خبرنگاران روسیه از ساخت آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در گرجستان پرده برداشت

به گزارش تور تایلند، تهران-خبرنگاران-وزارت دفاع روسیه آدینه شب فاش کرد که پنتاگون آزمایشگاه های سلاح بیولوژیک را در کشور گرجستان و در مرزهای روسیه احداث نموده که این امر تهدیدی برای مسکو و پکن است.

خبرنگاران روسیه از ساخت آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در گرجستان پرده برداشت

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

در گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم آمده است: روسیه این اقدام آمریکا را نقض تمام کنوانسیون های بین المللی دانسته است.

پس از تحلیل داده هایی که توسط وزیر اطلاعات پیشین گرجستان در اختیار روسیه نهاده شد، نگرانی مسکو نسبت به اقدامات واشنگتن در گرجستان که مخالف با تمام قوانین و کنوانسیون های دنیای است، تأیید شد.

در این بیانیه تأکید شده است که آمریکا در کوشش است که بعضی از بندهای پیمان منع استفاده از سلاح های میکروبی و شیمیایی را دور بزند و توان بیولوژیکی و شیمیایی خود را در پوشش پژوهش های مسالمت آمیز تقویت کند.

در نشست مطبوعاتی که در مقر وزارت دفاع روسیه در مسکو و با حضور وابستگان نظامی روس برگزار گردید، تحرکات آمریکا در زمینه بیولوژیکی و شیمیایی در گرجستان مورد بحث و گفتگو نهاده شد.

پس از آنالیز و تحلیل پرونده های مربوط به ساخت سلاح بیولوژیک توسط یک تیم مخصوص در وزارت دفاع روسیه، معین شد که این آزمایشگاه ها برای تهیه انواع ویروس ها برای کشتن انسان ها و شیوع انواع بیماری فعالیت دارند.

برپایه این داده ها، طاعون آفریقایی که در 10 سال گذشته در مناطق مرزی روسیه و چین با گرجستان شیوع داشته، از آزمایشگاه های آمریکایی نشأت گرفته است.

براساس گزارش وزارت بهداشت روسیه، کوشش های بیولوژیک آمریکا حدود 55 میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بخش های مختلف روسیه خسارت زده است.

این گزارش می افزاید: آمریکا چندین نمونه گیری از شهروندان روس را در 30 آزمایشگاه جمع آوری کرد تا از آنها برای ساخت سلاح بیولوژیک در نزدیک مرزهای روسیه استفاده کند.

برپایه این گزارش، اسناد و مدارک مرکز لوگار آمریکا در گرجستان ثابت می نماید که این مرکز مجهز به پهپادهای ناقل حشرات حامل میکروب بوده است.

روسیه درپایان خاطرنشان کرد که ساخت آزمایشگاه برای فراوری سلاح بیولوژیک توسط آمریکا در مرزهای روسیه، نه تنها جان شهروندان روس را به خطر می اندازد، بلکه تهدیدی برای تمام کشورهای همسایه روسیه است.

پیش از این نیز نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه اعلام نموده بود که پنتاگون در حال ساخت و احداث آزمایشگاه های بیولوژیکی در سراسر دنیا است

وی گفته بود:این آزمایشگاه ها برای ساخت سلاح های بیولوژیکی راه اندازی شده و اتفاقی است که به شدت نگران کننده است.

بعضی رسانه های آمریکایی از جمله سی ان ان نیز 17 مهر ماه 98 از تصمیم دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج از معاهده آسمان های باز خبر دادند.

معاهده آسمان های باز توافقنامه ای بین 34 کشور دنیا است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده تمرکز دارد.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص تمامی تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است باعث نگرانی طرف مقابل گردد، ایجاد شده است.

معاده آسمان های باز یکی از بزرگ ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی قدرتهای دنیا بوده است.

مفهوم اولیه این طرح در سال 1955 توسط دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس ها روبه رو شد.

پس از مخالفت شوروی، این طرح برای سال ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در خصوص آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه ای در 24 مارس 1992 شد. در نهایت نیز از اول ژانویه 2002 این طرح عملیاتی و اجرا شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 827

به "خبرنگاران روسیه از ساخت آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در گرجستان پرده برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه از ساخت آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در گرجستان پرده برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید