کمالوندی: رآکتور اراک آماده تست سرد است

به گزارش تور تایلند، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به نظر می رسد ایران و چین در زمینه صنعت هسته ای کارهای مشترک زیادی می توانند داشته باشند گفت: ان شاءا... در نیمه اول سال جاری، تست سرد رآکتور اراک را انجام می دهیم.

کمالوندی: رآکتور اراک آماده تست سرد است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در آستانه روز ملی فناوری هسته ای گفت وگویی با روزنامه جام جم انجام داده است و درباره دستاوردهای صنعت هسته ای کشور توضیحاتی ارائه نموده است.

از برنامه زمانی قانون اقدام راهبردی جلوتریم

- بلافاصله پس از اعلام قانون، درخصوص مواردی که مربوط به سازمان می شد اقدام کردیم.

- موضوع اولین ماده قانون، فراوری سوخت 20 درصد بود که همان روز لازم الاجرا شدن قانون در دست اقدام نهاده شد و تا امروز چیزی حدود 55 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد فراوری نموده ایم.

- در مورد مواد 2 و 3 که به ظرفیت ما در غنی سازی مربوط می گردد و طبق آن باید ماشین های IR2m و IR6 نصب بشوند، یک دوره سه ماهه به سازمان فرصت داده شده است تا 1000 ماشین IR2m را نصب کند.

- در حال حاضر 1044 ماشین IR2m در شش آبشار 174 تایی نصب شده و در حال فراوری است. یک زنجیره IR6 هم از ما خواسته شده بود که در طول همین مدت سه ماهه راه اندازی گردد که در حال حاضر فراوری و نصب شده است.

- ما باید این کار را طی سه ماه انجام می دادیم که در زمان مقرر این کار هم صورت گرفته است.

سرعت فراوری اورانیوم غنی شده به مراتب بیشتر از قبل برجام است

- تا به امروز پنج تُن مواد غنی شده زیر 5 درصد فراوری نموده ایم که با توجه به موجودی حدود 9 تُن قبل از برجام، می توانیم بگوییم بخش مهمی از موجودی قبل از برجام جبران شده است. 55 کیلو هم اورانیوم 20 درصد داریم.

- با این حساب و با در نظر دریافت نرخ فراوری، واقعیت این است که سرعت فراوری چه در نوع 20 درصد و چه زیر 5 درصد در حال حاضر به مراتب بیشتر از قبل برجام است.

- به عبارتی اگر در قبل از برجام 13 هزار و 500 سو ظرفیت فراوریمان بود، در حال حاضر به 16 هزار و 500 سو ظرفیت رسیده ایم که همین ظرفیت نیز به سرعت در حال افزایش است.

هیچ یک از تعهدات فراپادمانی را اجرا نمی کنیم

- بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، اگر ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، تحریم ها لغو نمی شد که نشده است، دولت موظف می شد تعهدات فراپادمانی خود ازجمله پروتکل الحاقی را متوقف کند.

- در راستای همین موضوع چند روز قبل از رسیدن به مقطع دو ماهه، نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال و مراتب را اعلام کردیم و بلافاصله در زمان مقرر اقدامات لازم را انجام دادیم.

- در حال حاضر می توانم بگویم هیچ یک از تعهدات فراپادمانی را اجرا نمی کنیم.

رآکتور اراک آماده تست سرد است

- بحمدا... پروژه اراک پیشرفت خوبی داشته است. طراحی و ساخت تجهیزات آن توسط متخصصان ایرانی انجام می گردد. اگرچه قرار بود در این زمینه به ما یاری نمایند و یاری آنها در حد بازبینی اولیه بیشتر نبود.

- در این پروژه در حوزه سوخت و دیگر حوزه ها مثل ماشین سوخت گذار، پمپ های خنک نماینده، اتاق فرمان و خیلی موارد دیگر پیشرفت های خوبی داشتیم.

- این رآکتور آماده تست سرد است. ان شاءا... در نیمه اول سال جاری، تست سرد را انجام می دهیم.

- معمولا یک سال پس از تست سرد، رآکتور راه اندازی می گردد. امیدواریم بتوانیم آن را به موقع به مرحله تست سرد و راه اندازی برسانیم.

رآکتور اراک می تواند برای ده ها سال احتیاجهای کشور را کاملا جوابگو باشد

- با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف وجود داشته، به نظر می رسد این رآکتور می تواند به تأمین رادیوداروی مورد احتیاج و کارهای تحقیقاتی به خصوص در زمینه آزمایش های بعد از پرتودهی که برای فراوری سوخت هایی مثل سوخت نیروگاهی مورد احتیاج است، یاری کند.

- این رآکتور همچنین به دلیل شار نوترونی بالایی که نسبت به رآکتور اولیه دارد، می تواند برای ده ها سال احتیاجهای کشور را کاملا جوابگو باشد.

20 فروردین اطلاعات بیشتری از پروژه پیشران ارائه خواهیم کرد

- پروژه پیشران به خوبی در حال پیشرفت است و گزارش های آن به طور منظم برای مقامات عالی نظام ارائه می گردد. در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در آینده خدمت هموطنان عزیز ارائه خواهیم کرد.

- البته در نمایشگاه 20 فروردین سال جاری در مجموعه سعدآباد اطلاعات جدیدتری در این خصوص عرضه خواهد شد.

ایران و چین در زمینه صنعت هسته ای کارهای مشترک زیادی می توانند داشته باشند

- در سند همکاری های 25 ساله ایران و چین، حوزه های مختلف انرژی قید شده و انرژی هسته ای هم مورد اشاره نهاده شده است.

- امیدواریم با توجه به ظرفیت و توانایی های چین و احتیاج صنعت هسته ای کشور به توسعه، در حوزه های مختلف به خصوص نیروگاهی و نیروگاه های کوچک و متوسط همکاری های خوبی داشته باشیم.

- در مورد نیروگاه های کوچک قبلا با چین مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم به توافقاتی برسیم و کار را در زمینه همکاری های هسته ای توسعه بدهیم.

- به نظر می رسد ایران و چین در زمینه صنعت هسته ای کارهای مشترک زیادی می توانند داشته باشند.

- توافق 25 ساله زمینه توسعه همکاری ها در صنعت استراتژیک را برای دو کشور به وجود خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1612

به "کمالوندی: رآکتور اراک آماده تست سرد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمالوندی: رآکتور اراک آماده تست سرد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید