ریکاوری چین با رشد بالا

به گزارش تور تایلند، چین چند سالی است که به گروه اقتصادهای پیشرفته قدم نهاده است. این به پشتوانه کوشش های این کشور برای قرار دریافت در کنار نام های بزرگ مالی در دنیا است. همین کوشش ها سبب شده انعطاف پذیری بالایی نسبت به بحران ها داشته باشد. در دو دهه اخیر چین درگیر دو اپیدمی بزرگ بود که با وجود کاهش رشد مالی در اپیدمی گذشته، اما توانست رشد مالی خود را بهبود ببخشد. با توجه به اقداماتی که چینی ها برای جلوگیری از شیوع گسترده تر کرونا انجام می دهند، به نظر می رسد سرعت وخامت اوضاع رو به کاهش است و با شتاب زیادی برای جلوگیری از تبعات منفی همکاری می نمایند. همین امر باعث می گردد که سرعت ریکاوری مالی پس از به کنترل درآمدن بیماری، افزایش یابد. از این رو می توان حدس زد که رشد مالی پس از بیماری ، افزایش می یابد. با وجود سرعت بالای چینی ها برای جلوگیری از شتاب تبعات منفی، باید به این نکته اشاره نمود که برآیند تبعات مثبت و منفی کرونا بر اقتصاد چین، منفی خواهد بود. شاید این سوال به اذهان متبادر گردد که مگر کرونا تبعات مثبت نیز دارد؟ که در ادامه به آن اشاره می گردد. از سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات که جزو بخش های مهم مالی هستند، بخش خدمات چین بیشترین خسارت را دید. از این بخش نیز گردشگری، شامل گردشگری داخلی و خارجی، هتلداری و.. نیز ضربه های سهمگینی متحمل شدند. به گونه ای که گردشگری داخلی چین آن هم در آستانه سال نوی چینی با اقداماتی نظیر قرنطینه تقریبا هیچ فعالیتی نداشت. هر چند مشابه این امر در کشور خودمان نیز مشاهده می گردد و افراد را به دلیل مرحله اپیدمی بیماری از سفر منع می نمایند. از سوی دیگر گردشگری خارجی نیز به دلیل ترس سایر کشورها از ورود کرونا به کشورشان، به کلی فراموش شد.

ریکاوری چین با رشد بالا

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

علاوه بر بخش گردشگری، حمل و نقل نیز آسیب دید و زنجیره تامین مواد اولیه به دلیل تعطیلی کارخانه ها و فعالیت های فراوریی نیز آسیبی به اندازه گردشگری متحمل شده است. بخش دیگری که به زعم بنده موقتا در سکون است، تجارت خارجی و مراودات بین المللی است. اما دو بخش کشاورزی و صنعت کمترین خسارت را دیدند و بعید است در روزهای آینده به اندازه بخش گردشگری با کاهش فعالیت روبرو شوند. به نظر می رسد این دو بخش در مواردی نیز رونق گرفتند. هر چند رونق در این دو بخش را باید جدای از تبعات بیماری بر جمعیت و اقتصاد یک جامعه دانست. به عنوان مثال در شرایطی که این اپیدمی به شهرهای بیشتری تسری یافت، بسیاری از کارخانه هایی که محصولات بهداشتی و ضدعفونی فراوری می کردند به صورت چند شیفت به فراوری می پرداختند. از این رو می توان بر این موضوع تامل کرد که در بعضی موارد شاهد رونق نسبی بوده ایم. نکته دیگری که بعضی در لابه لای تحلیل های خود به آن اشاره می نمایند، سکوت چند روزه چین در اعلام رسمی شیوع این بیماری به بهانه امضای فاز اول قرارداد تجاری با امریکاست. طبعا این موضوع بر زمان مورد احتیاج برای مهار بیماری تاثیر می گذارد و چه بسا دوره ریکاوری مالی را طولانی تر کند. اما نباید از این نکته غافل شد که چین در آن برهه کوشش می کرد بخشی از تعهدات توافق را پیش برد تا پایانی بر جنگ تجاری باشد.

تاثیرات کرونا بر اقتصاد ایران و چین متفاوت است بنابراین اگر از جنبه های مثبت چینی ها در اتخاذ تدابیری برای مدیریت بحران پیش آمده سخن می گوییم، می توان از آن به عنوان نمونه هایی برای افزایش پتانسیل و بازیابی اقتصاد ایران نیز بهره برد. هر چند تفاوت های زیادی نیز در اقتصاد دو کشور وجود دارد. موضوعی که باید بر آن تاکید گردد، پتانسیل های چین برای پیشبرد عرضه نسبت به تقاضا است. به این صورت که در زمان شیوع این بیماری، کارخانه های فراورینماینده مواد بهداشتی توانستند شدت بالای تقاضا را کنترل و مدیریت نمایند.کشش عرضه یا فراوری در این کشور باعث شده که واکنش صنایع درگیر در این بحران نسبت به تقاضا نیز افزایش یابد. این مورد می تواند رونق نسبی و مقطعی را در این صنایع ایجاد کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 850

به "ریکاوری چین با رشد بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریکاوری چین با رشد بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید