساخت های کافی و محکم در محصول دارد. به نظر می رسد توسعه محصول تا پدید آمدن اثر شبکه ای باید بر یک محور جلو برود: بالابردن کیفیت چرخه تعامل کاربران یا چیزی که به سادگی می تواند به بالابردن رضایت کاربران تعبیر گردد؛ چیزی که به آنی می تواند به فاجعه منجر گردد، رخنه کردن نارضایتی در میان گروه بزرگ تری از کاربران است. همان طور که پس از network effect نمودارهای رشد شکل تصاعدی پیدا می کنند، پیدایش نارضایتی و پایین آمدن کیفیت هم، سیر صعودی بسیار سریع تری نسبت به شرایط عادی خواهد داشت. حالا ببینیم داریم از چه حرف می زنیم.

امکان تعاملات مالی با کیفیت

درست است که بعد از نرفتن پول در یک فرایند کارت به کارت ساده نگران می شویم و حس بدی را تجربه می کنیم، اما همه کم کم یادگرفته ایم که پول بعد از 72ساعت به حساب برمی گردد. در واقع شاید جلوگیری از بروز خطا، آن هم در زیرساخت مالی پولی مملکت، ناممکن به نظر برسد اما ایجاد این فرایند 72 ساعته می تواند قدم موثری برای جلوگیری از فنا شدن اثر شبکه ای خدمت کارت به کارت در میان کاربرانش باشد. داشتن فرایندهای پرداختی و مالی با کیفیت و به موقع و متناسب، جدای از ایجاد مزیت های رقابتی و تجاری ، می تواند تقویت کننده استحکامات یک بازار آنلاین باشد. اما اگر آمادگی ارائه چنین راه حل هایی را ندارید، بهتر است الان به سراغش نروید. بروز خطاهای مکرر در امکاناتی که سرویس شما ارائه می کند، می تواند به قیمت مهاجرت ابدی کاربران تان تمام گردد.

داشتن تعداد مناسبی از تامین کنندگان با کیفیت

مهم ترین دلیل نارضایتی مشتری در یک بازار آنلاین، خوب انجام نشدن خدمت توسط سوی دیگر بازار، یعنی متخصص است. بالابردن تعداد تامین کنندگان با کیفیت لزوما پرهزینه نیست و با اجرای درست ساختارهای امتیازدهی و بازخوردگیری می توان در طول زمان به شکل موثری کیفیت سرجمع خدمات بازار را بالا ببرد. در بازارهای آزاد مثل سنجاق مشتری پس از ثبت درخواست خدمت، با تعدادی پیشنهاد انجام کار از سوی متخصصان روبرو می گردد. هر چه تعداد تامین کننده بی کیفیت در میان پیشنهاددهندگان کمتر باشد، رضایت مشتری خدمات و در ادامه تمایل او برای معرفی پلتفرم به شبکه آشنایان بالا می رود. پس اگر هنوز احتمال حضور یک پیشنهاددهنده بی کیفیت در میان خدمت دهندگان بالاست، بازار آمادگی لازم برای اثر شبکه ای را ندارد.

داشتن فرایند پشتیبانی متناسب با کسب و کار

هر چند که بازار گاه هیچ مسئولیت مستقیمی در ارتباط با شکل تعاملات مشتری و متخصص ندارد، اما نقش پشتیبانی به عنوان تسهیل کننده تعامل و خوشایند کردن فضای ناخوشایند احتمالی، بسیار پررنگ است. ایجاد رویه های حفظ حقوق کاربران، چه در رسیدگی به شکایات و چه در ارائه راه حلهای کسب و کاری به متخصص، می تواند فاصله زیادی میان یک کسب و کار با رقیبان خودش ایجاد کند. شاید احراز از پدید آمدن تجربه های بد، ناممکن باشد اما ترمیم آن تجربه می تواند از به خطر افتادن خوشنامی کسب و کار در میان شبکه های کاربران جلوگیری کند.

ایجاد و حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا

مرغ و تخم مرغ! بروز اثر شبکه ای یک جانبه در بازار، از همان نیروهایی است که کسب و کار را به پایین می کشاند. پایین آوردن نرخ درخواست های بی پاسخ مشتریان همزمان با بازاریابی مشتریان جدید درخواست دهنده خدمات، در ایجاد این تعادل کلیدی است. گاهی بهتر است کانال های رفت و آمد را محدودتر کنید تا کیفیت را فدای توسعه ناهنجار و بی موقع نکرده باشید. برگرداندن یک متخصص سرد شده از پلتفرمی که مشتری کافی در اختیارش نمی گذارد، از onboarding اولیه اش بسیار پرهزینه تر است.

تکنولوژی

بزرگ شدن محصول باید با بالابردن توان فناوری در زیر ساخت ها و تیم توسعه دهنده همراه باشد، اما اینکه کدام بخش اولویت و آمادگی بالاتری می طلبند، در مورد یک بازارگاه در چند کارکرد متفاوت پیش بینی می گردد.

توسعه متناسب و به موقع زیرساخت

همه ما توییت های کاربران ناراضی حراجمعه ها را دیده ایم. همچنان اینجا هم هزینه برگرداندن مشتری بسیار گزاف تر است وقتی که او با مسائل فنی پلتفرم هنگام کار روبرو شده است. توسعه زیرساخت فنی طبیعتا در طول زمان معنادار است و یک شبه نمی تواند با نیازهای کسب و کار منطبق گردد. چیزی که پیش از رسیدن به اثر شبکه ای به مدیریت بهینه نیاز دارد، ایجاد هارمونی درست میان طراحی نقشه راه تیم توسعه فنی و تیم کسب و کار است.

بهره وری از داده ها در ارزیابی پیوسته عملکرد، خطرسنجی و پیش بینی

داده چراغ راه است. این جمله سردر سند OKR های سنجاق نوشته شده است. اما استفاده از داده نه فقط در راستای بهبود های کسب و کاری، مثل قیمت گذاری یا برآورد ارزش واقعی هر سفارش، بلکه با عملکردی در راستای سنجش بازار های آینده و پیش بینی ریسک پذیری هم می تواند در زمانی که اثر شبکه ای به بزرگ تر شدن بازار منجر شده، راهگشا باشد. علاوه بر آن، تحلیل داده های عملکردی برای بهبود کیفیت فرایند توسعه پروژه های تیم بسیار لازم به نظر می رسد. بهبود دائمی مسیرهای توسعه، وقتی کسب و کاری رشد صعودی را تجربه می کند، جلوی خطاهای غیرضروری مدیریت تیم تکنولوژی را در روزهای پر فشار می گیرد.

به روز نگهداری و پیشروی در دانش فنی با توسعه متناسب R&D

بزرگ شدن جامعه کاربران یک بازار آنلاین خدمات، بالارفتن تنوع خدمات و گوناگونی خدمات و توسعه در جغرافیاهای مختلف، جلوتر بودن دائمی کسب و کار از مشتری را طلب می کند. استفاده از فناوری های روز وقتی نمونه های زیادی از محصولات متنوع آنلاین، مثل شبکه های اجتماعی یا پیام رسان های متنوع در دسترس کاربران هستند و همین ها تجربه استفاده از هر کدام از این محصولات را در مقایسه همیشگی با یکدیگر قرار می دهد، به این معناست که حفظ کیفیت پلتفرم می تواند در صورت عدم توجه به سهولت به خطر بیفتد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 145

به "چطور برای اثر شبکه ای آماده شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور برای اثر شبکه ای آماده شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید