آیا قیمت 60 دلاری به بازار نفت برمی شود؟

به گزارش تور تایلند، بعضی کارشناسان هدف اصلی روسیه از شروع جنگ قیمتی با عربستان را حذف نفت شیل آمریکا می دانند؛ اما این فرضیه در صورت صحت تا چه حد عملی است و برای بازگرداندن بهای نفت به 60 دلار سال پیش، چقدر مؤثر است؟

آیا قیمت 60 دلاری به بازار نفت برمی شود؟

به گزارش گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، بعضی کارشناسان هدف اصلی روسیه از شروع جنگ قیمتی با عربستان را حذف نفت شیل آمریکا می دانند؛ اما این فرضیه در صورت صحت تا چه حد عملی است و برای بازگرداندن بهای نفت به 60 دلار سال پیش، چقدر مؤثر است؟

درحالی که آنالیز های نشان می دهد که محدوده قیمت قابل تحمل برای حوزه های مختلف نفت شیل آمریکا بین 39 تا 48 دلار قرار گرفته است، بهای هر بشکه نفت پایه آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در معاملات روز دوشنبه بازار دنیای به کمتر از 21 دلار رسید.

در چنین شرایطی، ایگور سچین از نزدیک ترین متحدان ولادیمیر پوتین و مدیرعامل شرکت دولتی روس نِفت (Rosneft) اعلام نمود با خروج نفت شیل آمریکا از مدار فراوری، بهای دنیای نفت بار دیگر به 60 دلار صعود خواهد نمود.

این اظهارنظر سچین از سوی بعضی تحلیلگران بازار نفت به مثابه افشای دلیل مخالفت روسیه با پیشنهاد اخیر عربستان برای کاهش فراوری نفت ارزیابی شد؛ اقدامی که به جنگ قیمتی میان دو کشور دامن زد و عرضه نفت دو کشور را هم زمان با تبعات رکودی شیوع ویروس کرونا افزایش داد.

بااین حال آنالیز تعدادی از کارشناسان صنعت نفت آمریکا نشان می دهد که تحقق آرزوی روسیه مبنی بر ورشکستگی صنعت نفت شیل آمریکا چندان هم ساده نیست. نتایج این آنالیز ها نشان می دهد که محدوده قیمتی به دست آمده توسط رویترز یک میانگین است و در بعضی حوزه های نفت شیل از جمله در دالاس قیمت تمام شده هر بشکه نفت 23 دلار است.

همچنین وسعت حوزه و میزان سهولت استخراج نفت از آن نیز می تواند در کاهش قیمت تمام شده به وسیله افزایش بهره وری فراوری و به کارگیری فناوری رو به بهبود استخراج، نقش داشته باشد. درعین حال، اندازه شرکت ها نیز می تواند امکان کاهش هزینه ها سربار فراوری را افزایش دهد؛ به طوری که شرکت های عظیم صنعت نفت شیل آمریکا قادر هستند تا 25 درصد از هزینه های عملیاتی خود بکاهند.

بنابراین با وجود کوشش روسیه برای حفظ سطح پایین قیمت نفت، هنوز بعضی کارشناسان معتقدند که حذف نفت شیل آمریکا به عنوان مهم ترین عامل تغییر معادلات دنیای نفت طی سال های اخیر، چندان ساده نیست و یا حداقل در کوتاه مدت ممکن نیست. چراکه به باور آن ها صنعت نفت شیل آمریکا طی سال های گذشته به ویژه در فاصله سال های 2014 تا 2016 نشان داده که انعطاف پذیری بالایی نسبت به کاهش هزینه ها دارد و با تطبیق پذیری نسبت به بحران ها همچنان می تواند نقش خود را در بازار دنیای نفت حفظ کند.

گذشته از این، تازه ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) نشان می دهد که در سال 2019، آمریکا به طور متوسط روزانه 7.7 میلیون بشکه نفت از ذخایر شیل خود فراوری نموده که این رقم معادل 63 درصد مجموع فراوری نفت این کشور بوده است. این در حالی است که شرکت هلندی ویتول که در حوزه تجارت نفت فعال است، پیش بینی نموده که تقاضای دنیای نفت تحت تأثیر تعمیق رکود مالی ناشی از شیوع شتابان ویروس کرونا روزانه 20 میلیون بشکه در روز (20 درصد فراوری فعلی نفت در دنیا) کاهش یابد.

انتهای پیغام/4129/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 935

به "آیا قیمت 60 دلاری به بازار نفت برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قیمت 60 دلاری به بازار نفت برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید