کدام گیاهان خانگی استرس را کاهش می دهند؟

به گزارش تور تایلند، گیاهان دارویی قرن هاست که در درمان مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین، جای تعجبی ندارد که بعضی از گیاهان می توانند به تسکین استرس و آرامش یاری نمایند. می توانید از بعضی از گیاهان برای اتاق خواب خود بهره ببرید تا بهتر بخوابید و از بعضی برای دفتر کار تا در اتاق نشیمن آرامش بیش تری ایجاد کنید.

کدام گیاهان خانگی استرس را کاهش می دهند؟

گیاهانی که باعث آرامش می شوند

1-گیاه مار یا سانسوریا (Sansevieria)

به گزارش خبرنگاران به نقل از هومز اند گاردنز، برخلاف بیشتر گیاهان که در طول روز اکسیژن آزاد می نمایند گیاه مار در شب هنگام سرد شدن دما به علت فتوسنتز منحصر به فرد CAM* خود اکسیژن آزاد می نماید. این سازگاری به گیاه مار یاری می نماید تا در شرایط خشکی که به طور طبیعی رشد کند و عمدتا در سراسر آفریقا زنده بماند. هم چنین، این گیاه یکی از برترین گیاهان داخلی برای تمیز کردن هوا می باشد. هیچ چیز به اندازه داشتن هوای تازه در اطراف تان باعث خواب بهتر نمی گردد. نگهداری از این گیاه آسان است و در نور میانه تا کم به خوبی صورت می گیرد و به حداقل آبیاری احتیاج دارد. گیاه مار نه تنها در لیست ناسا در خصوص 10 گیاه برتر تصفیه نماینده هوا جای دارد بلکه یکی از معدود گیاهان آپارتمانی است که در شب دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می نماید کاری که بیشتر گیاهان خانگی صرفا در طول روز انجام می دهند.

گیاه مار هم چنین بسیار متنوع است و می تواند سطوح نور کمتری را در اتاق خواب تحمل کند. با این وجود، می تواند در نور روشن تر یا حتی آفتاب مستقیم در شرایط سازگاری به خوبی رشد کند. هم چنین آن گیاه آبدار است ویژگی ای که آن را نسبت به خشکی مقاوم می سازد. بنابراین، ممکن است فقط هر 10 تا 14 روز یک بار احتیاج به آبیاری داشته باشد، اما بسته به اندازه نور ارائه شده ممکن است این زمان تا سه هفته نیز افزایش یابد به خصوص اگر در معرض نور کم تری قرار داشته باشد. حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک گردد، زیرا بسیار مستعد پوسیدگی ریشه است.

2- اسطوخودوس

اسطوخودوس به علت خواص آرامش بخش خود شناخته شده است. این گیاه دارویی را می توان در روغن های ضروری برای آرامش و ماسک های چشم برای یاری به خواب یافت.

این گیاه عطر متمایزی منتشر می گردد. بنابراین، پرورش اسطوخودوس در جعبه گلدان یا بیرون از پنجره به آن گیاه اجازه می دهد تا عطر خود را پخش کند. در غیر این صورت دسته های خشک شده این گیاه معطر در یک گلدان یا کوزه سفید ساده زیبا به نظر می رسند و اتاق شما را با رایحه خواب آور خود پر می نمایند. این گیاه چند ساله گل دار که به خاطر عطر آرام بخش و گل های ارغوانی اش شناخته می گردد قادر است در باغ شما یا گلدان کاشته گردد و در داخل خانه از آن لذت ببرید.

رایحه آن می تواند به کاهش استرس و کاهش بی قراری یاری کند. اگر گیاه اسطوخودوس را در داخل خانه به نمایش بگذارید در اتاق هایی که نور خورشید زیادی دریافت می نمایند برترین رشد را خواهد داشت. این گیاه به حدود هشت تا ده ساعت نور کامل خورشید احتیاج دارد. هم چنین در خاک قلیایی و با زهکشی خوب رشد می نماید تا آب بتواند به راحتی از آن عبور کند.

بوی اسطوخودوس از دیرباز با آرامش همراه بوده است. می توانید اسپری های خواب اسطوخودوس و روغن های ضروری را پیدا کنید که برای یاری به خواب طراحی شده اند، اما چرا یک گیاه واقعی را به اتاق خواب خود اضافه نکنید؟ اسطوخودوس ماندگاری طولانی دارد و به محض این که کنار تخت خود بروید عطر آرام بخش آن را استشمام خواهید کرد.

3- گیاه صبح (Spathiphyllum)

گیاهان و حضور در طبیعت باعث آرامش می شوند بنابراین آوردن مقداری شاخ و برگ به اتاق شما به ایجاد یک واحه داخلی آرام یاری می نماید. اسپاتی فیلوم یا گیاه صلح یک انتخاب عالی است. گیاه صبح نه تنها به علت خواص تصفیه نمایندگی هوا و زیبایی لطیفی که دارد محبوب است بلکه در فنگ شویی تصور می گردد که انرژی را هماهنگ نموده و احساس خوش بینی را تقویت می نماید.

گیاه صبح در سطح عملی از نظر علمی (مورد تایید قرار گرفته به وسیله ناسا) برای حذف سمومی مانند بنزن و تری کلرواتیلن موجود در رنگ، لاک، چسب و الیاف مصنوعی دارای خاصیت هستند. این گیاه که بومی منطقه ها استوایی آفریقای جنوبی است به مرطوب شدن هوا و بهبود جریان هوا یاری می نماید و به شما یاری می نماید بهتر نفس بکشید و راحت تر بخوابید. هم چنین گیاه صبح عطری آرام بخشی فراوری می نماید که مانند گیاه اسطوخودوس می تواند به تقویت آرامش یاری کند.

این گیاه که به راحتی قابل مراقبت است در نور و سایه غیرمستقیم رشد می نماید. مطالعه هوای پاک ناسا در اواخر دهه 1980 نشان داد که گیاه صلح یکی از برترین گیاهان تصفیه نماینده هوا است. این گیاه به فیلتر کردن سموم مضر یاری می نمایند و سطح رطوبت را برای یک فضای خواب ایده آل حفظ می نمایند. گیاه صبح گیاه جذابی است و می توان آن را در یک گلدان روی زمین یا یک سبد زیبا قرار داد.

4- ارکیده شاپرکی (Phalaenopsis)

گفته می گردد که ارکیده نماد عشق، زیبایی، پالایش و قدرت است. ما هم چنین آن گیاه را با فضا های آرام، به ویژه گیاهان با گلبرگ های سفید یا کم رنگ مرتبط می کنیم. این گیاه گرمسیری و زیبا با ماندگاری طولانی شکوفه های رنگارنگ و بزرگ با رنگ بنفش ایجاد می نماید و بعلاوه حس آرامش را به هر فضایی که در آن است به ارمغان می آورد.

5- گیاه یشم یا کراسولا (Crassula ovata)

این گیاه یکی دیگر از گیاهانی است که از فتوسنتز CAM برای فراوری انرژی استفاده می نماید. بنابراین، این گیاه قادر است در شب اکسیژن آزاد کند. این یکی دیگر از گیاهان عالی برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن است. این گیاه یک انتخاب عالی برای خواب راحت است. این گیاه در طول شب به سختی فعال است و اکسیژن آزاد می نماید که ممکن است به خواب آرام یاری کند. این گیاه با برگ های سرسبز و به رنگ یشمی گیاهی است که به راحتی قابل مراقبت است. گیاه یشم خود را در جایی قرار دهید که نور روشن وجود دارد.

6- آلوئه ورا

برگ های بلند این گیاه که به علت خواص درمانی آن محبوب است در شب نیز اکسیژن ازاد می نمایند.

7- درخت لاستیک متنوع (فیکوس) (Ficus teneke)

یکی از خویشاوندان درخت لاستیک معمولی (ficus elastica) یکی از برترین درختان داخلی است. این نسخه رنگارنگ با برگ های چند رنگ برجسته اش جایگزین محبوبی است. این گیاه از نظر اندازه در ابعاد متفاوتی قرار گرفته است از گونه های کوچک گلدانی گرفته تا درختان کاملا رشد یافته داخلی. مانند هر گیاه دیگری اگر این گیاه برای یک اتاق خیلی بزرگ مورد استفاده قرار گیرد می توان آن را به اتاق دیگر انتقال داد. با این وجود، یک فیکوس کوچک به یک کمد یا قفسه زندگی می بخشد و فضایی از آرامش را ایجاد می نماید.

این گیاه دارای برگ های صورتی، سبز و زرد چشمگیر است که به هر اتاقی رنگ و بعد می بخشد. این گیاه بعلاوه در جایگاه برتر لیست گیاهان تصفیه نماینده هوا از نظر ناسا قرار گرفته است که آن را به یک انتخاب عالی تبدیل نموده است.

8- پوتوس طلایی (پیچک شیطان)

گیاه پوتوس به روش معمول فتوسنتز می نماید. بنابراین، هیچ خاصیت تقویت نماینده اکسیژن شبانه ای مانند سایر گیاهان ذکر شده در این لیست ندارد. با این وجود، پوتوس های طلایی به راحتی و به سرعت رشد می نمایند. بنابراین، با داشتن یک جفت از این گیاه در اتاق تان می توانید فضایی آرامش بخش را ایجاد کنید. گیاه پوتوس با مراقبت آسان هر فضایی را سرسبزتر نشان می دهد. چنین ظاهری باعث می گردد که این گیاه به کاهش خستگی ذهنی و استرس مان یاری نموده و آرامش را افزایش دهد و در پی آن به خواب راحت تر یاری کند.

کدام گیاه برای اضطراب بهتر است؟

اسطوخودوس برای اضطراب برترین است. آن را در باغ خود قرار داده یا در گلدان کاشته و به اتاق های روشن داخل خانه بیاورید.

*گیاهان CAM گیاهانی هستند که بر اثر شرایط سخت و خشک آب و هوایی به نوعی فرایند سوخت و ساز مجهز شده اند که طی آن دی اکسید کربن تنها در طول شب جذب گیاه می گردد و در طول روز روزنه های هوایی گیاه برای جلوگیری از تبخیر اضافی آب بسته می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1402 بروزرسانی: 7 شهریور 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2315

به "کدام گیاهان خانگی استرس را کاهش می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام گیاهان خانگی استرس را کاهش می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید