کشف بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخی در اردل

به گزارش تور تایلند، باستان شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی ایران گفت: بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخی در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری کشف شد.

کشف بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخی در اردل

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختکمک، علی اصغر نوروزی روز دوشنبه 17 آبان ماه 1400 با اعلام این خبر تأکید کرد: در پی بررسی های موردی باستان شناسان میراث فرهنگی چهارمحال و بختکمک، محوطه باستانی مهمی با وسعت 10 هکتار در اطراف شهر کاج از توابع شهرستان اردل شناسایی شد.

او اضافه نمود: این محوطه باستانی در باریکه ای محصور در جهت ارتباطی بهشت آباد به کاج واقع شده است و مدارک معتبری از استقرارهای انسانی مهم دوره های مختلف پیش از اسلام را در بر دارد.

نوروزی شرح داد: شواهد باستان شناسی و مطالعات اولیه آثار سطحی بیانگر این مهم است که بخش مهمی از این محوطه به دوره فراپارینه سنگی با بیش از 10 هزار سال قدمت تعلق داشته که البته با انجام کاوش در این محل احتمال کشف آثار قدیمی تر نیز وجود دارد.

او یادآور شد: در دوره شناسایی شده، در رژیم غذایی انسان تغییراتی حاصل و شاهد اضافه شدن حیوانات کوچک به فهرست غذایی انسان ها هستیم.

باستان شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی ایران اضافه نمود: در واقع در دوره فراپارینه سنگی، انسان ها به شکار حیوانات کوچک تر و گردآوری غلات وحشی و ماهیگیری روی آوردند.

او گفت: با توجه به نزدیکی این منطقه به منابع آب و از جمله رودخانه کارون برای فعالیت های مرتبط با ماهیگیری، جهتهای مواصلاتی و شرایط ایده آل محیطی به سبب دارا بودن آب و هوای مطلوب، این منطقه در طول تاریخ همواره شاهد استقرار اقوام مختلف بوده است.

نوروزی تأکید کرد: از دیگر شواهد باستان شناسی کشف شده در این محل سفال های دوره های پیش از تاریخی نوسنگی، مس و سنگ و دوره مفرغ تا دوران اسلامی، در کنار شواهد معماری است.

او اضافه نمود: این محوطه باستانی به لحاظ توسعه در سطح دارای ارزش های مهم باستان شناسی است که می تواند مکان مهمی برای مطالعه فرایند گذار از دوران پارینه سنگی به نوسنگی و فرایند ایجاد نخستین استقرارهای انسانی در این بخش از زاگرس باشد.

باستان شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی ایران شرح داد: به همین منظور از بُعد استانی و ملی، محل کشف شده دارای ارزش مطالعاتی و تاریخی و فرهنگی فراوانی است.

او یادآور شد: تا به امروز آثار متعددی از دوره های مختلف در شهرستان اردل شناسایی شده است.

نوروزی اضافه نمود: برای حفاظت و نگهداری، مطالعه و معرفی این آثار، کمک و همراهی مردم و مسئولان منطقه بسیار تعیین کننده و تأثیرگذار خواهد بود.

اردل در 75 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختکمک واقع شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1923

به "کشف بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخی در اردل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخی در اردل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید