خبرنگاران 340 هزار تن گندم تولیدی شرق گلستان به مراکز خرید تحویل شد

به گزارش تور تایلند، گنبدکاووس - خبرنگاران - با گذشت حدود چهار هفته از آغاز فصل برداشت گندم در هفت شهرستان شرقی استان گلستان، تا به امروز در مجموع 340 هزار تن از این محصول استراتژیک با قیمت تضمینی هر کیلو 25 هزار ریال تحویل مراکز خرید شد.

خبرنگاران 340 هزار تن گندم تولیدی شرق گلستان به مراکز خرید تحویل شد

به گزارش آدینه خبرنگار خبرنگاران و براساس آخرین آمار دریافتی از مدیران جهادکشاورزی گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه واقع در شرق گلستان، سطح زیر کشت گندم در این خطه طی سال زراعی 99 - 98 حدود 240 هزار هکتار بوده که بیشترین سطح در گنبدکاووس با 115 و کمترین آن در رامیان با 11 هزار 500 هکتار است.

از مجموع سطح زیرکشت گندم در هفت شهرستان واقع در شرق استان گلستان و از زمان فصل برداشت این محصول تا به امروز 180 هزار هکتار معادل 75 درصد مزارع برداشت شده که با توجه به میانگین تقریبی سه تن در هکتار افزون بر 500 هزار تن محصول برداشت شده است.

با تعیین شدن میزان تحویل 340 هزار تن گندم به مراکز خرید، بقیه محصول فراوریی هفت شهرستان شرق گلستان توسط بخش خصوصی از جمله کارخانه های آرد منطقه، صاحبان سیلوهای ذخیره و یا واسطه ها خریداری و انبار شده است.

از مجموع گندم تحویلی به مراکز خرید شرق گلستان تا روز گذشته بیشترین میزان مربوط به کشاورزان گنبدی با 128 و کمترین مربوط به گندمکاران مراوه تپه با 13 هزار تن بوده است مضاف بر اینکه کشاورزان کلاله ای با تحویل 61 هزار تن گندم به مراکز خرید در صندلی دوم پس از گنبدکاووس قرار دارند.

همچنین به گفته مدیران جهادکشاورزی منطقه شرق گلستان، بهای گندم تحویلی کشاورزان به مراکز خرید دولتی تا تاریخ 18 خردادماه جاری به صورت کامل پرداخت شده و پول گندمکارانی که تحویل گندم آنها تا 25 خرداد در سامانه ثبت شده، طی چند روز آینده پرداخت می گردد.

به گزارش خبرنگاران، برداشت گندم در مناطق شرق استان گلستان حداکثر تا 10 روز آینده به سرانجام می رسد.

مطابق برآورد کارشناسان؛ در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و 200 هزار تن گندم از 355 هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول در استان گلستان برداشت می گردد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان فراوری گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالیست که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور بعضی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط ایران است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می گردد و از این حیث گندم فراوریی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان 667 هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل خیز دارد که هر ساله بین 300 تا 400 هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1109

به "خبرنگاران 340 هزار تن گندم تولیدی شرق گلستان به مراکز خرید تحویل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 340 هزار تن گندم تولیدی شرق گلستان به مراکز خرید تحویل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید