پنج میلیون متر مکعب آب هم وارد تالاب گاخونی نشده است

به گزارش تور تایلند، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست می گوید اگر دو برابر آب سد زاینده رود هم وارد تالاب گاوخونی شود باز هم جوابگوی نیاز امروز این تالاب نیست چون بارگذاری های بیش از حد در چند سال گذشته شرایط را برای آن بسیار سخت کرده است.

پنج میلیون متر مکعب آب هم وارد تالاب گاخونی نشده است

به گزارش ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن دو فوریه (14 بهمن) روز جهانی حفاظت از تالاب ها اضافه کرد: شرایط تالاب گاوخونی مناسب نیست باید سالانه 176 میلیون متر مکعب آب وارد این تالاب شود که در چند سال اخیر محقق نشده، در چند سال گذشته حتی پنج میلیون متر مکعب آب هم وارد تالاب گاخونی نشده، همه باید خود را در قبال شرایط کنونی این تالاب مسول بدانیم.

وی گفت: زمانی که در بالا دست تالاب گاوخونی کار کشاورزی انجام می شود باید سهم تالاب در پایین دست در نظر گرفته شود اما در مقطعی قرار داریم که در این حوضه بیش از توان بارگذاری اجرا شده و صنعت، کشاورزی و جمعیت گستردگی زیادی یافته است.

باقرزاده کریمی ادامه داد: حساس ترین حوضه هایی که شوراهای فرابخشی برای آنها شکل گرفته تالاب گاوخونی و زاینده رود است که بر روی هر متر مکعب آب این حوضه بحث می شود، اما در چند سال گذشته باعث توسعه بسیار غلطی بودیم که در طول زمان باید اصلاح شود، برای شرایط کنونی تالاب گاوخونی دست همه باید بالا باشد و متاسفیم از اینکه این تالاب قربانی توسعه افسارگسیخته شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه سهم اقدامات و بارش در احیای تالاب ها چقدر است، گفت: سال آبی گذشته سال پرآبی در کشور بود و منابع آبی خوبی به تالاب ها سرازیر شد، البته نمی توانیم تفکیک کنیم که چقدر رهاسازی آب و چقدر بارش ها در شرایط مطلوب تالاب ها نقش داشتند اما وزارت نیرو ادعا می کند که حجم خوبی از حقابه را رها سازی کرده است.

باقرزاده کریمی درباره اینکه وزارت نیرو می خواهد سند تالاب انزلی را به نام خود بزند، گفت: قوانینی که در وزارت نیرو وجود دارد نشان می دهد که معین حد و بستر حریم رودخانه ها؛ تالاب ها و به طور کلی هر اکوسیتسم آبی بر عهده وزارت نیرو است البته این کار با نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود در جاهایی هم محیط زیست این کار به طور مستقل انجام داده و وزارت نیرو تایید کرده بنابراین اینکه گفته می شود می خواهد به نام خود سند بزند را رد می کنم.

وی اضافه کرد: نکته کارشناسی در این زمینه است که تالاب به لحاظ اکولوژیک نوعی زیستگاه است و مدیریت آن کاری تخصصی است و به متخصصان خبره ای نیاز دارد در حالی که چنین متخصصانی در وزارت نیرو یافت نمی شود، بنابراین بعید می دانم که دنبال چنین کاری باشند، من این خبر را رد می کنم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست درباره خبر حذف نام رامسر از لوگوی کنوانسیون بین المللی رامسر گفت: نام رامسر از لوگوی رسمی کنوانسیون رامسر که معاهده ای بین المللی و در راستای حفاظت از تالاب های ارزشمند است، حذف نشده، آن چیزی که در فضای مجازی مشاهده می شود لوگوی کنوانسیون نیست بلکه پوستر پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر است، این هم سلیقه ای است و ممکن است هر سال با یک تفکری چاپ شود، در حالی که در پوسترهای سال های قبل هم نام رامسر نبود.

وی از اهل رسانه خواست تا به این خبرها دامن نزنند و بهانه دست دشمنان ندهند چون حذف نام رامسر از این کنوانسیون ممکن نیست.

کنوانسیون رامسر یک معاهده بین المللی است که دوم فوریه سال 1971 میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید، این کنوانسیون مربوط به تالاب های مهم بین المللی به ویژه تالاب های زیستگاه پرندگان آبزی است که در ابتد با حضور نمایندگان 18 کشور شکل گرفت و اکنون 171 کشور عضو آن هستند.

امسال دوم فوریه برابر 14 بهمن ماه روز جهانی تالاب ها در سراسر کشور گرامی داشته می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1537

به "پنج میلیون متر مکعب آب هم وارد تالاب گاخونی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج میلیون متر مکعب آب هم وارد تالاب گاخونی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید