منظره اقتصاد دانش بنیان استان ها تا 3 سال آینده تعیین می گردد

به گزارش تور تایلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، آیین شروع به کار صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی سنگ آهن و صنایع وابسته با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، مهران فاطمی استاندار یزد، مجتبی حمیدیان مدیرعامل یک شرکت سنگ آهن در کارخانه نوآوری درخشان یزد برگزار گردید.

منظره اقتصاد دانش بنیان استان ها تا 3 سال آینده تعیین می گردد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در این مراسم با تاکید بر ارتقای محتوایی اکوسیستم فناوری و نوآوری برای افزایش نفوذ و نقش آفرینی بیش تر اقتصاد دانش بنیان در متن زندگی جامعه، بیان کرد: یک اولویت جدی در این دوره از فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، این است که نقش اقتصاد دانش بنیان در زندگی مردم و جامعه پررنگ و جدی گردد. مفاهیم متعددی همانند مراکز نوآوری، شتابدهنده ها، مراکز رشد، کارخانه های نوآوری و سایر مفاهیمی از این دست به خوبی پیشرفته اند و حالا زمان آن فرارسیده است که با توجه به محتوا و متن اقتصاد دانش بنیان، مردم جامعه طعم واقعی این اقتصاد را در زندگی خود بچشند. مردم بسیار هوشمندانه و دقیق به این دست مسائل توجه دارند و به خوبی می توانند مقدار تاثیرگذاری اقتصاد دانش بنیان را در زندگی خود بسنجند. در صورتی که این اثرگذاری را احساس نمایند، در مسیر ارتقا و توسعه آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت همراه سازی مردم در اعتلای اقتصاد دانش بنیان تاکید نمود و اضافه کرد: اگر می خواهیم در این عرصه موفقیتی داشته باشیم باید مردم را پای کار اقتصاد دانش بنیان بیاوریم. تاریخ جمهوری اسلامی به وضوح نشان داده است که هیچ توفیقی بدون مشارکت و نقش آفرینی مردم محقق نشده است. اگر مردم با انگیزه و خواست خود پای کار بیایند، آن فعالیت به توفیق لازم می رسد و در مقابل، هرجا که مردم از آن حرکت و اقدام پشتیبانی ننمایند، به هر مقدار که بودجه دولت تزریق گردد، آن کار به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی ادامه داد: بالغ بر 10 هزار شرکت دانش بنیان، 400 صندوق پژوهش و فناوری، بیش از 78 پارک علم و فناوری و صدها شتابدهنده و مرکز نوآوری، بخشی از زیرساخت های اکوسیستم فناوری و نوآوری است اما هنوز سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص داخلی به جایگاه و مقدار مطلوب خود نرسیده است؛ زمان آن فرارسیده است تا به محتوای اکوسیستم فناوری و نوآوری، توجهی جدی تر داشته باشیم تا نقش این اقتصاد در پیشرفت و آبادانی کشور پررنگ تر گردد.

دهقانی، با تاکید بر این که تمرکز زیرساخت های نوآوری و فناوری در مرکز نباید موجب غفلت از ظرفیت ها و استعدادهای سایر استان ها گردد، اظهار کرد: عمده ثروت ها و توانمندی های کشور را در استان ها و شهرهای گوشه گوشه کشور می توان کشف و مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس و با هدف ارتقای توانمندی سایر استان ها در اقتصاد دانش بنیان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برنامه ای را طراحی، تعریف و تصویب نموده است که بر ارتقای معیارهای دانش بنیانی هر استان، متناسب باظرفیت ها و استعدادهای آن تمرکز دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، با بیان این که برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان، منظره و افق پیش روی و سهم استان ها از اقتصاد دانش بنیان و فراوری ناخالص داخلی را تعیین می نماید، بیان کرد: این برنامه ملی، منظرهی را برای هر استان ترسیم و تصویر اقتصاد دانش بنیان آن استان را طی یک بازه زمانی 3ساله ترسیم می نماید. مثلا تعداد شرکت های دانش بنیان استان، اشتغال ایجاد شده، مقدار سرمایه گذاری، خلق ارزش اضافه نموده و سهمی که هر استان از محل اقتصاد دانش بنیان در فراوری ناخالص داخلی ایفا می نماید، به روشنی در این برنامه تعیین شده است.

دهقانی ادامه داد: در فاز نخست این برنامه، 5 استان به عنوان پایلوت اجرایی در نظر گرفته شده اند که استان یزد پیشران اجرای این برنامه ملی قرار گرفته است.فرصت های استان یزد تعیین است و موافقت نامه ای با مشارکت استانداری و مجمع نمایندگان استان منعقد می گردد که برش استانی اقتصاد دانش بنیان است و تصویر اقتصاد دانش بنیان استان را تعیین می نماید. 10 شاخص قابل مقدار گیری و قابل نمایش واقعی در این برش استانی پیش بینی شده است که مقدار پیشرفت اقتصاد دانش بنیان را در آن استان خاص تعیین می سازد.

وی اضافه کرد: معاونت علمی نیز با منابع مالی که در اختیار دارد که خوشبختانه سال جاری افزایش خوبی داشته است، در کنار قابلیت های تسهیل گری، محدودیتی برای حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقای معیارهای ذکر شده در برش استانی اقتصاد دانش بنیان ندارد. هر استان به مقدار سهم خود از پیشرفت در این معیارها و تحقق هدف گذاری های انجام شده در برنامه، می تواند سهمی از این منابع را به خود اختصاص دهد. هر استان دست کم می تواند یک سی ام این منابع مالی را جذب کند و این امر به کوشش و پیشرفت در تحقق شاخص های برنامه برش استانی بستگی خواهد داشت. این منابع به صورت دقیق و تعیین، متناسب با پیشرفت استان بر مبنای برش استانی، اختصاص خواهد یافت و محدودیتی در اختصاص این منابع به استان ها وجود ندارد.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در این رویکرد نو، حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان در استان هایی که کمتر به موضوع اقتصاد دانش بنیان توجه داشته اند به یکی از دغدغه های اصلی و در استان هایی که به این اقتصاد بیش تر توجه دارند یک فرصت بسیار ویژه و فرصت اصلی برای پیشرفت تبدیل خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، از ظرفیت های انسانی استان یزد به عنوان یکی از محورهای پیشبرد اقتصاد دانش بنیان در این استان یاد کرد و اضافه کرد: ظرفیت بسیار خوبی از نخبگانی که انگیزه بالایی برای خدمت رسانی به منظور پیشرفت و اعتلای استان و کشورشان دارند، در یزد وجود دارد. با این عزم و همت بالا، قطع به یقین می توان این استان را یکی از پیش قراولان توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست.

در جریان این مراسم، 3 قرارداد سرمایه گذاری در زنجیره صنایع معدنی و سنگ آهن به امضا رسید تا راه برای ورود فناوری ها به این حوزه هموار گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2289

به "منظره اقتصاد دانش بنیان استان ها تا 3 سال آینده تعیین می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "منظره اقتصاد دانش بنیان استان ها تا 3 سال آینده تعیین می گردد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظره اقتصاد دانش بنیان استان ها تا 3 سال آینده تعیین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید