خبرنگاران گفت وگوهای عظیم اجتماعی برای فرصت های امروز

به گزارش تور تایلند، تهران - خبرنگاران - در سال نو میلادی و در آستانه ورود به 1400، ملت ایران وارد دوران نوینی از حیات سیاسی و اجتماعی خود می گردد و می توان مروری بر جهت دستاوردهای ملت ایران در این شرایط سخت تاریخی داشت.

خبرنگاران گفت وگوهای عظیم اجتماعی برای فرصت های امروز

ما در سال های گذشته فشاری وصف ناشدنی در مقابل جنگ افروزی بی سابقه توسط دولت ترامپ را متحمل شدیم. از سویی دیگر این روزها گفته ها و بیان هایی در فضای بسیار متفاوت می شنوم. متاسفانه با گذر زمان به جای اینکه به سمت مباحث عمیق تر و راهگشاتر و کارشناسی تر برویم، این روزها بیشتر با جدال های کلامی نفی انگارانه، توهین و استفاده از واژگان و محتوای کلامی خشن روبرو ایم و حتی این نوع گفت وگوها را در لایه های سیاسی - اجتماعی پایین تر هم مشاهده می کنیم. به تعبیری سطح اخلاقی کنش سیاسی در این روزها نازل شده و سقوط زیادی نموده است.

اما به رغم فشارهای خارجی و تخریب ها و موانع داخلی در آستانه 1400 شاهد آشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که آخرین مصداق و نمونه آن در روزهای اخیر، شکست آمریکا در کوشش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود.

همزمان ما سال سختی را با همه گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم. سالی که بر اثر فضاسازی های خبری و پنهان کاری بسیاری از دولت های دنیا از اعلام آمار واقعی کرونا، شرایط ایران را در همه گیری کرونا نامناسب جلوه می دادند ولی امروز در ماه های پایانی سال، نه تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، پیروز به مهار این ویروس شدیم بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز در فراوری واکسن نیز هستیم.

در روبروه با این دستاوردهای انکارناپذیر، با کوشش های پررنگ تری در جهت ناامید کردن مردم از سوی خارج و داخل به صورت ناآگاهانه روبرو هستیم که در مجموع آرامش ذهنی مردم را هدف قرار داده اند.

دو قطبی سازی میان واکسن وارداتی و واکسن ساخت داخل و اشاعه بی اعتمادی به واکسن داخلی، نمی تواند هدفی جز پراکندن بذر ناامیدی و ابهام در میان مردم داشته باشد. در خلال این دوقطبی سازی، خودتحقیری و یأس پراکنی، نباید این افتخار ملی را از یاد برد که ما تا امروز به رغم محدودیت های مالی تحریم، گام هایی را در راه فراوری و آزمایش واکسن ویروس کرونا برداشته ایم که تنها ملت های انگشت شماری قادر به انجام آن بوده اند. البته این فضاسازی های تبلیغاتی برای عظیمنمایی نقاط منفی و کوچک نمایی نقاط مثبت جدید نیست.

برنامه اولیه ما از ابتدا این بوده که پیش از اطمینان از واکسن های فراوری شده خارجی خرید نکنیم. موضوع دوم در جهت پراکندن یأس در این جنگ روانی، شکست فشار حداکثری و آشکار شدن ناتوانی تحریم ها در متوقف کردن پیشرفت های ملی ماست.

همانطور که در جلسه سخنگویی دولت در روز سه شنبه گذشته نیز بیان کردم اگر اصرار ما بر برطرف تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید. رشد مالی سال آینده گواهی بر این مدعاست. ما برطرف تحریم را حق مردم ایران می دانیم چه آمریکا بخواهد به برجام برگردد و چه نخواهد. برطرف تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین المللی به عنوان حق مسلم پذیرفته شده است.

مطالبه برطرف تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالباتِ بجایی است که مردم از دولت دارند. جهت ما هم در این هدف روشن است. در شرایط تاریخی امروز که به آن می توان عنوان دوران پر از فرصت و تهدید داد، راه حل را در گفت وگوی عظیم اجتماعی در فضای آرام می بینم.

همگان می توانند با حفظ مواضع خود در این گفت وگو مشارکت نمایند. این گفت وگو ابتدا باید در ساخت قدرت و به تعبیری در میان بالانشینان صورت گیرد. آنگاه در میان لایه های اجتماعی و مردم قابل تصور خواهد بود. دولت به عنوان محور کنش برای کسب منافع ملی در این دوره تاریخی است. نباید دست و پای دولت را با کنش های مختلف بست. باید اجازه داد همه این توانایی ها برای کسب منافع ملی و استفاده از فرصت های ملی پیش رو به کار گرفته گردد نه اینکه مصروف به خنثی کردن اختلافات باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1468

به "خبرنگاران گفت وگوهای عظیم اجتماعی برای فرصت های امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گفت وگوهای عظیم اجتماعی برای فرصت های امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید